Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vestlandsk fjordfe (Ödhumla)  (läst 6096 gånger)

liljalina

  • Inlägg: 7
Vestlandsk fjordfe (Ödhumla)
« skrivet: 18 okt-05 kl 23:07 »
Hej alla!
tDet har fortfarande inte löst sig med Lilja och Lina Dom måste flytta från 4 H- Gården i Kungsbacka.

Kossan Ödhumla var urkossan i den nordiska mytologin. I tidernas begynnelse slickade hon på rimfrostiga stenar och blottade huvudet på jätten Bure, vars tre söner sedermera skapade jorden. Idag är ödhumla beteckning på en gammal skandinavisk, ursprunglig kreatursras, som står mycket nära den rest av uroxar som bevarats orörd i Storbritannien sedan 1200-talet.

Jag har en ko och en kviga av rasen Norsk fjordfä (Ödhumla). En ovanlig, mycket ursprunglig koras.
Korna är små (som en fjällko ungefär) och beiga, med små nabbhorn. Lilja är van att mjölkas, (men hon måste naturligtvis betäckas först).


Hör gärna av er om ni är intresserade
Li
« Senast ändrad: 20 feb-07 kl 09:34 av liljalina »
Flyttat till "stan". Tog fåren, katten, hundarna, hönorna med mig, men måste tyvärr lämna ankor, hästar och kor.

 

ninna b

  • Gäst
SV: Vestlandsk fjordfe (Ödhumla)
« Svar #1 skrivet: 23 okt-05 kl 20:12 »
Hej...jag har läst om dina kossor tidigare. Själv vill jag egentligen ha fjällko och jerseyko men det beror kanske på okunskap. Jag vet inte så mycket om kossor mer än att jag vill ha några att mjölka. Berätta mer om dina. Förmå mig att överge tidigare nämnda raser till förmån för dina kossor. Vi bor i Skåne och har mjölkgetter. Jag vill ha några kossor för att kunna göra `vanlig´  ost och smör.
Hälsningar  Ninna

liljalina

  • Inlägg: 7
SV: Vestlandsk fjordfe (Ödhumla)
« Svar #2 skrivet: 26 okt-05 kl 11:58 »
Hej! Älskar Jersey. Mest för utseendets skull tror jag. annars är jag inte så insatt i rasen att jag kan göra några direkta jämförelser.

Hm, hur förmå dig att tänka om i rasfrågan...
Rasen var utrotningshotad till för några år sedan. Nu tror jag att det finns ca 500 kor i världen och att den omedelbara faran är över.

Färgen varierar på fjordfen. Dom kan ha stora, små eller inga horn alls. Mina är beiga, fjordhästfärgade. Dom har små krumma nabbhorn som sitter löst på skallbenet.  

Lilja är 9 år nu, eller 10 (jag har inte hennes papper framför mig. Hennes mor (Lillemor) och mormor har varit ledarkossor i flocken jag fick dem från. Liljas mormor blev 34 år och fick sin sista kalv när hon var 26 år. Anledningen till att jag fick köpa Lilja och hennes kalv Lina var att det äldre par som hade hand om kossorna började bli till åren och ville dra ner på verksamheten. Lilja var deras mjölkko. Dom mjölkade för husbehov och lät kalven dia resten. På gården hade dom också mjölkgetter.

Jag föll som en sten för Lilja. Hon är vänlig och lugn och fann sig snabbt i förändringen och sin nya flock som bestod av hästar och får. Första halvåret mjölkade jag henne, men fick sedan sluta med det pga mitt arbete.

Jag har behandlat kossorna som jag behandlat hästarna. Dvs de har fått dela en box på nätterna och varit ute med hästarna på dagarna. I början var jag noga med att alltid leda Lilja i grimma för att hon skulle vänja sig vid det. Men när jag flyttade upp på söderåsen och startade turridning så slutade jag med det av praktiska skäl. Dom går ju så fint ut och in i stallet i alla fall.

Anledningen till att jag så desperat söker fodervärd eller köpare är att jag har flyttat till Göteborg och att korna inte kan gå kvar på gården. Vill under inga omständigheter slakta tjejerna.
Flyttat till "stan". Tog fåren, katten, hundarna, hönorna med mig, men måste tyvärr lämna ankor, hästar och kor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

828 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser