Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Badrum i lera  (läst 2485 gånger)

trollbarn

  • Inlägg: 3
    • Blekinge
Badrum i lera
« skrivet: 16 mar-18 kl 21:28 »
Har som projekt under våren att göra i ordning ett badrum i vårt lilla torp.
Rummet var byggt med träreglar, träpanel och pärlspont på insidan. isolerat där emellan med kutterspån, mossa och getingbon.
Pärlsponten och isoleringen är nu nere. Tanken är att bygga upp en kubbvägg innanför panelen. Första frågan, ska jag sätta vindpapp på insidan av ytterpanelen, eller är det helt onödigt, då kubbväggen kommer vara vindtät?
Utsidan av syllen är ganska röten på vissa delar. Hur lagar man detta enklast? Behöver man en syll för kubbhus? eller kan man börja mura direkt på grunden? det är en torpargrund.

Men mina viktigaste funderingar är egentligen kring golvet. Jag har brutit upp hela golvet nu, och tänker gräva ur lite, fylla på med hasopor (om inte någon har ett bra, billigare alternativ?) för att sedan göra;
Ler- eller betonggolv?
Lera känns mer sympatiskt, mer förlåtande att jobba med, och såklart mer eko.
Men är blir det starkt nog, att t ex ha en tvättmaskin på? tänker att den ju skakar en hel del när den centrifugerar.
Betonggolv blir ju väldigt starkt iaf, men hur handskas egentligen betong med fukt?

Inga tätskikt kommer att finnas. Lera på alla väggar och tak, hade jag tänkt mig.
Någon som har erfarenhet av att lerklina tak? Hittar inte mycket information om det på nätet, och känner på mig att man jobbar lite emot tyngdlagen när man ska få det att fästa där uppe. Vad kan man ha för att få leran att fästa bättre?

Blir lite rörigt nu upptäcker jag. Är kanske för trött för att starta en vettig tråd. Men kanske kan komma något vettigt ur det ändå.


Fred, kärlek & revolt
Fred, kärlek & revolt!

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Badrum i lera
« Svar #1 skrivet: 17 mar-18 kl 23:25 »
Spännande! För trött för att svara bra men skall absolut följa tråden! Funderar på lite liknande frågor och har nån tråd på liknande ämne.

Postat med Alternativ.nu´s app


kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Badrum i lera
« Svar #2 skrivet: 18 mar-18 kl 07:42 »
Lera kan säkert fungera, men då måste ju underlaget vara stabilt så att det inte rör på sig!

 

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506

trollbarn

  • Inlägg: 3
    • Blekinge
SV: Badrum i lera
« Svar #4 skrivet: 18 mar-18 kl 19:47 »
Kul med lite svar!
Självklart måste underlaget under leran vara stabilt.. Nu ligger det sten i varierande storlek. Sen tänker jag fylla på med något, hasopor? Eller något billigare, och mer isolerande kanske? För att sedan "gjuta" lergolvet uppe på det.
Någon form av armering i leran? Utöver halm eller så.. Typ några långa fibrer eller något som kan läggas ut över golvet som något nät?
Behöver hasopor packas med typ en padda? eller är det formstabilt ändå?

Många frågor nu.
Idag har jag rivit ut en massa sten från grunden, försökt gräva ut så mkt jord som möjligt, för att sedan försöka fördela den sten som jag lämnade kvar så jämt som möjligt för det fall jag vill ha på golvet.
Lämnar en hel del sten, då jag inte har råd att fylla upp särskilt mkt med hasopor. Hur mycket är min, för att det ska vara någon nytta.
Rummer ät 9kvm, och jag har nog inte råd med mer än två storsäckar=3m3.. Vilket bli dryga 30cm,om man fördelar det jämt. kommer det göra någon nytta?
Helst hade man väl fyllt upp kanske 50-60cm.. Men ja, de pengarna finns inte, tyvärr..

Behöver grunden tätas invändigt innan jag fyller upp med hasopor (eller om det nu blir något annat)
Eller räcker det med att täta utifrån? Grunden har någon gång tätats med bruk, förra ägaren öppnade som tur var upp ett par ventilationsgluggar..


Fred, kärlek & revolt!
Fred, kärlek & revolt!

trollbarn

  • Inlägg: 3
    • Blekinge
SV: Badrum i lera
« Svar #5 skrivet: 18 mar-18 kl 19:54 »
Intressant med din tråd där Visionaryrealist.
Synd att hasoporen är så jävla dyr att få fraktad.. Vi bor ju långt ifrån varann, så nån sambeställning går ju inte heller..




Tänkte jag kan tillägga att detta är ett riktigt stressbygge. Ska vara så gott som färdigt till Juni. Om det nu överhuvudtaget alls är möjligt. Tänker på lerans torktider.. Men så gott som möjligt är det iaf målet. Då huset ska hyras ut då. Ifall jag behöver vara där och pyssla med badrummet lite under sommaren är nog inget problem, men det mesta ska vara färdigt..
Imorgon ska jag in och köpa golvbrunn, och kolla av pris på hasoporen.

Kan det vara en bra ide att över skumglaset täcka med ett tunt lager av grus/sand, för att få en jämnare yta, eller är det bara dumt?
Fred, kärlek & revolt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

260 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser