Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inmjölkning..  (läst 9207 gånger)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Inmjölkning..
« skrivet: 18 aug-05 kl 13:43 »
I brist på vana getvänner och annan svensk info så har jag just beställt New Goat Handbook från Bokus och Storeys guide to raising dairy goats från Lehmans.com, en mkt. intressant site för övrigt.

Men i väntan på dom, går ju inget upp emot first hand expierience.

Hur gör ni för att mjölka in era getter, vänja dom vid att man tar i juvret och så? Har nån mjökbord, hur är det utformat och hur fungerar det i praktiken? Några egna knep och knåp för att det hela ska gå lättare?

Jag har Sjödins bok, men den är liksom lite för......industriell?
« Senast ändrad: 20 aug-05 kl 23:10 av Gruff »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Inmjölkning..
« Svar #1 skrivet: 25 aug-05 kl 14:35 »
Är det INGEN som mjölkar sina getter? Trodde jag skulle få massor med nyttiga tips :-)
« Senast ändrad: 25 aug-05 kl 16:51 av Gruff »

bubba

  • Gäst
Re:Inmjölkning..
« Svar #2 skrivet: 10 sep-05 kl 15:04 »
Jo här finns det en som har handmjölkat sina getter men har nu investerat i en mjölkmaskin.
Det går mkt lätt att bygga ett mjölkbord så att du kan sitta brevid och mjölka, lämpligen så sker utfodring då oxå. Getterna står då i kö för få komma upp på bordet.
Hör av dig så kan jag ge dig mått på bordet och skicka en bild på den.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Inmjölkning..
« Svar #3 skrivet: 11 sep-05 kl 00:11 »
Ja Vikingsta åker man ju förbi ibland med pendeln. Adressen på min profil funkar utmärkt för bilder och sånt  ;)

Re:Inmjölkning..
« Svar #4 skrivet: 13 sep-05 kl 22:41 »
Hej!

Vi har ett ned/uppfällbart bord med ramp till våra getter. Bordet finns i getternas box. Det fäller vi in då de inte mjölkas, och fäller ut vid mjölkning. Det är fäst i taket med kättingar. I bakkant finns en ramp, fäst i bordet med gånggärn, som också fälls ut då vi ska mjölka. Enkelt och utrymmesbesparande.

Getterna får sin extraranson kraftfoder då de mjölkas. Tips att (om du ska mjölka med maskin) sätta på spengummit bakifrån, det brukar getterna uppskatta. Annars är det som med juvret som med allt annat... om getterna är välhanterade och litar på dig, är det inte svårt att smeka dem över juvret också. Steget till handmjölkning är då inte långt borta. Sedan vidare till maskinmjölkning.......

Lycka till!

Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Inmjölkning..
« Svar #5 skrivet: 14 sep-05 kl 00:00 »
Vad fiffigt det låter. Samlar dom tips jag får och tar den bästa egenskapen ur varje :-)

"välhanterade" ujuj....dom var vilda när jag fick dom. Får jobba på det där. Har i.o.f.s. kommit bra mkt. längre än jag trodde möjligt med just dessa djur.

Lisa på landet

  • Inlägg: 3
SV: Re:Inmjölkning..
« Svar #6 skrivet: 24 apr-08 kl 11:39 »
Jo här finns det en som har handmjölkat sina getter men har nu investerat i en mjölkmaskin.
Det går mkt lätt att bygga ett mjölkbord så att du kan sitta brevid och mjölka, lämpligen så sker utfodring då oxå. Getterna står då i kö för få komma upp på bordet.
Hör av dig så kan jag ge dig mått på bordet och skicka en bild på den.
Hej jag skulle get ;)egärna vilja ha din beskrivning på mjölkbord vet inte riktigt hur man svarar om det här hamnar rätt nu(måste lära mej)men om du ser det här hör av dej. Lisa

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Inmjölkning..
« Svar #7 skrivet: 24 apr-08 kl 12:47 »
Jag föredrar mjölkningsbord där jag står och mjölkar från getens sida.  Om jag hade haft plats osv skulle jag ha velat ha ett där jag mjölkat varannan get från vänster och varannan från höger, allt för att skona ryggen.  (Så kallad "ergonomi", en god investering!)

För att få getterna att INTE tränga sig fram i fel ordning (eller hela gänget samtidigt) hade jag en bra grind att sortera den vid.  Om en get försökte komma in utan att vara uppropad (de yngsta först; de har ju haft minst tid på sig att skaffa sig juverinfektioner) så satte jag en kupad hand under nosen på henne (honom) och då får hon väldigt liten kraft att tränga framåt.  Getter är lättlärda och väldisciplinerade, och om jag bara var konsekvent under inlärningsperioden var det inga problem.

Då och då tog jag alla, även bockar av alla åldrar, igenom mjölkningsrummet för koll av klövar m m.  På så sätt blev alla vana vid att hoppa upp där (dimensionera bordet så att det håller även för en ivrig fullvuxen bock.  Du vet aldrig när Du behöver ta in honom där för veterinärbehandling!) och jag fick lättare att se dem lite underifrån.  Hittade alltsomoftast småsår att göra rena.

Eftersom jag aldig tog mjölken från killingarna, utan endast den som blev över, var det naturligt att alla små killingar var med sina mammor på mjölkbordet.  När de blev större tog jag in dem ensamma.  Så hade jag ett fungerande utrymme även när det var dags för slakt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Inmjölkning..
« Svar #8 skrivet: 24 apr-08 kl 14:54 »
Oj, jag ser att jag har kommit en bit på väg sen den här tråden var aktuell sist. Skoj att se.

Jo, bocken får komma upp på mjölkbordet (byggd för en individ) här med ibland. Och så har jag en annan variant för killingarna. Mina killingar har "killingspjälor" in till sina mammor och där med tillgång till mjölkbordet all övrig tid förrutom just vid mjölkningen. Jag ser alltid till att mathon är fylld så vet dom att det finns mat där.

Det är så kul att läsa hur alla löser saker hos sig.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Inmjölkning..
« Svar #9 skrivet: 24 apr-08 kl 18:07 »
Mina killingar har "killingspjälor" in till sina mammor och där med tillgång till mjölkbordet all övrig tid förrutom just vid mjölkningen.
Låter spännande men jag förstår nog inte helt. Var är spjälorna plasserade i förhållande till den mjölkade geten? Kanske en skiss eller två kunde hjälpa min ovilliga hjärna att begripa hur du menar(?).
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Inmjölkning..
« Svar #10 skrivet: 25 apr-08 kl 08:56 »
Så tokigt  :-[ Ja, alltså jag mjölkar ute i gången i lagårn och det är bara lite glesare spjälor in till boxen där mammorna bor som bara barnen kommer igenom. När jag sen börjat mjölka, bor killingarna inne i en annan box som är killingtät om natten och jag släpper ut dom efter mjölkningen. Jag har borde rätt högt upp och att stå där är trevligt då getter och killingar kommer upp i ansiktshöjd med huvudet. Det blir mkt. gos och prat där.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Inmjölkning..
« Svar #11 skrivet: 25 apr-08 kl 10:03 »
Gos och prat är nyttigt på flera sätt. det ger oxytocin åt båda parter och en ökad grad av tamhet, vilket underlättar när något oförutsett händer, vilket kan förutses hända!

Se upp för vertikala spjälor:  om bröstkorgen går igenom (piip!) och inte höften, kan ungen sitta rejält fast.  Jag tvingades såga sönder en jättefin skruvad grind en gång (som jag fått av en vänlig själ), efter att killing gått fel vid haspen (en spjäla borta innan jag fick loss henne), och en vecka senare nästa optimist gjort samma misstag i andra ändan (en spjäla bortsågad vid gångjärnen också).  Hela grinden var sig inte riktigt lik efteråt.  Därför har jag gått in för att alltid stänga djuren med horisontella spjälor.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

drakvinga

  • Inlägg: 242
    • Småland
SV: Inmjölkning..
« Svar #12 skrivet: 25 apr-08 kl 12:03 »
Jag handmjölkar mina getter varje morgon. Jag har inte haft något problem med att dom tyckt att det varit konstigt. Kan nog bero på att jag pysslar med dom väldigt mycket så dom har vant sig vid att jag kan vara och göra lite getkonstiga saker och att det är ok.
vi har ett mjölbord som sambon byggt som ser ut så att dom hoppar upp och sticker in huvudet mellan två "skänklar" den ena skänkeln är vikbar och den fäller jag ihop så att dom sitter fast med huvudet. På andra sidan är det en krubba så dom får sitt kraftfoder samtidigt och kan stå där och äta. Dom gillar det och hoppar upp själva och sticker in huvudet när jag öppnar grinden. så det är inget problem med att dom tycker det är otäckt eller så.
Fungerar utmärkt för oss
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Inmjölkning..
« Svar #13 skrivet: 27 apr-08 kl 02:10 »
Jag har köpt en låsbar ätfront, som till kor, i getstorlek. Den har jag satt så att getterna står på ca 90-100 cm höjd. Bekvämt och bra. Gettran hoppar själva upp via en bänk som jag skjuter in under mjölkningsplattformen när jag ska stå där bakom. Golvet är gjord av golvbrädorna från vår hall...

Fem getter får plats samtidigt och de får sin dos av kraftfoder under mjölkning.
Hittills har jag mjölkat för hand och det har gått bra efter några gånger med trampande och funderande över vad jag gör. Innan jag byggde plattformen mjölkade jag inne hos getterna och det var rena gymping passet. Fick klämma upp geten i ett hörn, hålla fast med ena benet och ena axeln samtidigt som jag måste finlira för att inte spilla ut hela hinken... Geten ville ju inte alls bli mjölkad när de andra åt!

Håller just nu på att sätter in vaccumpump för spannmjölkning. Köpte hela rasket, med två spannar, för 600 kr. Spenkopparna var dock för gamla, inga nya spengummin fanns att tillgå. Ett helt nytt organ kostade 700 kr hos Gårdsservice...
Ska bli spännande att se hur de reagerar på mjölkmaskinen. Jag kommer att mjölka dem helt bakifrån.

Någon som vet hur mycket oljud själva pumpen ger? Bör jag ställa den utanför lagårn eller kan jag ljudisolera runt om?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Inmjölkning..
« Svar #14 skrivet: 27 apr-08 kl 09:32 »
Jag gick också över till maskin i år. Organen köptes från USA för 79.88USD eller 477.50SEK enl. dagens kurs. DeLavals kostar 1700:- och Sac 1300:- i jämförelse. Reservgummin från USA kostar 70:-. Köper man lite annat den vägen som är svindyrt i Sverige, tjänat man in både porto och ev. tull med råge. Försök att köpa en getpulsator med 90 slag per minut här hemma får ni se. Själva maskinen, inkl. spann kostade 37 kycklingar. Vi ar lustiga valutor här ute på landet  ;)

Pumpen väsnas ja. Men min har ljuddämpare och så leder man ju ut frånluften. Min står i mjölkrummet, så i lagårn hörs bara ett svagt hummande och klicket från pulsatorn. Men jag vet dom som har sin inne i logen eller i ett skåp ute också.

« Senast ändrad: 27 apr-08 kl 09:34 av Gruff »

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Inmjölkning..
« Svar #15 skrivet: 28 apr-08 kl 19:03 »
Hm, jag har precis köpt ett organ och det gick på 2940:- med moms.
 Pulsatorn har jag inte fått ännu, den var restnoterad, men summa sumaru skulle det ligga på omkring 5-6 tusen kronor... :-\ spannen fick jag tag i från grannbyn med kogrejor på för endast 200:- för två 18 liter spannar med organ och pulsator x-tra tillbehör. Sen av en annan bonde skulle jag få vacumpumpen.

Vi kommer så småningom  börja med rörmjölkning men detta var en tillfällig lösning då jag köpte getter som killade tidigare än det var beräknat.

Ja ovanstående grejor var från Delaval.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Inmjölkning..
« Svar #16 skrivet: 28 apr-08 kl 23:06 »
Köpte du som blå, liksom kurviga DeLaval organen?

Men vaff.....avbeställ den där pulsatorn. En ställbar (upp till 120 slag per minut) pulsator, Interpuls model L02 kostar 99USD. Adapter som passar DeLaval hink finns. Här: http://hambydairysupply.com/xcart/home.php?cat=76. Det finns en kopia på Interpulsen för 79USD, som reservdelarna till Interpuls passar till också. Här: http://www.partsdepartmentonline.com/cgi-bin/store/commerce.cgi?product=79&cart_id=8025410.11809&exact_match=on. Fast, om dom säljer till Sverige, vet jag inte.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Inmjölkning..
« Svar #17 skrivet: 29 apr-08 kl 09:20 »
Mm det är dom blå kurviga Almatic. Pulsatorn är skickad redan. Ja alltså Delval är ju inte de bästa att ha å göra med. Dels är det nog en månad sedan jag beställde grejorna och dels verkar dom inte vara så intresserad utav oss små fjuttar som bara vill ha en liten grej. Nä de ska nog vara mjölkrobot för att dom ska bli riktigt het på gröten  :-X
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Inmjölkning..
« Svar #18 skrivet: 29 apr-08 kl 15:54 »
Jo, du får samma bemötande av SAC's återförsäljare också. Fast dom kunde ju i alla fall trolla fram organ på 2 veckor, påstod dom. Grejerna från USA skickades samma dag, men snurrade runt i Europa i två veckor istället. Tog i alla fall "bara" 3 veckor att få dom  :)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Inmjölkning..
« Svar #19 skrivet: 15 maj-08 kl 09:26 »
Fick just mail om att http://www.milkingmachines.co.uk skickar till Sverige. Priserna är hyfsade och portot borde vara lägre än från USA tycker man ju.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Inmjölkning..
« Svar #20 skrivet: 15 maj-08 kl 19:21 »
Hmf.... dra du åt snaran mer runt halsen :'(

Fasen att man inte visste det där tidigare. Fått en hel utrustad liten "vagn" för samma peng som man gav får två fjuttiga organ och en pulsator.... *suck*

Hoppas att andra inte gör samma misstag som mej!
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

ninna b

  • Gäst
SV: Inmjölkning..
« Svar #21 skrivet: 15 maj-08 kl 21:45 »
jag har också handlat från Delaval och förra året köpte jag sådana där blåa kurviga saker som jag tycker är urkassa. Bottenventilerna hänger upp sig så dom suger luft efter det att man tagit dom från spenen. Nästa gång jag ska handla så ska jag slå mig ihop med Gruff och köpa från utlandet. Kan inte bli sämre....Hur stor kvalitetsskillnad kan det bli på en plastspann, tro...?

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Inmjölkning..
« Svar #22 skrivet: 16 maj-08 kl 00:03 »
Hmf.... dra du åt snaran mer runt halsen :'(

Inte meningen. Försöker bara komma med välbehövliga alternativ.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Inmjölkning..
« Svar #23 skrivet: 16 maj-08 kl 17:22 »
Jo det är ju super bra, det var ju ironiskt menat, det hoppas jag att du förstod  ;)
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Inmjölkning..
« Svar #24 skrivet: 16 maj-08 kl 20:57 »
Jo, det trodde jag nog. Men jag vet ju inte hur alla andra väljer att läsa det  ;D

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Inmjölkning..
« Svar #25 skrivet: 13 aug-08 kl 10:06 »
Putt putt... Its alive again... ja tråden alltså  ;)


Har äntligen fått till min mjöllkspann och vacuumpump igår så då var det premiär mjölkning med den. För det första  vill jag bara fråga hur mkt vaccumet ska stå på, ska det vara på 40 eller?

När ska man ta av geten spenkopparna, när all mjölk är slut eller när det bara rinner hemskt lite? Hur gör man med dom som bara har en spene med mjölk i. man kan väl inte ha den andra på då. Jag tog loss den andra då det var slut på mjölk i den ena spenen och då fick jag hålla handen för så att det fortfarande skulle bli tryck på den andra spenen. Finns det typ blindpropp till getorgan, eller passar dom för ko?

Något annat att tänka på?

Övrigt så är jag hur glad som helst över att slippa handmjölka 25 getter.....  ;D
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Inmjölkning..
« Svar #26 skrivet: 13 aug-08 kl 16:21 »
Uhm.....38, ska det nog vara. I alla fall inte över 40. Har du en regulator för ko så kan man pilla bort ringarna (om det finns) i toppen på tygnden och borra bort lite metall så blir det lägre tryck.

När mjölken börjar ta slut så masserar jag juvret tills det är helt slut och tar av koppen. Har du en äldre kopp utan ventil så får man knipa slangen på den koppen som inte är på medans man väntar på att andra juverhalvan är klar. Jag har sett blindproppar till getorgan på utlänska postorderföretags sidor.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Inmjölkning..
« Svar #27 skrivet: 13 aug-08 kl 21:43 »
Aha... jo nog har jag ventil i botten på mina organ de är helt nya men f-n de verkar ju inte fungera någe vidare. När jag trycker in dem så händer ju inget. Den sitter som redan fast. Den enda gången de funkar är när organen inte sitter på spenarna.

vi skruvade ner vacuumet lite... ligger på 35 ungefär.

Hur gör du när du diskar dina organ och slangar. Jag har tagit en 10 liters hink med vatten och stoppat ner topparna på organen och tryckt på ventilerna så har de sugit in vattnet och på så sätt har jag rengjort slangarna.... törs man använda diskmedel eller räcker det med varmt/hett vatten?

Just det ja, finns det ngt slags filter att ha i organen eller någonstans så man förhindrar hårstrån och dylikt att komma ner i spann?
« Senast ändrad: 13 aug-08 kl 21:48 av Dollar »
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

ninna b

  • Gäst
SV: Inmjölkning..
« Svar #28 skrivet: 13 aug-08 kl 22:13 »
Jag har samma organ som du har...numera har jag en uppsättning billiga från Gårdsservice också och det är bara att gratulera dig till dina DeLaval....det är stor skillnad. Ingen av oss gillar dom från Gårdsservice....

När vi diskar så tar vi av slangarna från spannlocket, håller in knappen i botten och sköljer först ur organen med tillhörande slang med svalt vatten. Sen växeldiskar vi med klor alt syra och sköljer noggrant. Egentligen ska man koppla loss slangen från organet för att få alltihop att torka mellan mjölkningarna men jag tycker att slangarna blir så uttänjda då.

Du ska inte behöva ha blindproppar eller annat utan mjölkorganet ska sluta suga när du har tagit av den från spenen...ofta kan man lyssna för att höra att den är stängd. Ploppen i botten ska sitta fast när organet sitter på juvret

Det är viktigt att man inte mjölkar geten för länge...somliga får man massera , andra inte men man kan nog säga att när mjölken bara rinner till lite så ska man ta av organen. Mjölka inte tills det är helt tomt.

Filter sätter du i mjölksilen...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Inmjölkning..
« Svar #29 skrivet: 13 aug-08 kl 22:27 »
Det är svårt att förklara ibland i skrift. Men ok, om du inte har något i eller för hålet på spengummit, suger den luft då? För "Den enda gången de funkar är när organen inte sitter på spenarna." i kombination med ".........stoppat ner topparna på organen och tryckt på ventilerna så har de sugit in vattnet", låter ju som om dom fungerar som dom ska.

När dom sitter på spenarna, är ju ventilen redan öppen.

Först skölj aldrig något med mjölk på i kallt eller hett vatten. Börja alltid med ljummet. I kallt vatten stelnar fettet på ytan. Och i hett vatten så stelnar proteinet. Jag sköljer igenom med ljummet vatten. Sen med varmt vatten m. diskmedel i. Och till sist sköljer jag med så varmt vatten som mina händer klarar av. 5 dagar i veckan använder jag vanligt diskmedel och kör igenom vattnet med vakuumet. Och 2 dagar (tis & fre) i veckan plockar jag isär allt och diskar omväxlande med syra eller klordisk. Jag har ingen aaaaaning om hur man "ska" diska, men detta har funkat för mig.

Lite bös i mjölken blir det. Det silar du ju bort i mjölksilen. Men att dra några tag med en piggborste över de bakre delarna och magen på geten hjälper också.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Inmjölkning..
« Svar #30 skrivet: 13 aug-08 kl 22:30 »
Ingen av oss gillar dom från Gårdsservice....

Jag älskar mina och kan befria dig ifrån dom  ;)

Ps. Ska kanske tillägga för er andra, att mina inte är ifrån gårdsservice, men av samma typ. Ds.
« Senast ändrad: 13 aug-08 kl 22:35 av Gruff »

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Inmjölkning..
« Svar #31 skrivet: 14 aug-08 kl 09:52 »
Ok... ja alltså när jag har tagit av en spenkopp och ska låta den andra sitta kvar så visst den suger ju inte så där som den ska men man hör ju att det pyser lite i den men det kanske inte gör ngt?

Syra disk, vart får man tag i den. Kanske jag har sett det på nordspost? Mjölksil hur ser en sån ut och vart finns dom.

Om några veckor så kommer jag inte att använda spann mer utan då är det rörmjölkning som gäller och då åker mjölken rätt ner i kyltanken, men om det kommer små skräp med där då? Hur gör man då? Det är väl inte bra om det  hamnar sånt i mjölktanken då den ska förvaras där ca 2 dagar som längst.

Jag ska göra opastöriserat och man vill ju vara så noga som möjligt och lite där till.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Inmjölkning..
« Svar #32 skrivet: 14 aug-08 kl 14:49 »
Pyset kommer från ett litet lufthål som finns där för att det ska komma in lite luft så att mjölken kan fara vidare  genom slangen och ner i spannen. Det är helt normalt.

Syradisk fånns på granngården eller är billigare hos Willab. En liten hink är rätt dyr men räcker länge. Mjölksil kan man hitta på loppis om man har tur, annars finns det nya hos Willab. Runda ilpapper kan man köpa över disk på Granngården, om man ber dom ta in. Ulax eller ett annat tyskt märke 200 st för typ 40-50 spänn. De tyska är mer hållbara, tycker jag. Till rörmjölkningen har man silpapper som sydda som "strumpor eller strutar" i en hållare någonstans på anläggningen, innan det hamnar i tanken.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Inmjölkning..
« Svar #33 skrivet: 14 aug-08 kl 16:19 »
Aha, tack GRUFF du är kunnig du. Vad skulla jag göra utan dig. Ja du med Ninna B tack tack.... :-*
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Inmjölkning..
« Svar #34 skrivet: 14 aug-08 kl 18:22 »
Usch, det är nästan läskigt vad man lärt sig sen man startade tråden. Det är bara roligt om allt nytt för mig även kan komma till nytta för andra.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Inmjölkning..
« Svar #35 skrivet: 17 sep-08 kl 01:10 »
Jag måste köpa ny pulsator och blir alldeles snurrig av allt som finns på marknaden.
Har fått pris från Gårdsservice på 1100 kr + moms. kan det stämma och är det dyrt?

Tittar på Interpuls och Hamby. Har jag förstått rätt att jag måste ha en adapter om jag handlar där?

Är denna bra:
ITP Interpuls Pulsator LL90 60/40 cow or goat     OEM Interpuls LL 90 pulsator

Adjustable Speed

60/40 ratio. Each cycle includes 60% milking 40% massaging

Building on the strengths of its simple, reliable, variable-speed alternating vacuum pulsator, Interpuls has redesigned and used new materials for even better performance in any milking system–parlor, bucket or pipeline. Air filter has large surface area for excellent filtration of even microscopic particles. Cover design gives perfect seal for best protection in dusty conditions. Slide and valve system features new improved synthetic valve plate material for friction reduction and smooth interaction. Diaphragm material has been selected for its fatigue resistance qualities.

LL90 has stainless steel cover. 60:40 Ratio.

Details
 
Weight   1.00 lbs
Price:    $129.00


och vad ligger dollarn på nu, efter Lehman Brothers fall...

eller någon av dessa två från England:

Interpuls L02 pulsator with 60/40 ratio for alternate pulsation. The Interpuls L02 vacuum pulsator has been designed to replace the L80 and L90 pulsators, giving better milking characteristics with long term reliability. It has a fixed ratio, but easy adjustment from 50ppm to 180ppm using an adjustment screw.

Interpuls L02 pulsator with 65/35 ratio for alternate pulsation. It has a fixed ratio, but easy adjustment from 50ppm to 180ppm using an adjustment screw


vimsigt!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Inmjölkning..
« Svar #36 skrivet: 17 sep-08 kl 01:11 »
de två engelska kostar 58 pund vardera.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Inmjölkning..
« Svar #37 skrivet: 17 sep-08 kl 01:55 »
Dollarn har gått upp lite. Men inte så det stör ännu. 129 dollar = 876.63SEK, 58 pund = 703.50SEK i skrivande stund. Jag fick min Interpuls i förra veckan. Minns inte nu, vilken det var. Men jag kan återkomma imorgon på morgonen om det. Adapter krävs för alla Interpuls, men det är bara grunkan mellan pulsatorn och spannen som är utformad lite olika. Den är 60/40, tyst, tät & lätt att ställa hastigheten till 90 dubbelslag per minut på. Har bara mjölkat med den i en vecka ännu, men jag upplever den som solid och bra.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Inmjölkning..
« Svar #38 skrivet: 17 sep-08 kl 01:58 »
Gårdsservice har Heart och Interpuls. Jag valde interpuls från utlandet dels för priset och för att kunna köpa nya packningar på Gårdsservise.

Jag var nere i mjölkrummet och tittade. Det är en L02 som jag har.
« Senast ändrad: 17 sep-08 kl 02:24 av Gruff »

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Inmjölkning..
« Svar #39 skrivet: 17 sep-08 kl 19:56 »
Är det då den som det står 60/40 på? det finns flera som heter LO2.
Usch vad jag känner mig oerfaren. När jag mjölkade kor, som avbytare, behövde jag ju inte bestämma såna här saker. De fanns...
Ser på deras web att det finns ett filter till pulsatorn. Hade ingen aning om det. Hur ofta byts de?

Min vaccummätare verkar inte fungera, vad heter det på engelska?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Inmjölkning..
« Svar #40 skrivet: 08 okt-08 kl 14:31 »
nu blir jag snurrig på alla slangar. vore kanske bäst att anlita firma...

från pulsatorn går två smala slangar som sitter ihop, eller hur? På mitt getorgan finns det två slangar som går ihop i ett plast Y. hur ska man få på dubbelslangen på Y-änden? Eller har jag fel grejor? Tittade på den eng pulsatorn som är för get och den har också dubbel. är det meningen att man ska ha en till Y-grej? är det det som heter "cluster"?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

ninna b

  • Gäst
SV: Inmjölkning..
« Svar #41 skrivet: 08 okt-08 kl 21:43 »
OM jag nu fattar dig rätt så är det så att om du ska mjölka en (1 )  get med en pulsator så har du dubbla vaccumslangar som sitter samman ända ner till pulsatorn men om du ska mjölka 2 getter med en pulsator så har du en luftslang från varje mjölkorgan som går samman med Y-kopplingen ner till pulsatorn. Fattade du...? Alltså en vaccumslang per mjölkorgan.
Jag kan plåta mina olika så kan du kanske lättare se vad jag menar.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Inmjölkning..
« Svar #42 skrivet: 08 okt-08 kl 23:46 »
Nja, den luftslang jag har är dubbel och kan inte sättas på organet för där är bara ett lufthål i och med en plastdel som ser ut som ett Y. Jag skulle vilja mjölka två getter till samma pulsator/spann men då måste alltså slangen bytas till en singel. funkar det?

Nu pratar jag om en gammal pulsator, jag tänker köpa nya troligtvis från England enl Gruffs rekommendation men när jag ser på den bilden http://www.milkingmachines.co.uk/uk2shop-29.htm   har den också två lufthål, jag trodde min pulsator var för kor eftersom den har två hål.

Jättetacksam för bild!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

ninna b

  • Gäst
SV: Inmjölkning..
« Svar #43 skrivet: 09 okt-08 kl 08:17 »
På pulsatorn finns det 2 hål till luft och om du mjölkar  med ett par spenkoppar så har du 2 slangar som följ åt hela vägen men om du kopplar på 2 par mjölkorgan så är det bara en slang till varje och då kopplas dom samman med ett Y för du måste ju ha en slang till varje spenkopp......en bild säger mer än 1000 ord....jag ska plåta under dan.
'
Ska du mjölka 2 getter åt gången så måste du ha úttag på locket till 2 mjölkslangar också

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Inmjölkning..
« Svar #44 skrivet: 09 okt-08 kl 21:47 »
Ska du mjölka 2 getter åt gången så måste du ha úttag på locket till 2 mjölkslangar också

Så sant. Jag har två spannar så ursprungstanken var nog att använda båda samtidigt.

jag ska fota det jag har så du/ni ser vad jag menar.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

ninna b

  • Gäst
SV: Inmjölkning..
« Svar #45 skrivet: 09 okt-08 kl 21:51 »
Jag har plåtat men jag kan inte få in dom här...inget datasnille med andra ord.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Inmjölkning..
« Svar #46 skrivet: 09 okt-08 kl 23:03 »
jag har inte provat än. Nån som vet hur man gör? Annars kan du skicka ett pm och förmodligen skicka med bilden där. eller?
Maria
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Inmjölkning..
« Svar #47 skrivet: 10 okt-08 kl 10:52 »
Du behöver en enkelslang från pusatorn till vardera organs y-rör. Själv täpper jag till pulsatorns ena rör, för jag mjölkar bara med ett organ. Köp nåpra meter enkel pulsatorslang och problemet är löst.

Enda skillnaden blir att organet mjölkar samtidigt i båda kopparna istället för växelvis en spene i taget.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Inmjölkning..
« Svar #48 skrivet: 10 okt-08 kl 22:43 »
tänkte väl det. Tack för hjälpen!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Inmjölkning..
« Svar #49 skrivet: 12 okt-08 kl 10:59 »
Tipps; dubbelslangen går att dra isär.  ;)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Inmjölkning..
« Svar #50 skrivet: 12 okt-08 kl 20:00 »
Just like that? Då provar jag det.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser