Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glapp mellan golvbrädorna och väggen  (läst 3343 gånger)

Ved-Johan

  • Inlägg: 8
    • Dalarna
Glapp mellan golvbrädorna och väggen
« skrivet: 18 mar-18 kl 07:05 »
Jag har ett problem med glapp mellan golvbrädorna och timmerväggen som är ibland upp till 5,2 cm, (se bild). Hur kan jag på en snyggt och bra sätt täcka detta med list? Vi vill ha gammal enkel stil på listerna.

Jag läste på en blogg där en man sa: "av den anledningen kommer det vara en liggande slät täcklist först som sen golvlisten kommer stå på." Men jag fattar inte riktigt hur det skulle se ut.

Några bra idéer? Gärna foto på eventuella lösningar :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Glapp mellan golvbrädorna och väggen
« Svar #1 skrivet: 18 mar-18 kl 08:10 »
Kan du inte köpa några brädor med samma tjocklek som golvbrädorna, och sedan klyvsåga dom till 5cm bredd eller vad det är just där de skall ligga? Som en fortsättning på golvet ända in till väggen helt enkelt.

Ved-Johan

  • Inlägg: 8
    • Dalarna
SV: Glapp mellan golvbrädorna och väggen
« Svar #2 skrivet: 18 mar-18 kl 08:23 »
Jo, jag funderade på det. Men kortändan då? Där blir det svårt, för där ligger inga reglar under som jag kan spika i...

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Glapp mellan golvbrädorna och väggen
« Svar #3 skrivet: 18 mar-18 kl 09:20 »
Ser två alternativ. Gör som ovan skrev. limma något under den befintliga golvbrädan som du kan fästa kortändan. Eller lägg en tunnare bräda ovanpå det befintliga golvet. Fäst den i det som blir golvlisten och fäst det hela i väggen. Då kan ju golvet röra sej under konstruktionen
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Glapp mellan golvbrädorna och väggen
« Svar #4 skrivet: 18 mar-18 kl 10:32 »
Jo, jag funderade på det. Men kortändan då? Där blir det svårt, för där ligger inga reglar under som jag kan spika i...

Men behöver du spika där? Det är väl spontat, och det blir ju bara 2-3 cm som syns av den klyvna brädan när du satt golvlisten, så där kommer du inte att gå eller ställa något tungt.

Ved-Johan

  • Inlägg: 8
    • Dalarna
SV: Glapp mellan golvbrädorna och väggen
« Svar #5 skrivet: 18 mar-18 kl 10:53 »
Ser två alternativ. Gör som ovan skrev. limma något under den befintliga golvbrädan som du kan fästa kortändan. Eller lägg en tunnare bräda ovanpå det befintliga golvet. Fäst den i det som blir golvlisten och fäst det hela i väggen. Då kan ju golvet röra sej under konstruktionen

Ja, det var ju också en bra idé :)

 

Ved-Johan

  • Inlägg: 8
    • Dalarna
SV: Glapp mellan golvbrädorna och väggen
« Svar #6 skrivet: 18 mar-18 kl 10:55 »
Men behöver du spika där? Det är väl spontat, och det blir ju bara 2-3 cm som syns av den klyvna brädan när du satt golvlisten, så där kommer du inte att gå eller ställa något tungt.

Sant. Jag får klura på det lite.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Glapp mellan golvbrädorna och väggen
« Svar #7 skrivet: 18 mar-18 kl 19:12 »
Jag har ett snarlikt problem men då gäller dte brädgolv mot putsad innervägg.

Problemet är att den som har putsat har varit lite konstnärlig och inte så preussisk..samt att det förekommer större gråstenar från grunden som sticker ut. Har provat göra lister med liggande brädor men det ser inte riktigt vettigt ut. Och skulle jag försöka fösta en list längs väggen så behöver den på ena stället vara 5 cm tjock och en meter bort åter ner på normala 2 cm...

Förslag på list? är inte intresserad att bygga en kanal för kablar och annat...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Glapp mellan golvbrädorna och väggen
« Svar #8 skrivet: 18 mar-18 kl 22:31 »
Bara lite nyfiken, försöker inte mästra.........
Kan inte riktigt förstå vad som är problemet. Sista brädan sågas ju alltid ut efter väggen, och finns inget att spika i spikar man dit det. Elller har jag helt missförstått problemet?

Till Böshusaren, har du inte sticksåg så du kan såga brädan efter väggens kontur?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Glapp mellan golvbrädorna och väggen
« Svar #9 skrivet: 18 mar-18 kl 23:37 »
 "av den anledningen kommer det vara en liggande slät täcklist först som sen golvlisten kommer stå på."
Tänk dej att du tar ett slätt foder som är +7cm som du lägger så det täcker springan sedan ställer golvsockel på det. Innebär ju dock att du får en kant att ta hänsyn till.

Hur kommer det sig att springan är som den är?

Ett annat alternativ är att du med hjälp av t ex sänksåg och skena klyver och kapar befintligt golv för att lägga en gerad fris runt om mot vägg.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Glapp mellan golvbrädorna och väggen
« Svar #10 skrivet: 19 mar-18 kl 22:59 »
Med en kloss som motsvarar skillnaden mellan största och minsta ojämnheten i väggen kan man enkelt rita av väggens kontur på sista brädan. Mvh


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

265 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser