Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aternativt bränsle till fotogenvärmare  (läst 23321 gånger)

Gozefa

  • Inlägg: 11
    • -
Aternativt bränsle till fotogenvärmare
« skrivet: 21 nov-11 kl 18:02 »
Hej hå!

Undrar som titeln säger vad det går att använda istället för fotogen till såna fotogenvärmare? Har hört att folk använder något som kallas grön diesel (?), men är inte säker på detta? Anledningen till att jag undrar är att vi har tagit vår buss och befinner oss i holland, och här skrattar de en rakt i ansiktet när jag frågar efter fotogen, de verkar inte vara så vanligt här med andra ord. SKulle bli väldigt glad om om det fanns alternativ, för det är ganske kallt här nere....

Ha det fint!

Gozefa

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Aternativt bränsle till fotogenvärmare
« Svar #1 skrivet: 21 nov-11 kl 18:39 »
Hej igen..

Läste runt lite och hittade någon som hade skrivit att denne använt lacknafta till uppvärmning. Läser jag rätt då? Alltså lacknafta som i terpentin? Hmmm... verkar farligt....

softarn

  • Inlägg: 157
  • humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
SV: Aternativt bränsle till fotogenvärmare
« Svar #2 skrivet: 21 nov-11 kl 19:00 »
Lacknafta och terpentin är inte samma sak. Överlag får ni vara försiktiga med att hälla ner något annat än vad det är tänkt i värmaren. Naftan kan gå att använda i en fotogenvärmare, även diesel med iblandad bensin (man kan pröva med 30-50% bensin) ska ge blandningen snarlika egenskaper jämfört med fotogen. Jet-flygbränsle lär gå bra med om man får tag på det. Det är finfin fotogen det.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Gozefa

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Aternativt bränsle till fotogenvärmare
« Svar #3 skrivet: 21 nov-11 kl 22:34 »
Well... jag använde ett översättningsprogram på internet som sa mig att lacknafta på engelska blir mineralspirits som på hollänska blir terpentine.,,, men ja, du har väl rätt....

det är konstigt här, verkar inte alls känna till vanlig fotogen, frågar om jag vill ha jetbränsle och brister ut i skratt liksom... vet inte hur riktigt jag ska göra, dieseln lär ju lukta hör jag ju hört.. ska fundera lite...

tack för tipsen i alla fall, jag får se vart detta leder mig!

mclaeson

  • Inlägg: 285
  • helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Aternativt bränsle till fotogenvärmare
« Svar #4 skrivet: 21 nov-11 kl 22:48 »
hittade den här sidan om det kan hjälpa:

http://www.vindela.se/Fotogen.htm

Marie P

  • Inlägg: 32
    • Dalsland
SV: Aternativt bränsle till fotogenvärmare
« Svar #5 skrivet: 21 nov-11 kl 22:52 »
Min tyske vän säger att fotogen heter petroleum i Tyskland och antagligen i Holland med. Bensin heter ju benzin.. testa att fråga efter det..

Lycka till!

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Aternativt bränsle till fotogenvärmare
« Svar #6 skrivet: 21 nov-11 kl 22:58 »
Frågade du efter kerosine?

Gozefa

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Aternativt bränsle till fotogenvärmare
« Svar #7 skrivet: 21 nov-11 kl 23:18 »
Wow, bra länk! En riktigt fotogenfan, vi tackar denne :) Okej, imorgon ska jag göra ett nytt försök, har skrivit upp namnen på en lapp, nu banne mig!!!

mclaeson

  • Inlägg: 285
  • helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Aternativt bränsle till fotogenvärmare
« Svar #8 skrivet: 21 nov-11 kl 23:24 »
Lycka till!! Håller tummarna!

Richard

  • Gäst
SV: Aternativt bränsle till fotogenvärmare
« Svar #9 skrivet: 11 okt-12 kl 12:52 »
Letade efter exakt samma sak.
hittade hos nima en dieselvärmare http://www.nimaab.se/se/art/fotogenvarmare-fuji-339.php
Jag provade med lacknafta(använd) och diesel(ren) och diesel med rapsolja.
Det var en 30 år gammal fotogenvärmare och det funkade ganska bra.
Jag använder den i växthuset så ren förbranning behövs inte.
Lacknafta på hollänska är terpentin och petroleum är en samlarnamn för nafta produkter och olja till uppvärmning.

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Aternativt bränsle till fotogenvärmare
« Svar #10 skrivet: 12 okt-12 kl 21:13 »
Lacknafta heter definitivt inte terpentin på holländska heller. Terpentin är tallolja torrdestillerat från trä. Fotogen, petroleum, tändvätska, petroleumeter är namn på ungefär samma sak.
Lacknafta och petroleumbaserad tändvätska är det närmaste man kan komma om man inte får tag på lysfotogen.
Men blanda för h-e inte i bensin som någon tokstolle föreslog. Då blir hela vätskans uppträdande som om det vore bensin alltihop. Du han få en gasexplosion som blåser både dig och tanken till sankte per. Bensin ger också sotig svart rök när det brinner.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Aternativt bränsle till fotogenvärmare
« Svar #11 skrivet: 13 okt-12 kl 11:58 »
I fotogenens barndom (fram till någon gång på 1910-1920-talet) så ingick även den fraktion som numera kallas för bensin i fotogenen. Men i och med att efterfrågan på bensin ökade så insåg oljebolagen att det gick att göra bättre affärer om man sålde den fraktionen för sig istället för att skicka med den i fotogen som på den tiden hade ett mycket lägre pris.

Så en gammaldags fotogenlampa med veke, eller för den delen fotogenkök, blåslampor mm med övertrycksbrännare, bör tåla en viss bensintillsats i fotogenen. Men det är inte alls säkert att det är lämpligt för fotogeneldade apparater av modernare typ, såsom de flesta fotogenkaminer.

Jetmotorbränsle var ursprungligen exakt samma sak som lysfotogen men med strängare kvalitetskrav (den skulle vara vattenfri, inte bli för trögflytande i kyla, fri från svavel och andra föroreningar som kan ge korrosion) och blandad med någon % smörjolja.

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: Aternativt bränsle till fotogenvärmare
« Svar #12 skrivet: 13 okt-12 kl 20:32 »
Google translate påstår att fotogen på svenska är paraffine på holländska (swedish - dutch)

peter mol

  • Inlägg: 1
    • Dalsland
SV: Aternativt bränsle till fotogenvärmare
« Svar #13 skrivet: 23 okt-17 kl 16:19 »
Fotogen heter "Petroleum" i Holland.
Jag är själv holländare och härstammar från tiden då fotogenkaminer, alltså "Petroleumkachels" (eller "Oliekachels" som de också kallas) fanns i många hem. Jag kan dock tro att det blir svårt att få tag i rent fotogen men lampfotogen eller kamping paraffin borde nog finnas...
 

 

Ahlman

  • Inlägg: 120
    • Uppland
SV: Aternativt bränsle till fotogenvärmare
« Svar #14 skrivet: 23 okt-17 kl 19:53 »
Bensin ska du absolut inte blanda med, livdsfarligt! Kerosene är det engelska ordet.
Tänk att en del som fattar absolut noll ändå ska ge råd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser