Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  solcellspaket eller småladdare?  (läst 8085 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14497
    • Östergötland
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #20 skrivet: 23 okt-14 kl 16:01 »
Den gamla fyrkantsvågsomriktaren lyckades jag bränna en modern laddare med, och när det var strömavbrott hemma och jag drog ut en skarvsladd till bilen så ungarna skulle få se sitt barnprogram, så blev det fel färger på tvn. Det gick visserligen över när strömmen kom tillbaks, men den invertern har jag bara kört vinkelslipen (utan hastighetsreglering) med sedan dess.

Vet du torbjörn när det går från modifierad sinus till true sinus? Äkta sinus borde givetvis vara stegad den också, även om trappstegen är små. Har fått en känsla av att modifierad sinus kan vara lite olika beroende på märken och försäljare.

torbjorn

  • Inlägg: 13765
    • Medelpad
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #21 skrivet: 23 okt-14 kl 17:04 »
Den enda växelriktare som verkligen lämnar sinusspänning som jag har tittat närmare på (en närmare 20 år gammal dator-UPS som nog var ganska dyr när den var ny) gav så gott som perfekt sinus utan några märkbara trappsteg.

I övrigt så brukar det vara enklaste sortens trappstegsspänning, dvs egentligen en fyrkantvåg som "vilar" en stund vid nollgenomgångarna, så att förhållandet melllan toppvärde och effektivvärde blir samma som för en sinusspänning.

Växelriktare som ger ren sinus är som bekant ganska dyra, och de brukar också vara betydligt mer komplicerade och ha större tendens att gå sönder än en enkel trappstegsväxelriktare. Jag misstänker att verkningsgraden också är sämre för en sådan. Så jag föreslår nog att man bara använder sinusväxelriktare på ställen där man är säker på att det är absolut nödvändigt.

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #22 skrivet: 09 nov-14 kl 23:04 »
Hej 482 Jag kan ge dig lite info om min just uppgraderade anläggning och kanske göra dig lite fundersam på solcellsiden.Jag  monterade på södergavel 750wattsolceller samt en ny solcellsregulator med MPPT teknik (60amp) laddningsförmåga ikke att förväxla med billiga MPPT regulatorer som inte har funktionen som gör att du kan få ut upp till 30%extra energi ur panelerna men som ändå säljs med den beteckningen.Jag har nu i november mulna dagar maximalt inkommande ström på 50watt min hushållsel förbrukar ca:60watt(tv,mickrostereo,ljus i v-rum,kök (3-5watts ledlampor 12volt ca:100spänn styck) invertern som är en sinus ca2400watt drar 50watt då två utebelysningar är i gång så får vara avstängd så mycket det går laptopen konverterar jag strömmen 24volt-19volt rätt in i den och den drar också uppemot 50watt så en anläggning på 200watt med en liten så billigt som möjligt regulator kommer med största sannolikhet inte att generera någon ström alls vid mulet och halvskumt väder.Sedan är det ju så att solen sjunker ytterligare in i vintern så även en solig dag exponeras panelerna väldigt lite.Jag skall montera ytterlgare 750watt men skulle troligtvis behöva en sisådär 3000-4000watt för att kunna vara hyggligt självförsörjande på vintern medans du absolut badar i energi på sommarhalvåret.Mitt tips är att om du har bil skaffa en 3-4fritidsbatterier och ställ i en back i bagagen få hjälp att dra ett par kablar från generatorn och ladda dom medans du kör dra sedan in ett par kablar i huset och driv energisnåla lampor och annan utrustning den korta tiden du skall vara där i höst i övrigt kan jag bara säga som vanligt läs noga igenom Torbjörns alla inlägg då han alltid har rätt.

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #23 skrivet: 11 nov-14 kl 16:48 »
Generellt sett så har modifierad sinus växelriktarna sämre startkapacitet än en som ger ut ren sinus, ett modernt kylskåp med relatiivt liten märkeffekt på kompressorn går att driva med en "mindre" växelriktare tex denna: http://www.tradera.com/item/301864/219649712/vaxelriktare-inverter-studer-aj600-ren-sinusvag

Sinus växelriktarna av känt märke är oerhört driftsäkra och har stora fördelar i små sol/vind anläggningar då dom har bra vekningsgrad och ofta standbyfunktion som gör att man inte fysiskt behöver stänga av dom när inte behovet finns, en äldre växelriktare med en tomgångseffekt på 12w behöver en solpanel extra bara för att driva den

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #24 skrivet: 11 nov-14 kl 20:50 »
En idé kan ju vara att ha en separat inverter som den i ditt inlägg HJFF och tex driva kyl och frys med i övrigt blir den lite liten på sommaren då man har gott om ström och vill driva det mesta i maskinväg med solcellsström.Studer är väl dessutom känt för att vara något av det bästa på marknaden.

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #25 skrivet: 12 nov-14 kl 22:33 »
Ja Hans, Studer är nog en av tillverkarna med kvalitet i fokus, en parameter värd att nämna i valet av växelriktare är vikten i förhållandet till maximal uteffekt, i jämförelsen mellan två växelriktare på låt säga 1000W och den ena är avsevärt tyngre är den sannolikt konstruerad med större spolar som i sin tur leder till bättre kvalitet på sinusvågen även vid högre effektuttag, distorsionen på sinus växelriktarna brukar vara klart godkänd.

För att hålla kostnaderna nere kan man välja en mindre växelriktare som klarar dom flesta förbrukarna och komplettera med tex ett elverk.

Att i ett tidigt skede i projekteringen välja omvandlare till 230VAC brukar vara ekonomiskt, man behöver inte köpa dyr utrustning avsedd för 12-24VDC (kylskåpen har oftast väldigt låg verkningsgrad) och lampor, kokplattor, laddare, armaturer etc kan man ofta få gratis eller hitta billigt på loppisar och tom nytt i handeln, LED lampor finns i dag billigt nästan överallt.

Parallellkoppla eller seriekoppla blyackumultorer?
Som jag ser det så är det ingen nackdel att seriekoppla 2 ackar, cellerna är ju ändå i serie, i en 12 volts blyackumulator (fritidsbatteri eller startbatteri) är 6 celler seriekopplade till ett 12volts batteri.
Hur man än gör eller vad man väljer för systemspänning så gäller samma sak, man får hålla koll på sin anläggning och helst av allt belastningsprova enskilda ackar och byta ut när behovet finns
« Senast ändrad: 12 nov-14 kl 23:06 av HJFF »

q-i

  • Inlägg: 165
    • Västergötland
SV: solcellspaket eller småladdare?
« Svar #26 skrivet: 23 nov-14 kl 23:34 »
nu har vi kommit in på alldeles för avancerat fackspråk för att jag ska begripa nåt :D

Jag söker en lösning som:
- Man kan koppla in åtminstone en men helst flera led-lampor (inomhusbelysning)
- Man kan ladda verktyg och apparater, dvs. minst 1st 220v-uttag
- man kan ladda telefon och småprylar via usb

Priset i sig är väl kanske inte det viktigaste, jag betalar ju hellre några lappar mer för nånting som är stabilt och driftsäkert.
Tanken är väl som sagt att ha två fritidsbatterier som jag laddar växelvis, kanske fler om så behövs. Jag måste ju ha ett till båtmotorn på sommaren :)

Om någon vänlig själ kan tänka sig att peka ut en sån lösning, helst så nära färdig det går, så hade jag varit evigt tacksam. Allt beroende på mina enorma brister
inom elkunskap :)

Tack


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser