Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsen i mobilt hönshus med elnät?  (läst 5882 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« skrivet: 29 nov-18 kl 23:01 »
Har kollat lite på Justin Rhoades på youtube.
Han har en hönstraktor på hjul, med plastväggar och tak samt putsnät i botten. Runt den har han ett hägn med elstängsel.
Detta är egentligen min ursprungsplan för hönshållning. Att låta dem beta av mark och sen flytta dem. Blev sugen nu igen då vi haft några incidenter med  bortsprugna hundar som klippt kycklingar och vår egen hund som envisas med att äta upp hönsmaten.
Lockas av idén att kunna få marken rensad från insekter (på ont och gott?)
Snigelägg och gödslad för att sen kunna odla där. De plöjer ju såklart inte men deras favvoplats nu är rätt så jäkla odlingsbar skulle jag vilja påstå. Nässlor och gräs där innan. Lervälling med hönsskit nu.

Men jag undrar. Är det nån av er som provat något liknande?
Verkar skönt att slippa städa  dvs nätbotten. Justin hävdar att hönsen fixar kylan bra, det är fukt och kyla tillsammans de är känsliga för. Tror han har Som Kallast -5 ca. Bor i norra Skåne och det blir väl typ -10 som kallast, förutom kortare köldknäppar. Kanske man kunde lägga halm i botten för just de tillfällena. Skulle detta bli allvar så får det väl kanske bli bara en härdig ras. Har lite olika raser idag.

Ja.. rörigt inlägg men ni fattar väl poängen.

Novemberhälsningar från Kristoffer

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #1 skrivet: 30 nov-18 kl 19:14 »
kolla  Östanviks Gård, på Nämdö  i Stockholms skärgård.   Fråga dem.

De har haft systemet med mobila hönshus och elnät i två somrar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #2 skrivet: 30 nov-18 kl 19:24 »
Det är flera som jobbar på det sättet.
Det är klockrent.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #3 skrivet: 30 nov-18 kl 19:53 »
Intressant tråd.  Hur var det nu, i den gamla instruktionsboken från 1930-talet?  "Avsikten med hönsskötsel är att bereda hönsen största möjliga trevnad."  Jag tror den finns avfotograferad någonstans här på forumet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #4 skrivet: 06 dec-18 kl 21:25 »
Vad tror ni om kylan, fukten och draget?
Har läst så mycket om att höns ska ha det dragfritt. Kan det bli dragfritt om botten av hönshuset endast är nät?
Tror ni blomme fixar en vinter i ovan nämnd konstruktion?

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #5 skrivet: 06 dec-18 kl 21:30 »
Karsan, såg inga bilder på hemsidan. För nog slå dem en pling för att höra närmare.

Skogsvilde, är det någon här på forumet som har det så? Vore kul att höra hur de löst det.

Trollmor, klart vill man det! Glada höns ger ju glad hönsägare! Och lättstädat hönshus gör hönaägaren ännu gladare. 🙂

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #6 skrivet: 06 dec-18 kl 22:27 »
Inte vad jag vet.

Men en äggproducent i närområdet har dylika hönstraktorer.
En i en gammal ombyggd hästfinka, och en i en husvagn.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #7 skrivet: 06 dec-18 kl 22:30 »
Trollmor, klart vill man det! Glada höns ger ju glad hönsägare! Och lättstädat hönshus gör hönaägaren ännu gladare.
Ja, visst gör det!  Om nätet ligger direkt mot marken, så borde det inte dra?  Men kyla och fukt blir det förstås.  Jag föreställer mig något flyttbart, så att det blir, just det, lättstädat.  Jag har sett en traktordragen modell, fast utan nätbotten.  Hönsen bodde i en bod i framändan, och en stor ram med nättak och dito väggar följde efter när traktorn drog.  Ingen botten, och hönsen blev aldrig klämda, ty så fort de hörde traktorn, ställde de upp sig vid framändan, där de visste att nytt fräscht gräs skulle komma fram!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #8 skrivet: 06 dec-18 kl 22:45 »
Höns tål kyla bra, lite fukt går bra men klart dom behöver ventilation. Det är farligt med drag underifrån för då kan dom få äggledarinflammation. Jag har Hedemorahöns, genbank. Den rasen har extra dunig och varm fjäderdräkt. Vill du har mer ägg och färre hönsmammor så kan jag tipsa om de så kallade Silverudds-raserna - till ex Isbar som lägger gröna ägg. Det är inte nödvändigt med nät i botten av hönsgården om du har elstängsel runt. Nedersta tråden ska vara ca 10 cm från marken för att inget odjur ska få för sig att gräva sig in. Finns batteridrivna elaggregat med solcells-laddare. På vintern har jag en vattenvärmare med termostat som jag köpt från LG-produkter för rätt många år sedan och den håller än. Jag gillar LG-produkter, dom har bra grejor.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #9 skrivet: 07 dec-18 kl 00:05 »
Tack för idéer! Finns många fina hönstraktorer både för handflyttning och för flytt med fordon eller häst.
Just idéen med denna modell jag menar är att man ska slippa städningen. Kolla bilden så ser ni nätbotten.

https://goo.gl/images/BdNhVV

Han har australorp. Själv har jag just nu silveruddsblå, Sussex, blomme och bovan. Gillat blandningen men kan tänka mig att satsa på den härdigaste eller en härdigare ras i fall detta blir aktuellt.

Behöver rationalisera lite grand då arbetet med huset behöver prioriteras mer. Och städning av hönshus tar ju inte så lång tid men många bäckar små.

Tack för tips för vattnet, idag fyller jag på med ljummet vatten flera gånger om dagen när det är minus ute. Omständigt!


 

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #10 skrivet: 10 dec-18 kl 23:54 »
...Kollat Justin...Tycker det verkar bli alldeles för snålt utrymme för hönsen...Har man många höns så får man nog bygga på rejält....Blir ju många kvadratmeter boning som man får dra...Som Justin säger upp till 30 hönor fungerar inte...Dom kommer ju prutta igen nätgolvet och arbetet med hönsen minskar nog inte...Enda positiva är ju att hönsen får nya ytor att ta sig an...Finns ju dagar i vårat land som inte direkt inbjuder till utomhussysslor för hönorna...Då stå som packade sillar är nog ingen höjdare för dom...Blir liksom ett rätt stort bygge om man säger så....Frågan är ju då om man vunnit något på det....Lite rengöring av ett vanligt hönshus får man nog ta...Djur betyder lite arbete...Okey...Glor man på jordbruksverkets hemsida om höns då gällande kvadratmeter per höna så måste man vara införstådd i att det är satt för kommersiella hönshållare typ industri...Där gäller det ju att till var pris krama ut vartenda öre ur hönsen,utan att tänka på djurens välbefinnande...Bara girighet räknas....
« Senast ändrad: 11 dec-18 kl 00:01 av Tännlappen »

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #11 skrivet: 11 dec-18 kl 21:26 »
Ok! Kul att du kollade. Men det verkar ju funka för honom? Och man kan väl bygga ett flyttbart tak för skugga och regniga dagar. Enligt honom själv funkar det och han har haft det i flera år. Tänker att det lilla utrymmet de sover på är just till för att sova. Jag släpper ut mina höns nu när solen går upp och stänger när den går ner. Och det är i princip sen ända tid hönsen frivilligt spenderar i själva hönshuset.
Har sett 50 m el mät, det blir slött räknat 140 kvm utegård. Då tänker jag att det kanske kan funka att sova lite trångt? Men har vara haft höns ett halvår så jag kan ha fel! 🙂

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #12 skrivet: 12 dec-18 kl 11:59 »
...Blåser det och regnar så stänker det väl rätt in i hönshuset... Bästa är väl att bygga ihop huset och justera efteråt så det blir så bra som möjligt....Du har väl troligtvis något hönshus som det är nu och där kan dom kanske vara på vintern...Troligtvis för ruggigt för dom i det mobila bygget eftersom det är nätväggar på en del ställen...

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #13 skrivet: 12 dec-18 kl 14:55 »
Justin plastar sina nätväggar över vintern så tänkte göra samma. Takutsprånget på kärran får vara tillräckligt stort för att det inte aka kunna regna in i luftspalten mellan vägg och tak.
Men jag undrar om man vågar prova utan att hönsen mår dåligt. Ser man på dem om det är för kallt eller är det första symptomet typ äggledarinflamation och botemedel yxa?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #14 skrivet: 12 dec-18 kl 23:13 »
Diskuterades lite om Justins kärra på ett forum...Var nog Backyard chickens... Någon filur där föreslog halmbalar runt nederdelen på vagnen så minskar eller försvinner draget därifrån, då nätbotten... Verkar som all mat ges utomhus även vatten...Kanske behövs nättak då över maten...Snöar det mycket får det väl skottas och kanske halmas lite på marken så dom vågar sig ut till fodret...Ställa ekipaget vindskyddat...Nog bäst att bygga nu den kalla årstiden sedan köra in systemet när det blir varmare väder för att kontrollera funktionen...Se hur det verkar...

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #15 skrivet: 13 dec-18 kl 08:56 »
Låter klokt! Tack för input!

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #16 skrivet: 28 apr-21 kl 18:26 »
Höns tål kyla bra, lite fukt går bra men klart dom behöver ventilation. Det är farligt med drag underifrån för då kan dom få äggledarinflammation. Jag har Hedemorahöns, genbank. Den rasen har extra dunig och varm fjäderdräkt. Vill du har mer ägg och färre hönsmammor så kan jag tipsa om de så kallade Silverudds-raserna - till ex Isbar som lägger gröna ägg. Det är inte nödvändigt med nät i botten av hönsgården om du har elstängsel runt. Nedersta tråden ska vara ca 10 cm från marken för att inget odjur ska få för sig att gräva sig in. Finns batteridrivna elaggregat med solcells-laddare. På vintern har jag en vattenvärmare med termostat som jag köpt från LG-produkter för rätt många år sedan och den håller än. Jag gillar LG-produkter, dom har bra grejor.

Nej nu har räven fått sin sista måltid hos mig. Har haft hönsen frigåendes fram tills nu men nu får det vara slut. Köper elnät omgående. Nätanslutning eller 12V? Vilket rekommenderar ni? Är det så stor skillnad i prestanda? Mer mobilt med batteri men vill ju hålla räven ute oxå.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #17 skrivet: 28 apr-21 kl 19:28 »
Finns ju bra som har båda https://www.lantkompaniet.se/elstaengselaggregat-helos-4-duo-power-12v-230v-voss-farming.html

Jag tycker att även rätt svaga aggregat går fint när man har litet hägn, de har bra spänning så de slår igenom päls. Det där bolaget har det bästa elnätet jag använt förresten. https://www.lantkompaniet.se/hoensnaet-classic-50m-x-112cm-20-stolpar-2-spetsar-voss-farming.html?emcs0=Produktdetailseite_Zusammen%20geka&emcs1=Produktdetailseite&emcs2=29463;0&emcs3=29465;0&gq=1

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #18 skrivet: 28 apr-21 kl 21:06 »
Det finns både svaga och kraftiga stängselapparater för såväl nätdrift som 12 V-drift.  Dock bör man tänka på att de kraftigare 12 V-drivna kan vara rätt strömslukande, räkna inte med att apparaten går i mer än 2 veckor på ett gammalt halvdant bilbatteri. Riktigt svaga batteridrivna stängselapparater (mindre än 0,5 J laddenergi) är ofta gjorda för att drivas på ett inbyggt torrbatteri som inte går att ladda upp när det är slut, i gengäld brukar de vara så strömsnåla att de kan gå en hel säsong på ett batteri,

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Hönsen i mobilt hönshus med elnät?
« Svar #19 skrivet: 28 apr-21 kl 21:23 »
Idag i solpanelernas era så löser man det enkelt under betessäsongen, och lite före/efter dessutom.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 3 användare
xaelanar, malle h, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser