Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äldre truck  (läst 1268 gånger)

mej

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Äldre truck
« skrivet: 13 mar-18 kl 23:26 »
Hej.

Har en äldre truck som saknar typskylt. Är det någon som har information om märke och årsmodell?


Postat med Alternativ.nu´s app

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Äldre truck
« Svar #1 skrivet: 14 mar-18 kl 08:47 »
Lägg ut en fråga på maskinisten.net , där finns det många kunniga på området.

Det kan vara bra med lite bilder på motorrum och förarplats också för identiferingen. Samt uppgift om fabrikat och typ på motor, växellåda, axlar mm i den mån man kan hitta några skyltar på dem. De kan ju vara väl övermålade.

mej

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Äldre truck
« Svar #2 skrivet: 14 mar-18 kl 10:27 »
Tack Torbjörn. Jag provar på maskinisten och kommer komplettera bilderna.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

 

Progenator

  • Inlägg: 4
    • Värmland
SV: Äldre truck
« Svar #3 skrivet: 18 mar-18 kl 13:02 »
Have a look at what engine is in it - there are are not many Diesel engine manufacturers and this will give you some clues. (Common in Sweden = Ford, Lister-Petter, Perkins, MAN, Deutz) On many of them the number is hard to read if it's been overpainted so you'll need to look carefully and use a wire brush to find/read it. Usually they are on the bell housing (kopplingen) or stamped on the cylinder block. Sometimes you will find model details on a plate on the firewall (the metal wall between driver and engine) - usually on the engine side.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

276 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser