Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  killning  (läst 1687 gånger)

bock

  • Inlägg: 68
    • Östergötland
killning
« skrivet: 08 jan-06 kl 18:46 »
Har två getter som väntar killingar i Mars. Ger dom hö och torkad sly för det mesta. Någon gång får dom extra tillskott såsom äpplen, solrosfrön, kex. Något speciellt man bör tänka på att ge dom innan killningen eller inte ge dom? Hur mycket foder? Det är ju ev. en eller två killingar som ska ha ochså, i magen. ???Tacksam för tips.
« Senast ändrad: 08 jan-06 kl 18:48 av bock »

Sofia Plogen Ström

  • Inlägg: 4
    • Uppland
Re:killning
« Svar #1 skrivet: 15 feb-06 kl 11:01 »
Vi brukar också ge getterna krossad havre över vintern, lite extra när de är dräktiga, men jag har hört att det inte är nödvändigt. De ska klara sej på bara hö, fast man får ge dem så mycket mer hö då.

Vi har också hämtat ut selen på apoteket för dräktiga får, det finns tydligen en risk för att det kan få brist på det när de är dräktiga. Då får man ringa till en veterinär för att få recept, veterinären kan skicka receptet direkt till apoteket så vi behövde inte ta hem veterinären för det.

Nu har vi även köpt tackfor på granngården, men det är för att alla våra getter killat nu mitt i vintern (ibland -15 i deras hus) när det inte finns nåt bete och vi hinner inte klippa tillräckligt med sly åt dem, det är för vitaminerna och minaralerna, som ett tillskott. Vi vill vara säkra på att de kan tillverka tillräckligt med mjölk åt de små, två av getterna har dessutom tvillingar.

Mvh Sofia
Konstnär, snickare, musiker, morsa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser