Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativt sätt att utfodra i hönshuset vintertid, långsiktigt. Grönt odlat.  (läst 1814 gånger)

Xoot

  • Gäst
Hej.

Tänk er en potatislåda eller valfri låda i liknande modell. Bygg om brädorna så det finns små hål runt om.
Längst upp sätter ni hönsnät. Lådan fylles med jord. Sen proppfylls den och blandas rikligt med vete.
Eftersom jag har fri tillgång till vete så därav mitt exempel men givetvis kan man odla mer..

Nu återstår det att vattna och tömma hönsskit för att sen kalla det klart.

Det är ju ingen raketforskar ide. Men låter det inte ganska bra? :)
Med tanke på lådan så kan även folk ha modellen på sina mer rejäla golv, inte alla har jordgolv.

På rak arm låter det bra och måste därför prova. Finns säkerligen nackdelar och förbättringar..

Xoot

  • Gäst
Tanken är alltså att det ska växa ut genom hålen och även upp från hönsnätet.

karsan

  • Inlägg: 1903
    • Södermanland
Min variant är att odla havre i plasttråg inomhus. Små plasttråg som mataffären säljer kött i.  Ganska tunt lager jord, tät sådd. Samma sort hela havrekorn som de annars får att äta. Får växa  i fönster några dar eller en vecka efter att det har kommit upp. Sen får hönsen havregräset med hela jordklumpen med rötter.  De äter upp det gröna meddetsamma och sprätter i jorden.  Jag har flera på gång samtidigt så de får det nästan varje dag.

Din idé är det förstås mindre jobb med när man väl har byggt  det. Fast jag tror man måste ha en väldigt solig plats i hönshuset åt det för att det ska funka. Så för min del skulle det inte gå i hönshuset, förutom att det inte finns plats där, i mitt minihönshus. Jag råkar ha mera plats inne.

Xoot

  • Gäst
Min variant är att odla havre i plasttråg inomhus. Små plasttråg som mataffären säljer kött i.  Ganska tunt lager jord, tät sådd. Samma sort hela havrekorn som de annars får att äta. Får växa  i fönster några dar eller en vecka efter att det har kommit upp. Sen får hönsen havregräset med hela jordklumpen med rötter.  De äter upp det gröna meddetsamma och sprätter i jorden.  Jag har flera på gång samtidigt så de får det nästan varje dag.

Din idé är det förstås mindre jobb med när man väl har byggt  det. Fast jag tror man måste ha en väldigt solig plats i hönshuset åt det för att det ska funka. Så för min del skulle det inte gå i hönshuset, förutom att det inte finns plats där, i mitt minihönshus. Jag råkar ha mera plats inne.

Om ja ska vara ärlig så hade jag inte tänkt på solljuset eftersom det är inomhus.  :o
Men ja, iden kan man ju förverkliga utomhus i sommar också. Ser kanske rätt snyggt ut.
Om man gör det rätt med stora potatislådor.

Får man be dig om en bild på dina grönbäddar? :)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Problemet är väl att få tillräckligt med ljus, samt att hålla lagom fuktigt.

Dessutom tröttas jorden snabbt ut av en sådan produktion, samtidigt som mängden mat blir ojämn. Jag tror att hönsen snabbt äter så mycket att vetet inte orkar växa lika snabbt som de äter. Och en tung låda är svår att flytta på så att den får "vila" från hönsen ibland.

Jag tror mer på mindre tråg, som anses förbrukade när hönsen fått dem. Ungefär den modellen som karsan beskriver, med tråg anpassade efter mängden djur. Eller som jag själv gör ibland, och vill göra mer nu under vintern, att grodda olika frön och ge till djuren. Det går att göra rationellt, jag har beskrivit min metod i flera trådar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser