Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fett i getmjölk.  (läst 14762 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #20 skrivet: 12 sep-11 kl 11:46 »
När mormor ystade (ko-ost) köpte hon alltid mjölk från bönder som gav korna hö istf ensilage. Skulle kunna tänka mig att det beror på att det är lättare att få bakterietillväxt i det blötare ensilaget (om det inte är redigt syrat), än i det torra höet.
Och att mjölk från både kor och getter (säkerligen människor och ston oxå 8) ) tar smak av det kossan/geten/fruntimret/stoet ätit är väl ett etablerat faktum? Det godaste och ymnigaste mjölken får jag från mina getter när jag släppt dem på nytt bete.

Håller inte med om att getmjölk inte sätter grädde, det gör den här i kylskåpet iaf...men det kanske är skillnad för er som mjölkar med maskin, att det "slår sönder" fettet på ett annat vis?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #21 skrivet: 12 sep-11 kl 16:04 »
Aha, Skräptanten har getgrädde i sitt kylskåp!  Den skulle jag vilja smaka på!

  Enligt uppgift blir getsmör nästan genomskinligt, inte gult som kosmör.  Men, Skräptant, nog är det väl så att det är mera grädde på komjölken än på getmjölken om två skålar är lika gamla?  Annorlunda uttryckt:  Getgrädden stiger upp till ytan långsammare än kogrädden, eller hur?  I mina läroböcker stod det att orsaken är att getmjölkens fett är mera finfördelat än komjölkens.  Tydligen är det (även?) en skillnad i sammansättningen av fettsyror.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #22 skrivet: 12 sep-11 kl 17:05 »
Visst blir det mer grädde uppepå komjölk! Och det tar nog mer tid för grädden att sätta sig i getmjölken oxå, det är ett tjockare gräddlager på det jag mjölkade igårkväll än det från i morse. (Du har koll som alltid, Trollmor! Getgrädden är dock inte lönt att skumma av, jag mjölkar bara 2 getter, varav en går med killing...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ninna b

  • Gäst
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #23 skrivet: 12 sep-11 kl 18:07 »
Jag upplever det så att färsk getmjölk smakar neutralt och gott men om den får stå till sig några dagar , då menar jag i kyla, så framträder getsmaken mer.

Så tycker jag också att det fungerar när man ystar... ju färskare mjölk dess bättre. 7 dagar gammal mjölk är inte ens lönt att försöka att ysta på.

Så har jag läst att den bästa mjölken får man vid handmjölkning.... förutsatt att man har rent och fint omkring sig.

Det sämsta en mjölk kan råka ut för är ovarsam hantering vid t.ex pumpning, nedkylning och pastörisering.



Annie o Kalle

  • Inlägg: 31
  • Getmjölksbönderna
    • Bohuslän
    • www.bergadalen.se
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #24 skrivet: 12 sep-11 kl 19:01 »
hmmm...individuellt förståss, men jag själv upplever nog en mycket, MYCKET hållbarare mjölk vid maskinmjölkning än vid handmjölkning. Dessutom vill jag utdela ett jättegott tips till den som ännu inte använt ljuverduken av mikrofiber. Vi sänkte ph-värdet extremt mycket via den. Men grädden på moset...jag upplever nog att getterna individuellt ger olika smaker på sin mjölk och även fetthalt. För oss som samlar direkt i tank ger det ju en annan samlad smak och fetthalt. När vi mjölkade för hand var det då inte mer fett, och inte var den sötare heller...Jag upplever inte att det slår sönder mjölken, men jag vet att den väl kan bli sönderslagen vid maskinmjölkning. Kanske att den på sikt blir mer sönderslagen av ytterligare hantering då den ska till 2 nya tankar på vägen till pastörisering. Det går ju bra att göra yoghurt av vår mjölk. Men den blir något lös i koncistensen. Sanengetterna från Danmark och Irland (tror jag) har mer fett i sin mjölk. Vi får i alla fall en härlig ordentlig fettansamling på tillbringaren i kylskåpet och mjölken smakar sött och gott! :P mums!
Annie och Gert

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #25 skrivet: 13 sep-11 kl 21:51 »
Ja, både hand- och maskinmjölkning kan ju utföras väl eller illa, och om man är noga med alla detaljer, ska inte maskinen göra någon skada, tvärtom!  Det ÄR lättare att hålla hygienen med maskin, medan handen har lättare att känna hur juvret mår.  En skicklig skötare kan utjämna dessa skilnader.  :)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Getterna på berget

  • Inlägg: 185
    • Västerbotten
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #26 skrivet: 18 jan-12 kl 14:20 »
Aha, Skräptanten har getgrädde i sitt kylskåp!  Den skulle jag vilja smaka på!

  Enligt uppgift blir getsmör nästan genomskinligt, inte gult som kosmör.  Men, Skräptant, nog är det väl så att det är mera grädde på komjölken än på getmjölken om två skålar är lika gamla?  Annorlunda uttryckt:  Getgrädden stiger upp till ytan långsammare än kogrädden, eller hur?  I mina läroböcker stod det att orsaken är att getmjölkens fett är mera finfördelat än komjölkens.  Tydligen är det (även?) en skillnad i sammansättningen av fettsyror.

Hej Trollmor du som har stenkoll på getprodukter.

Frågor om getgrädde:
Kan man kärna getmjölk och få smör
Hur mycket mjölk behövs för att få, ex vis  1 hg smör?
Kan man använda frusen getmjölk till att göra getsmör?
Hur är hållbarheten på detta smör? Ska det saltas för bättre hållarhet?
Tack för din kunskap
o hare brá
Getar´n
Livsglädje

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #27 skrivet: 18 jan-12 kl 19:28 »
Hej Trollmor du som har stenkoll på getprodukter.
Nej, det har jag inte!  :)

Kan man kärna getmjölk och få smör
Jadå, men det lär vara jobbigare än med kogrädde.

Hur mycket mjölk behövs för att få, ex vis  1 hg smör?
Troligen ungefär samma som för ko.

Kan man använda frusen getmjölk till att göra getsmör?
Ja, det tror jag.  Det är väl att vispa grädden som inte går efter frysning?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Fett i getmjölk.
« Svar #28 skrivet: 18 jan-12 kl 19:35 »
Ja, det tror jag.  Det är väl att vispa grädden som inte går efter frysning?
Men när man kärnar smör så viskar man ju grädden så länge att den blir smör. Det är åtminstone så jag gjort smör. Och då är det antagligen svårt med fryst grädde, eftersom den inte funkar bra att vispa. Tror jag i alla fall, jag har inte provat att vispa varken frusen ko- eller getgrädde till smör.

Sen går det givetvis inte att göra smör av mjölk, man måste separera ifrån grädden och använda den till att göra smör.

Däremot har jag läst att anledningen till att man tillsätter mjölksyra nu, så att smaken blir syrlig, är att förr sparade man grädden svalt tills man hade tillräckligt mycket, och den äldsta blev då syrad, som fet filbunke eller creme fraiche.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 4 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser