Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  100 % kläckta japanska vaktar  (läst 2101 gånger)

ihenke

  • Inlägg: 21
  • Djur och natur är mitt liv
    • Södermanland
100 % kläckta japanska vaktar
« skrivet: 05 jun-14 kl 21:00 »
Mitt 3:e kläck blev otroligt, haft 80-85% tidigare. Ingen har dött efteråt och släppt ut några i väljaren efter ca 3 veckor.

Nu har jag 48 små rackare som springer runt i mitt lilla BB.

Glad husse :)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: 100 % kläckta japanska vaktar
« Svar #1 skrivet: 06 jun-14 kl 10:17 »
Grattis! Det var verkligen en toppnotering.

Önskar att jag kunde få lika bra resultat. Här har jag aldrig kommit över 50% kläckta. Vet inte om mina tuppar är dåliga på sitt jobb eller om jag gör fel på något sätt.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

ihenke

  • Inlägg: 21
  • Djur och natur är mitt liv
    • Södermanland
SV: 100 % kläckta japanska vaktar
« Svar #2 skrivet: 06 jun-14 kl 11:33 »
Tackar ! Det känns verkligen jättekul, och dom är fortfarande pigga.

Är absolut ingen expert. Men så här gör jag.

Jag kör 37,7 från dag ett till 14 när jag slutar vända dom, då sänker jag till 37,5 och höjer luftfuktigheten samt duschar med blomspruta varje morgon.

Kläcka kycklingar tar jag ut efter ca 4-6 timmar till en liten låda med värmelampa. Finmixat foder i ett blankt burkslock, och vatten i en kaninvattenflaska med ett lock med sten under. Trycker så dom första kycklingarna ser vattenstrålen, dom lär sig direkt att picka på kulan för att få vatten, och lär resten av kycklingarna det. Efter ca 4-5 dagar får dom vanliga foder och vattenautomater.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: 100 % kläckta japanska vaktar
« Svar #3 skrivet: 06 jun-14 kl 23:41 »
Så gör ju jag också (bortsätt från tempsänkningen) men ändå får jag inte så bra utfall :'(.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

ihenke

  • Inlägg: 21
  • Djur och natur är mitt liv
    • Södermanland
SV: 100 % kläckta japanska vaktar
« Svar #4 skrivet: 07 jun-14 kl 08:53 »
Hur förvarar du äggen ? I vilken temperatur ? hur ofta sammlar du ägg ?

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: 100 % kläckta japanska vaktar
« Svar #5 skrivet: 07 jun-14 kl 16:03 »
Senaste gångerna har jag inte kläckt äldre ägg än 5 dygn. Jag samlar in dem när jag går förbi men minst 1 ggr/dygn. Innan kläckning förvarar jag dem vid rumstemp, i insatsen till kläckaren som står och vickar äggen på köksbänken. Vad gör jag för tok?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

ihenke

  • Inlägg: 21
  • Djur och natur är mitt liv
    • Södermanland
SV: 100 % kläckta japanska vaktar
« Svar #6 skrivet: 07 jun-14 kl 18:16 »
Låter som du gör allt rätt. Hur gammla är dina vaktlar ?

Jag plockar en gång/dag förvarar i kartong med "toppen" ner. I ca 12-14 grader. Kläcker färska och upp till 10 dagar. Vänder ej.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: 100 % kläckta japanska vaktar
« Svar #7 skrivet: 08 jun-14 kl 00:21 »
Senaste gången (kläck för ca en vecka sedan) var vaktlarna födda förra sommaren, alltså ca 9-10 månader. Förra sommaren kläckte jag flera omgångar då föräldradjuren var yngre, 3-6 månader. Jag har nu ca 1 tupp på 4 hönor så jag tycker att de borde hinna göra sitt. Dessutom har de flesta ägg varit befruktade men har avstannat i utveckling efter varierande tid. Några hade kommit till hålslag men inte orkat ut. Möjligen för låg fuktighet kan vara orsaken där men jag fyller hela botten på kläckaren med vatten när jag stoppar vändningen så det är svårt att göra mer. Möjligen duscha med blomspruta ännu oftare. Mätaren visar då ca 85 % fukt.

Jag tycker att jag testat alla möjliga varianter utan att kläckresultatet blir bättre så nu är jag nöjd när det blir 50% som går fram. Nöjd för att slippa bli besviken. Så länge det är mina egna ägg jag kläcker så är det ändå rimligt för ägg har jag i överflöd. Det blir ju lite för mycket svinn om jag skulle kläcka köpta ägg.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

ihenke

  • Inlägg: 21
  • Djur och natur är mitt liv
    • Södermanland
SV: 100 % kläckta japanska vaktar
« Svar #8 skrivet: 08 jun-14 kl 00:38 »
Vart står kläckaren ? Temp & luftfuktighet där ? Är det bra ventilation i rummet ? Hur ofta öppnar du maskinen ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 2 användare
ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser