Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stirlingmotor för el & värme  (läst 7528 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Stirlingmotor för el & värme
« skrivet: 24 aug-17 kl 13:05 »
I mina flummiga funderingar om off-grid hus ramlade jag över detta
http://www.inresol.se/the-genious-portable-multi-fuel-chp-stirling-generator/
innan jag fördjupar mig mer undras om någon här har tittat på detta tidigare?

Men grundtanken, att på vintern behöver man mer värme & el och solen lyser mindre.
Undrar om någon där ute gjort en DIY variant.

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

teinarsson

  • Inlägg: 65
    • Uppland
    • S.R. Häst- och Ryttarutbildning
SV: Stirlingmotor för el & värme
« Svar #1 skrivet: 24 aug-17 kl 17:47 »
Jag är också oerhört intresserad av vittnesmål från personer som har sett Inresols underverk i verkligheten. I somras träffade jag en person som i sitt jobb gjort ett studiebesök hos Inresol och då verkade allt superbra förstås. Jag träffade dock en annan person som hade sett en sådan maskin ute hos en kund och där lät det som om det var mycket problem.

DIY-varianter som inte kräver att man är en galen vetenskapsman med obegränsat med tid till förfogande vore det också intressant att höra om.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Stirlingmotor för el & värme
« Svar #2 skrivet: 24 aug-17 kl 21:38 »
Jag har följt och pratat med inresol flera gånger. Det sista beskedet var att den fortfarande inte går att köpa som privatperson. Dom har haft stora ordrar som dom inte hunnit leverera. Främst till myndigheter, forskning, skolor och liknande.

Postat med Alternativ.nu´s app


Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Stirlingmotor för el & värme
« Svar #3 skrivet: 24 aug-17 kl 21:40 »
Sen är det ju väldigt synd att den bara går på gas, pellets och flis. D.v.s. att dom inte löst att den fungerar mot vanlig vedeldning.

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Stirlingmotor för el & värme
« Svar #4 skrivet: 24 aug-17 kl 22:21 »
En stirlingmotor är beroende av jämn värmetillförsel som dessutom kan regleras efter den effekt som kan tas ut från motorn. Det är svårt att åstadkomma om man ska elda med ved, om man inte har en anställd eldare som sköter eldstaden oavbrutet. Så det finns goda tekniska anledningar till att man inte vågar sig på att tillverka vedeldade stirlingmotorer för försäljning till "vem som helst".

En möjlighet om man absolut vill använda ved, om än nerhackad till kubb, kan vara att anskaffa en gasdriven stirlingmotor och förse den med gas från ett vedeldat gengasaggregat. Dock får man vara beredd att ändra en del på brännaren om den egentligen är tänkt för t ex gasol eller naturgas.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Stirlingmotor för el & värme
« Svar #5 skrivet: 25 aug-17 kl 09:01 »
Det beror väl lite på. Om lasten är t.ex. en batteriladdare eller värmare som kan tillgodogöra sig det som produceras borde den väl inte behöva regleras från motornssida.

En jämn värmetillförsel..  ja inom dom angivna värdena måste den ju vara. Men inte nödvändigtvis helt jämn.

Min tanke har varit att man borde kunna ta rökgaserna där dom börjar närma sig rätt temperatur och genom att "shunta" dom uppnå en relativt jämn värmenivå.

En annan tanke är att leda värmen genom metall och där kunna styra värmen. Tänk bränslestavar på kärnkraftverk. Borde kunna få till en relativt mjuk och säker (utan elektronik) överföring med hjälp av bimetal som skjuter "stavarna".

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stirlingmotor för el & värme
« Svar #6 skrivet: 25 aug-17 kl 09:23 »
I mina flummiga funderingar om off-grid hus ramlade jag över detta
http://www.inresol.se/the-genious-portable-multi-fuel-chp-stirling-generator/
innan jag fördjupar mig mer undras om någon här har tittat på detta tidigare?

Men grundtanken, att på vintern behöver man mer värme & el och solen lyser mindre.
Undrar om någon där ute gjort en DIY variant.


Jag finner den idé som dom presentar väldigt intressant men den har alldeles för dålig kapacitet och klara inte av att lämnas obevakad några längre stunder.

Jag umgås med planer på att bygga något men än har jag inte kommit därhän ännu.
Jag tänker mig en någorlunda stationär anläggning vilket är förutsättningen för att kunna ladda en batteribank hyfsat effektivt.
Det som styr är främst hur mycket max uttag man behöver till sin specifika anläggning.
Utifrån det så skaffar an sig sin generator/generator.
Den kommer att kräva ett visst varvtal och antal hästkrafter för att fungera.
Så då dimensionerar man själva stirlingfunktionennefter det och därefter förbränningsutrymmet.
Här kan det vara klokt att se till möjliheten att använda olika slags bränslen.
Jag skulle framförallt satsa på vedeldning och när så sker styra förbränningen väldigt noga.
En tillsats för pellets om man har tillgång till det eller möjligheten att bränna olika slags oljor, fetter och/eller vax.
Helt beroende på vad man har för tillgång av det ena eller det andra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Stirlingmotor för el & värme
« Svar #7 skrivet: 25 aug-17 kl 09:32 »
Skulle det funka med x antal lastbil/buss batterier och ta generatorer från en buss, de har ju dubbla på en bra bit över 100 A var?
Då är det väll inte så noga om varvtalet varierar på stirlingmotorn?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Stirlingmotor för el & värme
« Svar #8 skrivet: 25 aug-17 kl 10:04 »
Det spelar ingen större roll att vägvalet varierar,  det är viktigt att generatorn får hög effekt på låga varv.
Samtidigt så innebär en stor generator att man behöver rejält med kraft.

Postat med Alternativ.nu´s app

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Stirlingmotor för el & värme
« Svar #9 skrivet: 25 aug-17 kl 10:22 »
Om man har stor generator, så behöver man ju inte ladda lika länge och mindre passande av motorn?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Stirlingmotor för el & värme
« Svar #10 skrivet: 25 aug-17 kl 11:38 »
Förvisso, men batterierna mår inte bra i längden av att laddas med onödigt hög ström heller.

Laddar man ett blybatteri med konstant spänning som från en bilgenerator, så drar det knappast någonsin åt sig högre laddström än ca C/2 (exempelvis skulle ett 60 Ah batteri ta ca 30 A då det är helt urladdat), men allteftersom batteriet laddas så sjunker strömmen, räkna med att det tar ett dygn att få batteriet fulladdat hur kraftig generatorn än är. Man kanske kan få batteriet halvladdat på 4-5 timmar men resten av uppladdningen går desto långsammare.

Vill man att batterierna ska få lång livslängd så bör man begränsa laddströmmen till max C/10 (alltså t ex 6 A för ett 60 Ah batteri).
Om batterierna är gamla och har förlorat kapacitet, så bör man välja laddström efter den kapacitet batterierna verkligen har och inte den kapacitet de hade som nya.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Stirlingmotor för el & värme
« Svar #11 skrivet: 25 aug-17 kl 11:59 »
Är det inget bra sätt batterierna i ett fordon laddas på då?

Man behöver väll inte tömma batterierna helt, är det inte bättre att ladda oftare om man vet att sol och vind inte räcker till?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Stirlingmotor för el & värme
« Svar #12 skrivet: 26 aug-17 kl 23:26 »
Jo, konstantspänningsladdningen i ett fordon duger bra, men det jag menade var att det inte går snabbt att få batterierna fulladdade på det sättet.
Och om man ständigt låter batterierna arbeta mellan urladdat och halvladdat, så blir de förstörda av sulfatering i förtid istället.

Så det är bara att acceptera att elektrokemiska processer är som de är, och det straffar sig om man försöker stressa och skynda på dem för mycket. De beter sig likadant vare sig det rör sig om batteriladdning, aluminiumtillverkning eller förnickling av stål.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Stirlingmotor för el & värme
« Svar #13 skrivet: 27 aug-17 kl 11:33 »
DIY på youtube
Citera
Shows a homemade Stirling Engine with generator, 3" power piston, 3.3125" stroke. Generator is a permanent magnet motor producing 16vdc, suitable for charging 12v batteries. Sprocket on engine 23T on generator 18T
Men med bara V & inga A får man ju inga W så hur bra det är  ???
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Stirlingmotor för el & värme
« Svar #14 skrivet: 01 nov-17 kl 10:25 »
Lika väl som man kan ha en vindsnurra till att ladda sina batterier kan man ha en vedvärme-stirlingmotor och inte behöva bekymra mer om temperaturskillnaden än man bekymrar sig om vindstyrkan. - Samma regulator som finns i vindsnurran kan ju användas till stirlingmotorn för att få rätt matning till sina batterier.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rhombic_drive

Johansch

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Stirlingmotor för el & värme
« Svar #15 skrivet: 28 jan-18 kl 19:14 »
Jag har funderat en hel del på srirlingdriven generator för att täcka ett hushållsbehov.
Vet någon om det finns exempel på någon som använt värmepump som " bränsle" till sterlingmotor?

Tänkte att det borde vara idealiskt om man har en kraftig jordvärmepump att även förse den och huset med ström och på det sättet kunna vara  off gris.
Alternativt ladda någon form av bageri, typ Teslalösning

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Stirlingmotor för el & värme
« Svar #16 skrivet: 30 jan-18 kl 10:56 »
Det är väl svårt att bygga en stirlingmotor så att den fungerar bra vid den låga temperatur man rimligtvis kan få ut ur en värmepump. Värmepumpar för husuppvärmning brukar ju trivas bäst om de inte behöver leverera mer än 45-50 gradigt vatten (eller luft) på den varma sidan, i undantagsfall kan man kortvarigt och vid enstaka tillfällen (legionellakörning) gå upp mot 60-65 grader.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Stirlingmotor för el & värme
« Svar #17 skrivet: 30 jan-18 kl 11:32 »
Det borde ju gå att bygga en falsk evighetsmaskin som genererar ett överskott av el på det sättet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser