Alternativ.nu
Övriga ämnen => Energi => Fordonsdrift => Ämnet startat av: Gröfre Slissing skrivet 08 apr-19 kl 13:37
-
Ja, man anser att jag har underliga frågor , här är en av dem :Har experiment gjorts med helgjutna däck, liknande de som förekommer på vissa truckar? Åtminstone fanns det förr dylika på inomhustruckar. Skulle säkert fungera, men den förbannade bekväääämligheten godtar väl inte det, ej heller statligt Transportstyrelseförmynderi! . När mönstret börjar minska, slipar man bara ned mönstret litet!
Hälsning!
G S
-
i bilismens barndom experimenterade man med olika däckslösningar. problemet med helgjutna däck,förutom vikten,är att de blir väldigt stötiga. truckar o dyl måste ha massiva hjul och det beror på belastning.Hastigheten blir ju aldrig hög och man kör på plana ytor. din klaga verkar mest bero på att du inte vill köpa däck när det behövs. Hade massiva hjul funkat hade det funnits på marknaden ty så fungerar världen.
-
I traktorsammanhang - i synnerhet traktorgrävare - förekommer det massiva framdäck, som då är tillverkade av någon slags blygummi. Detta istället för, eller som komplement till, hjulvikter.
-
Helgjutna däck ställer även till det på fordonsdynamiken.
Framförallt då man strävar efter så liten ofjädrad vikt som möjligt för att bland annat öka hållbarheten på fordonet och för trafiksäkerhetens skull.
Juh lättare däcket/ hjulupphängning blir fest bättre grepp.
-
Med tanke på att folk väljer billigare alternativ så skulle massiva däck aldrig slå stort på marknaden.
Massiva däck 5999kr st
Luftdäck 999kr st...
-
Tack för svaren!
G S
-
Sedan har man värmeavledningen som kan bli ett problem om däcket har normal form.
Det kommer nog snart hjul där fälgen är lite fjädrande och gummit är gjutet direkt på fälgen. Finns redan, men jag har inte sett några på öppna marknaden.
-
"Själv är bäste dräng!"
Tack!
Det kan vara något! Det borde fungera, men min idé var att man kunde fördjupa mönstret efter hand, men givetvis, när något nytt kommer, blir det inte billigare ; DET var annars min idé!
Hälsningar!
G S
-
"Själv är bäste dräng!"
Tack!
Det kan vara något! Det borde fungera, men min idé var att man kunde fördjupa mönstret efter hand, men givetvis, när något nytt kommer, blir det inte billigare ; DET var annars min idé!
Hälsningar!
G S
Åter igen så kommer det an på priset.
De lösningar som finns i dag är dyra, mycket dyra.
Nackdelen med din tanke att kunna " förbättra" mönstret allt eftersom är inte helt genomtänkt..
När däcket slits så minskar rullningsomkretsen det innebär att till slut så varvar man ihjäl bilen utan att komma någonstädes till en enorm bränslekostnad.
Tänk även på att luftgummihjulen har funnits i över hundra år och många har funderat och gjort försök att finna bättre lösningar.
Men det som överlever är luftgummihjulen med små förändringar som att man använder gas i däcken för bättre tätning och kylning.
-
Sedan har man värmeavledningen som kan bli ett problem om däcket har normal form.
Det kommer nog snart hjul där fälgen är lite fjädrande och gummit är gjutet direkt på fälgen. Finns redan, men jag har inte sett några på öppna marknaden.
Tillverkades i Tyskland under andra världskriget, för att spara det gummi som annars hade gått åt till slang och däcksidor. Det finns en notis om dem i något nummer av TfA från tidigt 40-tal.
-
Kompaktgummidäck förekom på somliga lastbilar förr. Väggreppet lär ha varit uselt och komforten var ännu värre. Sannolikt blev bränsleåtgången stor.
Kompaktgummidäck på skottkärror var vanligt på 50-60-talet. Vi hade en sådan skottkärra här hemma på 80-90-talet. Den var oherhört tungskuffad för den stannade mot varje gruskorn och varje liten ojämnhet eftersom däcket inte fjädrade.
-
Jo, gummerade vagnshjul finns det också, men skall det passa moderna bilar måste det till förbättringar. Typ det här hjulet https://www.youtube.com/watch?v=LN8VwD0V4RE (https://www.youtube.com/watch?v=LN8VwD0V4RE)
Men det där med att göra djupare spår vartefter däcket slits blir nog inte bra där heller. Regummering är nog lösningen för det problemet.