Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värma vatten energisnålt?  (läst 13071 gånger)

Celina offgrid

  • Inlägg: 10
  • Bor off grid.
    • Småland
Värma vatten energisnålt?
« skrivet: 17 mar-18 kl 16:12 »
Gah! Om jag vill minimera energiåtgången, vad gör jag? En dusch ska försörjas. Gasvarmvattenberedare vill jag helst inte ha för det finns brandfarliga grejer i närheten och så kul ska vi inte ha det! 
Har varit inne på genomströmmare men den drar 7000w, inte ok! Finns på 3,5 oxå men tillberkaren säger att den är mest för tvätta händerna. Det måste ju finnas något dugligare? Hur värms det i en större husvagn?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #1 skrivet: 17 mar-18 kl 16:50 »
Till att börja med. Har du fast elanslutning?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #2 skrivet: 17 mar-18 kl 17:10 »
Om det är köpt energi som skall minimeras så skall vattnet värmas med ved

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #3 skrivet: 17 mar-18 kl 17:50 »
I större husvagn värms det med gas. Men när vagnen är uppställd  är det el. Har du vatten indraget? Det finns små varmvattenberedare. Jag har haft en som var på 10 liter och 2000watt den räckte gott och väl  till en dusch och tog inte så lång tid att bil varm igen. Allra enklaste modellen är modell fritidsdush (biltema) som du blandar lagom varmt vatten i, hänger upp på väggen och duschar. Då värms vattnet förslagsvis på vedspisen, i en större kaffekanna eller en gryta med kran. På sommaren kan du hänga ut den vattenfyllda  duchpåsen i solen så det blir varmt duschvatten.
kretslopp

Skogsola

  • Gäst
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #4 skrivet: 17 mar-18 kl 17:53 »
Till att börja med. Har du fast elanslutning?

Hon både heter och skriver att hon bor "off grid" och det är hipsterspråk för att inte ha elanslutning.
 Men då bör det väl finnas en vedspis som man kan ställa en stor gryta på. Dusch är opraktiskt men det går utmärkt att tvätta sig i en stor balja som man kan ha på ett tåligt golv.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #5 skrivet: 17 mar-18 kl 21:30 »
Solfångare med ackumulatortank. Mot ackumulatortanken kan du sedan köra el, ved, pellets etc.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #6 skrivet: 17 mar-18 kl 23:28 »
Ja, en ackumulatortank med varmvattenberedare, tank eller kamflänsrör. Välj en med solslinga i så blir det lätt att koppla solfångare. Värm den med ved på vintern och sol på sommaren.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #7 skrivet: 18 mar-18 kl 00:38 »
Hon både heter och skriver att hon bor "off grid" och det är hipsterspråk för att inte ha elanslutning.
 Men då bör det väl finnas en vedspis som man kan ställa en stor gryta på. Dusch är opraktiskt men det går utmärkt att tvätta sig i en stor balja som man kan ha på ett tåligt golv.

Hur kan hon då varit inne på genomströmning beredare om hon inte har elanslutning?
Så min fråga är befogad

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #8 skrivet: 18 mar-18 kl 01:42 »
Någon form av el har hon, men inte så kraftigt som 7000 W.

Celina, vad har du för uppvärmning och vad har du för elanläggning?

Celina offgrid

  • Inlägg: 10
  • Bor off grid.
    • Småland
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #9 skrivet: 18 mar-18 kl 03:31 »
Till att börja med. Har du fast elanslutning?
Absolut inte ansluten! 😉

Celina offgrid

  • Inlägg: 10
  • Bor off grid.
    • Småland
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #10 skrivet: 18 mar-18 kl 03:51 »
I större husvagn värms det med gas. Men när vagnen är uppställd  är det el. Har du vatten indraget? Det finns små varmvattenberedare. Jag har haft en som var på 10 liter och 2000watt den räckte gott och väl  till en dusch och tog inte så lång tid att bil varm igen. Allra enklaste modellen är modell fritidsdush (biltema) som du blandar lagom varmt vatten i, hänger upp på väggen och duschar. Då värms vattnet förslagsvis på vedspisen, i en större kaffekanna eller en gryta med kran. På sommaren kan du hänga ut den vattenfyllda  duchpåsen i solen så det blir varmt duschvatten.

Jä! Men jag har duschen i ett annex till huset så värma på spisen inne och bära hinkar är något jag tröttnat på. Gas/el i en husvagn så klart men hur funkar tekniken, jag kan inte ha gas där men eldelen på värmaren i en husvagn borde jag kunna driva? Är det 12v tillåmed? Jag kör både 12 och 230. Solceller som stöds av ett fast elverk och sparar i batterier. Är tyvärr tveksam till solvärmare och tankar som ska underhållsvärmas eftersom de drar el även när solen inte lyser vilket kommer generera mycket reservkraft den mörka delen av året. Lite inlåst med andra ord, jag måste ha något som värms med el men den får inte dra något, hahaha! Därför tänker jag genomströmmare eller liten vvb som jag har avstängd mellan gångerna? Men det borde finns fler tekniker? Genomströmmare drar ju så otroligt, varför eg? En tvättmaskin klarar ju värma effektivare/snålare! Kan jag sno teknik som används i en båt? Husvagn? En spdan värmare drar mindre än en separat såld genomströmmare? Åh, luddigt, sorry, men ni fattar nog?! 🙏

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #11 skrivet: 18 mar-18 kl 07:33 »
Det går åt lika mycket energi till att värma vatten oavsett hur du värmer det.

Du kan utesluta batteri 12v då det skulle innebära attdu behöver en rejäl batteribank för att kunna värma. = blir jäkligt dyrt

Då du är off-grid så är det någon slags låga som får stå för uppvärmningen.
« Senast ändrad: 18 mar-18 kl 16:23 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #12 skrivet: 18 mar-18 kl 07:34 »
Jä! Men jag har duschen i ett annex till huset så värma på spisen inne och bära hinkar är något jag tröttnat på. Gas/el i en husvagn så klart men hur funkar tekniken, jag kan inte ha gas där men eldelen på värmaren i en husvagn borde jag kunna driva? Är det 12v tillåmed? Jag kör både 12 och 230. Solceller som stöds av ett fast elverk och sparar i batterier. Är tyvärr tveksam till solvärmare och tankar som ska underhållsvärmas eftersom de drar el även när solen inte lyser vilket kommer generera mycket reservkraft den mörka delen av året. Lite inlåst med andra ord, jag måste ha något som värms med el men den får inte dra något, hahaha! Därför tänker jag genomströmmare eller liten vvb som jag har avstängd mellan gångerna? Men det borde finns fler tekniker? Genomströmmare drar ju så otroligt, varför eg? En tvättmaskin klarar ju värma effektivare/snålare! Kan jag sno teknik som används i en båt? Husvagn? En spdan värmare drar mindre än en separat såld genomströmmare? Åh, luddigt, sorry, men ni fattar nog?! 🙏


 Du är helt fel ute... de du vill göra är att trolla.
 Du måste ha säg 5kwh för att kunna duscha.
Om du har en genomströmningsberedare på 10kw och duschar 30min =5kwh
 Eller en förådsberedare  som bara tar 500w så måste den vara igår 10h för att få 5kwh energi i tanken.
Förlusterna i förådsberedare är kanske 0.5kwh...

De enda sätt du kan få mer energi än vad du stoppar in elektriskt är att köpa en värmepump


kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #13 skrivet: 18 mar-18 kl 09:05 »
En ide  kan kanske vara att du värmer vatten till duschen i en elektrisk vattenvärmarkanna och att du har den där du har duschen.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #14 skrivet: 18 mar-18 kl 10:13 »
Nu försöker du trolla också, kretslopp ;)

Celina, din elanläggning är så liten att den endast kan flytta värme, inte skapa den, om man skall förenkla det hela. Solfångare till duschen på sommaren och en lättdragen vagn/skottkärra som du har en 20-40 liters välisolerad dunk på, med en 12 V batteridriven duschpump med slang. Sedan fyller du dunken med tempererat vatten i köket och tar med dig din mobila dusch dit du vill blaska. Sätt ett fäste för duschstång på skottkärran så kan du duscha var du vill.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #15 skrivet: 18 mar-18 kl 12:11 »
Bygg en vedeldad bastu och bada i snön på vintern.

https://www.youtube.com/watch?v=358b8slMnXQ

 

Skogsola

  • Gäst
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #16 skrivet: 18 mar-18 kl 12:14 »
 Vedeldad bastu är bra och kan göras väldigt enkelt. Snöbadet kan man med fördel hoppa över. ;D

Palle500

  • Inlägg: 116
Värma vatten energisnålt?
« Svar #17 skrivet: 19 mar-18 kl 09:08 »
I en annan tråd från i höstas så har du köpt ett helautomatiskt 7Kw bensindrivet elaggregat och då har du inga effekt problem att driva en varmvattenberedare.
Och jag antar att du har trycksatt vatten att tillgå då skulle jag välja  en 60-120 liters beredare. Den drar inte mycket energi för att underhålla att beredaren håller sin inställda temperatur, förlusterna värmer ju rummet där den står. Sen räcker denna volym bra till en ordentlig dusch. För handdisk skulle jag välja en liten beredare på 15-30 liter som installeras i närheten av köksbänken.
Du skriver att duschen är i ett annex och att det finns brandfarliga vätskor i närheten, så gasol är uteslutet. Men antar att detta utrymme är uppvärmt annars fryser ju vattnet?
Du är lite svävande på dina svar så det är svårt att ge vettiga svar. Ett tipps är att du listade vad du har i energiväg och att det är ett annex som är uppvärmt?, trycksatt vatten finns? Osv...

https://r.tapatalk.com/shareLink?share_fid=47758&share_tid=188183&url=https%3A%2F%2Fwww%2Ealternativ%2Enu%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D188183&share_type=t
« Senast ändrad: 19 mar-18 kl 09:20 av Palle500 »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #18 skrivet: 19 mar-18 kl 09:48 »
Ja, det blir lite av en gissningslek...

Jag gissar på att annexet varken har uppvärmning eller trycksatt vintervatten. Och då blir det problem med beredare där ute. Tänker Celina möjligen dra med sig en slang ut då det skall duschas?

Bensinelverket från den bifogade tråden hade jag glömt. Det går att modifiera så att man får värme i duschrummet medans generatorn värmer vattnet. Men skall det vara något sånär smidigt krävs ju vatten, antingen trycksatt eller att pumpen går igång och fyller tomma ledningar och tank när elverket startas.

Skogsola

  • Gäst
SV: Värma vatten energisnålt?
« Svar #19 skrivet: 19 mar-18 kl 10:09 »
 Tråden visar om inte annat att om man ska vara "offgrid" och samtidigt ha alla moderniteter så blir det både dyrt och energikrävande.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 6 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser