Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan vara svårt att motivera elbilsköp.  (läst 35922 gånger)

köttkyckling

  • Gäst
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #20 skrivet: 03 jun-17 kl 06:37 »
Bara att minnas dom batteridrivna radiostyrda bilarna man lekte med när man var mindre.
Batterierna tog slut hela tiden.
Nej batterierna blir inte bättre, teknologin har funnits minst 50 år.
Dom enda det gynnar är försäljarna, och därför drivs det på.
Lägg av.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #21 skrivet: 03 jun-17 kl 08:38 »
Men vad ja vet så lär ju etanol bilar dra mer bränsle än en bensinare så det lär gå på ett ut har ha hört .Sanningshalten vet ja ej .

Inte alla, jag hade en gammal Volvo 245 -76 med en B23 och overdrive, som någon fipplat med. Det gick inte att få nån ordning på tändningen och förgasaren, den spikade hela tiden om det var uppför eller om man gasade lite för mycket. Den drog ca 1,4 liter/milen tom på slät väg.

Jag började tanka mellan 50 och 70 % E85 och då slutade den spika, den gick mycket bättre och billigare.
Jag lastade 500 kg i den och drog en släp som vägde 1500 kg. Då drog den ca 0,9 från Malmö till Jönköping, sen drog den lite drygt litern till Sundsvall och sista biten med mycket backar var den uppe på 1,2 liter/milen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #22 skrivet: 03 jun-17 kl 09:30 »
Så där löste jag en felinställd 2-takts utombordare också. Den blev både snålare och slutade lukta illa.


Köttkyckling, du har missat mycket! Idag flyger de med radiostyrda helikoptrar med elmotor. Riktigt vassa grejer som de kan konstflyga med. Jag klipper gräset med batteriklippare, fungerar kanon. Skruvdragaren är det sådant klipp i att en klenare person skulle kunna vrida armen av sig när det tar stopp. Och det kommer nya genombrott på batterisidan hela tiden.

Själv har jag tyckt att det är synd att elbilar skall vara så lyxiga och dyra, jag skulle helst sett en billig folkbil i produktion, men Tesla har gjort rätt. Det är genom att släppa en bil som de rika vill ha och kan köpa som man knäcker mycket av tramset som finns kring batteribilar. Tesla är ingen tung och trött terminalbil eller eltruck. 0-100 på 2,6 sekunder...

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #23 skrivet: 03 jun-17 kl 10:01 »
Etanolen är  miljöneutral  och bidrar inte till jordens uppvärmning. Därför är det inte något miljöproblem, så om det går åt något mer etanol ån bensin gör inget.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #24 skrivet: 03 jun-17 kl 10:03 »
Bara att minnas dom batteridrivna radiostyrda bilarna man lekte med när man var mindre.
Batterierna tog slut hela tiden.
Nej batterierna blir inte bättre, teknologin har funnits minst 50 år.
Dom enda det gynnar är försäljarna, och därför drivs det på.
Lägg av.

Om du har använt t ex mobiltelefoner, bärbara datorer eller laddbara skruvdragare under en längre tid, så kan du inte undgå att märka att batteritekniken har förbättrats kraftigt på senare år.

För 15-20 år sedan var det sällsynt att laddbara batterier som användes flitigt höll mer än något enstaka år, idag kan man räkna med åtminstone 5 års livslängd på ett telefon- eller laptopbatteri innan det ens börjar visa några tecken på att försämras.  Drifttiden - alltså batteriernas energiinnehåll per vikt- eller volymsenhet har också förbättrats flera gånger om.

Ett typiskt elbilsbatteri från mitten av 90-talet (Renault Express) väger ungefär 20 kg/kWh. Det är ett Ni-Cd-batteri, som var mycket lätt och hårt optimerat för sin tid (och man fick ta en del störande knallgasexplosioner och andra problem på köpet).  Dagens litiumbaserade elbilsbatterier ligger på sin höjd på 8 kg/kWh.


malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #25 skrivet: 03 jun-17 kl 10:18 »
Elbilens batterier är inte miljövänliga. Dessutom en kraftig risk vid en explosion! Vart tar du elen till elbilen? Via kolkraft? Eller kärnkraft? Bäst för miljön är att hålla liv i de bilar som finns så länge som möjligt och köra mjukt så de håller länge och släpper ut minimalt med avgaser...
Du menar alltså att vi inte skall ha någon ny teknik utan köra med gamla bilar tills....
I Sverige laddas elbilar från den blandning vi har,vattenkraft,vind,kärnkraft och en alltmer ökande andel sol. Allt CO2 fritt.
kärnkraften kommer att fasa ut sig själv med tiden,det blir alltför kostsamt att bygga nya verk,vindkraft o sol kommer att öka i framtiden. Särskilt sol som byggs in i byggnaden från början.
visst finns det en explosionsrisk med batterier,troligen lika stor som att köra omkring med 50-70 liter bensin.
äldre bilar fasas ju ut efterhand som de rent tekniskt och underhållsmässigt tar slut.kostnaden för bränsle och andra pålagda skatter kommer ju också att kraftigt öka den närmsta tiden. vissa fordon kan ju köras/konverteras till biobränslen men det blir bara i en övergångsfas.
När elbilar blir dominerande bland tillverkarna kommer ju förbränningsmotorer helt enkelt att sluta tillverkas till bilar.syns ju redan bland fabrikanterna där satsningar på elbilar idag är det dominerande.Dieselbilar är dessutom redan idag ifrågasatta just på grund av de kväveoxider de släpper ut och kommer troligtvis att helt förbjudas i stadskärnor och i tätbebyggda områden.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #26 skrivet: 03 jun-17 kl 10:21 »
Så där löste jag en felinställd 2-takts utombordare också. Den blev både snålare och slutade lukta illa.


Köttkyckling, du har missat mycket! Idag flyger de med radiostyrda helikoptrar med elmotor. Riktigt vassa grejer som de kan konstflyga med. Jag klipper gräset med batteriklippare, fungerar kanon. Skruvdragaren är det sådant klipp i att en klenare person skulle kunna vrida armen av sig när det tar stopp. Och det kommer nya genombrott på batterisidan hela tiden.

Själv har jag tyckt att det är synd att elbilar skall vara så lyxiga och dyra, jag skulle helst sett en billig folkbil i produktion, men Tesla har gjort rätt. Det är genom att släppa en bil som de rika vill ha och kan köpa som man knäcker mycket av tramset som finns kring batteribilar. Tesla är ingen tung och trött terminalbil eller eltruck. 0-100 på 2,6 sekunder...

Den historien kan du dra för loket.
Är inte det minsta imponerad av skruvdragarna med dessa superbatterier.
Men vill man tro, får man göra det.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #27 skrivet: 03 jun-17 kl 10:25 »
Etanolen är  miljöneutral  och bidrar inte till jordens uppvärmning. Därför är det inte något miljöproblem, så om det går åt något mer etanol ån bensin gör inget.
feltänk!!!
skall vi kunna minska CO2 halten i atmosfären gäller det att sätta en nollgräns för CO2 utsläpp producerade av människan.I annat fall kommer den likväl att öka eller i bästa fall stanna av. Men det hindrar ju inte att klimatet ändå ändras precis som vi ser idag.
så att bara sluta med fossilbränslen hjälper inte,biobränslen kommer bara att bli en övergångsfas till vår nuvarande fordonspark.
framtiden kräver en helt CO2 fri fordonspark inom alla fordonsslag.
Ulf

köttkyckling

  • Gäst
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #28 skrivet: 03 jun-17 kl 10:27 »
Det värsta är att dom tar slut utan att man använder dom.
Som att teckna ett abonemang med försäljaren, vilket säkrar hans inkomst.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #29 skrivet: 03 jun-17 kl 11:08 »
feltänk!!!
skall vi kunna minska CO2 halten i atmosfären gäller det att sätta en nollgräns för CO2 utsläpp producerade av människan.I annat fall kommer den likväl att öka eller i bästa fall stanna av. Men det hindrar ju inte att klimatet ändå ändras precis som vi ser idag.
så att bara sluta med fossilbränslen hjälper inte,biobränslen kommer bara att bli en övergångsfas till vår nuvarande fordonspark.
framtiden kräver en helt CO2 fri fordonspark inom alla fordonsslag.
Ulf

Men det där stämmer ju inte. Om du i ett hermetiskt tillslutet växthus gör sprit av dina gurkor så kan du dricka den eller elda den, du får ändå samma resultat när det gäller kolets kretslopp.

Vi ser på gamla data över jordens temperatur och koldioxidhalt att vi har ett buffrande system på klotet. Om koldioxidhalten ökar, ökar också produktionen av biomassa vilket i haven leder till ett ökat nedfall till bottnarna där kol tas bort från biosfären. Klotet läker sig självt med andra ord, men vi är så många och så effektiva att vi förskjuter jämvikten med lagrat kol. Det kol som cirkulerar i den årliga cykeln kan inte rubba jämvikten annat än om vi t ex gör metangas av den och släpper ut.

Men jag håller med om att eldrift är framtiden, förbränning i små mobila enheter ger andra oönskade restprodukter och en dålig verkningsgrad. Dessutom behövs arealen där biobränsle kan produceras till människoföda eftersom vi är för många redan nu på klotet.


köttkyckling

  • Gäst
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #30 skrivet: 03 jun-17 kl 11:20 »
Ofrånkomligt att jordklotet växer, eftersom det hela tiden tar åt sig solenergi.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #31 skrivet: 03 jun-17 kl 11:28 »



Köttkyckling, du har missat mycket! Idag flyger de med radiostyrda helikoptrar med elmotor. Riktigt vassa grejer som de kan konstflyga med. Jag klipper gräset med batteriklippare, fungerar kanon. Skruvdragaren är det sådant klipp i att en klenare person skulle kunna vrida armen av sig när det tar stopp. Och det kommer nya genombrott på batterisidan hela tiden.

Roligt att du nämner eldriven helikopter.
När jag var liten för 40 år sen, så hade en kompis pappa byggt en radiostyrd eldriven helikopter.

Jag hade eldrivna radiostyrda bilar och båtar och nyligen när jag plockade fram de sakerna, så har jag provat att ladda batterier som är mer än 40 år gamla batterier. Otroligt nog funkar några, men de räcker inte så länge.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #32 skrivet: 03 jun-17 kl 11:38 »
Men det där stämmer ju inte. Om du i ett hermetiskt tillslutet växthus gör sprit av dina gurkor så kan du dricka den eller elda den, du får ändå samma resultat när det gäller kolets kretslopp.

Vi ser på gamla data över jordens temperatur och koldioxidhalt att vi har ett buffrande system på klotet. Om koldioxidhalten ökar, ökar också produktionen av biomassa vilket i haven leder till ett ökat nedfall till bottnarna där kol tas bort från biosfären. Klotet läker sig självt med andra ord, men vi är så många och så effektiva att vi förskjuter jämvikten med lagrat kol. Det kol som cirkulerar i den årliga cykeln kan inte rubba jämvikten annat än om vi t ex gör metangas av den och släpper ut.

Men jag håller med om att eldrift är framtiden, förbränning i små mobila enheter ger andra oönskade restprodukter och en dålig verkningsgrad. Dessutom behövs arealen där biobränsle kan produceras till människoföda eftersom vi är för många redan nu på klotet.
du glömmer en faktor.
Biomassan. Hur ser den ut i ett varmare klimat? Vi får mer öknar,torkan breder ut sig på tidigare bördiga jordbruksmarker. regnskogar huggs ner och odlas kortsiktigt,jorden blir förödd.
Vi har redan stora områden med tidigare jordbruksmark som idag är helt utarmad pga att man inte tillfört mull på mängder av år.Döda jordar.
haven försuras och värms upp vilket leder till minskad fauna,korallreven dör.
det du gör genom att använda biobränslen är ju att blockera det upptag av CO2 som redan finns i atmosfären orsakad av fossilbränslen.Visst kan du säga att biobränslen är klimatneutrala men de hjälper inte till att minska CO2 halten.Där gäller bara att förhindra CO2 utsläpp överhuvudtaget så att växtligheten  på sikt kan återställa balansen.
Så att biobränslen skulle kunna vara en ersättning till fossilbränslen håller inte.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #33 skrivet: 03 jun-17 kl 11:57 »
Det där har inte med biobränsle som vi är vana att se det i norden eller över huvud taget i seriösa odlares tankebanor. Nu med ökad koldioxidhalt i atmosfären så växer det bättre än med låg co2-halt, så bara en sådan fördel gör att mer borde odlas. Och med ökad temperatur i havet så produceras mer regn.

Rovdrift är inte synonymt med biobränsle. Det är den kortsiktiga girigheten som är problemet vart du dig än vänder när det gäller råvaror eller energi. Oavsett om man startar krig för att komma över olja, använder sig av landgrabbing för att odla eftertraktade grödor till biobränsle eller förgifta vattendrag för att fixa kläder åt oss.

Koldioxid från biobränsle blockerar inget upptag. Rätt producerat ger det en haltändring över året.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #34 skrivet: 03 jun-17 kl 14:08 »
du måste se globalt,vädersystemen ändras så det är jättesvårt att beräkna hur torka,vilka områden som får mer nederbörd m.m kommer att se ut i framtiden. de beräkningar jag sett ger MINDRE växtlighet totalt. Att haven värms upp är enbart negativt då havslivet påverkas negativt.
du snöar som de flesta in på lilla Sverige. Skit i Sverige,det är klotet det handlar om.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #35 skrivet: 03 jun-17 kl 15:15 »
Visst är det de stora volymerna som påverkar klotet, men vi har olika förutsättningar på olika ställen på klotet. Här i Sverige vore det vansinne att inte ta hand om den gröda som annars skulle gå till spillo, bara för att biobränsleodling på Borneo har en vidrig form. Man ser ofta att problem som finns utomlands automatiskt skall åtgärdas även i Sverige, fastän de problemen inte finns här.

Jag har sett beräkningar som visar på ökad växtlighet, baserat på mer vattenånga/regn och hög koldioxidhalt. Det är inte otroliga beräkningar, de stämmer med vad jag vet om odlingars behov. Men det man måste komma ihåg är att forskningsrapporter som passar i rådande klimat lyfts fram, medan opassande hålls tillbaka.

Det finns mycket oroande med vår snabba och massiva fossilbränsleanvändning, vi vet inte vad som kommer att hända och om det faktiskt finns en allvarlig tipping point, men att ta tillvara de lokala förutsättningarna på ett bra sätt borde faktiskt innefatta en hållbar biobränsleanvändning utan att skuldbelägga den för vad som sker i andra länder. 


kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #36 skrivet: 03 jun-17 kl 15:24 »
Det mest klimatneutrala som jag kan se det måste nog vara elbil! Men för oss fattiga är biobränsledrift en lösning. Den etanol som jag använder i min bil, har producerats av växter som tagit koloxiden ur luften. När metanolen förbränns lämnar den tillbaka exakt den koloxidsmängd som har gått åt.
kretslopp

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #37 skrivet: 03 jun-17 kl 16:52 »
Ja, men kretslopp, vad gick det åt för att odla biobränslet, och omvandla det till etanol?
Stora fossildrivna maskiner brukar vara inblandade, och fabriken som omvandlade råvaran till drivmedel behövde väl också en del.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #38 skrivet: 03 jun-17 kl 17:06 »
Ja, men kretslopp, vad gick det åt för att odla biobränslet, och omvandla det till etanol?
Stora fossildrivna maskiner brukar vara inblandade, och fabriken som omvandlade råvaran till drivmedel behövde väl också en del.

man måste tänka hela kedjan när man tillverkar biobränsle, finns gränser för allt och där räknas även transporter och allt sådant in så vill du kan du säkert ringa till en etanoltillverkare och fråga.

Jag tror mer på gasen, istället för att bränna alla sopor och grejer så gör man gas av det som går, nått måste man ju ändå göra av allt avfall varför inte köra fordon på det.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #39 skrivet: 03 jun-17 kl 18:03 »
Ja, när det gäller på vilket sätt man skall få bilen att röra sig med hjälp av bio-spillet så gäller det att tänka rätt och inte låsa sig i en förutbestämd tankebana. Jag tittade en del på debatten mellan etanol kontra olja (raps) från åkerareal och då låg oljan betydligt bättre till. Men idag har dieselmotorn blivit en stor bov eftersom storstadsborna får i sig sotpartiklar, så där har det svängt. Jag har aldrig tittat på verkningsgraden när det gäller gas, men även där måste man tänka på att gasen också är att gå över ån efter vatten. Tror att det är bäst verkningsgrad att bränna allt biobränsle i kraftvärmeverk och köra med eldrift.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser