Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "putsa" murstock  (läst 11803 gånger)

ason

  • Gäst
"putsa" murstock
« skrivet: 11 jan-07 kl 21:13 »
Hurra!!!

Sotarmästaren var här och våra murstockar är ok...måste bara
 "putsa" lite på en murstock på vinden ( alltså inne på vinden)...handlat murbruk...B, genast fick jag rådet att jag skulle använda puts&bruk C eftersom det innehåller mer kalkbruk...pusst...

Nu undrar jag bara lite försiktigt...vad ska jag inte göra....eller vad ska jag göra...använder jag bruk B ...blir det katastrof ???

förövrigt shitglad lena som plötsligt har kakelugn o rörspis + kamin ;D ;D ;D

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:"putsa" murstock
« Svar #1 skrivet: 11 jan-07 kl 21:37 »
Är absolut ingen murare men jag har fuskat endel i branchen.
(murat en källare och på det 6.5m skorsten med 4 pipor, provtryckt och godkänd  8) )
Svaret beror lite på var skadan sitter och hur stor den är.
Har sett lagningar med cemetbruk och små lagningar kanske mer blir fula än skadliga.
Som jag har fått det förklarat för mig.
Kalkbruket är mer mjukt och följsamt, följer skorstenens rörelser. Cemetbruket är hårt och spircker i stället eller gör bindningen för hård.
Jag skulle inte vara rädd att på en vind laga putsen med lite cementbruk. Skulle det behövas läggas om några stenar så skulle jag vara mer noga med bruket.
« Senast ändrad: 11 jan-07 kl 21:39 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

ason

  • Gäst
Re:"putsa" murstock
« Svar #2 skrivet: 11 jan-07 kl 21:44 »
Hej Eka!

Inga stenar borta :), bara putsen som ska "kletas" på...fult är shit samma igen ...int äns jag kommer sitta på vinden och stirra på det... :)

Men du...hur länge ska det torka innan vi börjar elda...??? vet du nått om det??

 :) :)/lena

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:"putsa" murstock
« Svar #3 skrivet: 11 jan-07 kl 22:01 »
Är det kallt på vinden?  Man bör inte mura under 5 grader men är murstocken uppvärmd går det bra. En murare jag pratade med använde varmt vatten.

Cement behöver ca 1 vecka för att brinna sig hårt
Puttsen är nog det samma men här är ju ingen belastning.  Det som kommer att hända är att värmen torkar bruket lite onödigt fort så det blir kanske kan släppa.

Jag skulle slänga på bruket och elda nästa dag. Kanske kasta på lite vatten dagen efter.

Ett tipps.
Blöt området först. kasta på med en sugga eller spraya. När det har sugit åt sig så ytan är fuktig. Ta lite tort bruk i näven och kasta på som om du saltar. Det här gör att puttsen fäster lite bättre.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

ason

  • Gäst
Re:"putsa" murstock
« Svar #4 skrivet: 11 jan-07 kl 22:05 »
Det är vårvärme på vinden... Tack för tipset, i morgon sätter jag igång, men du... vad är en sugga  :P???...sen ska det eldas :)

/lena
 

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:"putsa" murstock
« Svar #5 skrivet: 11 jan-07 kl 22:24 »
Sugga  :D
Det är en pensel som har långa mjuka strån. Doppar man den i vatten och kastar så är det som att vrida ur en disktrasa.

Runda och med böjt skaft så använder man dem att rödfärga med.

Jag har en fyrkantig, stor som en halv piasavakvast som jag använde för att slamma med.
Då blandar man upp så mycket vatten i bruket att den är som en välling och målar på väggen.

/per
« Senast ändrad: 11 jan-07 kl 22:27 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

ason

  • Gäst
Re:"putsa" murstock
« Svar #6 skrivet: 11 jan-07 kl 22:29 »
Eka! :) :) :)

..du är en pärla.. ;)
tack för alla tips!!!
nu ska det sovas innan man kryper upp på vinden imorrn... ;D

/lena

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:"putsa" murstock
« Svar #7 skrivet: 11 jan-07 kl 22:31 »
Oj..... tack.  :-[

Jag tycker bara det är roligt om man kan hjälpa till och dela med sig.

Lycka till.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:"putsa" murstock
« Svar #8 skrivet: 11 jan-07 kl 22:31 »
Huset lär ju inte falla ihop, inte skorstenen heller för den delen. Men man brukar inte vilja laga med "cement" när man använd kalk/lera som bruk/puts. Eller tvärt om för den delen, de reagerar lite olika på fukt och rörelser.
Är det inte bara och byta säcken om du har vägarna förbi affärn då? Så behöver du ju inte oroa dig alls...  ??? :)
/Attis

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:"putsa" murstock
« Svar #9 skrivet: 11 jan-07 kl 22:34 »
Huset lär ju inte falla ihop, inte skorstenen heller för den delen. Men man brukar inte vilja laga med "cement" när man använd kalk/lera som bruk/puts. Eller tvärt om för den delen, de reagerar lite olika på fukt och rörelser.
Är det inte bara och byta säcken om du har vägarna förbi affärn då? Så behöver du ju inte oroa dig alls...  ??? :)

Såg inte att det fanns mer svar på tråden (läste bara de översta två), så lite sent med mitt svar. Låter det vara kvar ändå  :)

Lycka till!
/Attis

ason

  • Gäst
Re:"putsa" murstock
« Svar #10 skrivet: 11 jan-07 kl 23:15 »
Attis ;)

Puts o murbruk är det jag har köpt....int cement för det är jag också "lite rädd" för...ska bara täta lite murstock (glad som en fisk)

förre sotarmästaren dömde ut både kakelugn, rörspis, kamin
(hmm grr kan man kalla det sotarfascism... eller svågerpolitik...dom i branschen...morr)

nu  enligt nya sotarmästarn är murstockarna i superbt skick...är så jävla glad ....snacka om lottovinst ;D ;D ;D
/lena

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:"putsa" murstock
« Svar #11 skrivet: 19 jan-07 kl 12:55 »
Har dom provtryckt så förstår jag inte hur man kan komma fram till två så skilda resultat som superbt skick och en utdömning????
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:"putsa" murstock
« Svar #12 skrivet: 19 jan-07 kl 23:08 »
Jo jag vill inte klaga på sotare i allmänhet för många gör ett bra jobb.

Däremot har jag råkat ut för "jäv" där sotaren godkände en undermålig murstock bara för att han kände säljaren så jag inte kunde kräva mer under paragrafen dolda fel.
Skrev ett godkänt protokoll och stod och sa rakt i ansiktet på mig att jag "inte fick elda men bara köra olja".
Ung, oerfaren med dåligt skin på näsan fick jag bara gapa och ta emot. Ville inte att någon skulle häva köpet.  :(
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser