Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bakning  (läst 2315 gånger)

Tess

  • Gäst
bakning
« skrivet: 20 jan-05 kl 21:20 »
Hej,
Är ny här......bor i spanienoch har tänkt att börja baka matlagnings bröd. Jag söker efter recept till nyttigt bröd.
OBS jag kan inte få tag på filmjölk.  Gracias

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:bakning
« Svar #1 skrivet: 05 feb-05 kl 21:52 »
Hej Tess
Jag är en sån där som slänger ihop saker, med kärlek.
Till bröd-bak så behöver du ha jäst, vatten (vätska) och mjöl.
Med dessa grunder så kan man slänga i vad som helst. Du kan slänga i potäter el morötter ifrån gårdagens middag,

Jag har en köksmaskin, som knådar degen åt mej. Denna får gå långt å länge så att degen verkligen blir knådad.  Sedan får den stå tills den har jäst till dubbel storlek.
Att gå efter klockan behövs ej. Det gör inget om degen står "för" länge..

Jag är ingen expert, fast mina limpor är super fina. Mitt mackan är lika stor som en assiett nästan.
Ett litet annat tips är att kavla ut degen och rulla ihop den, som man gör då man bakar bullar. Detta gynnar till att de jäser till den form som man vill ha.

Lycka till, HÄX  

Ps Surdeg ger brödet bättre konsistans och hållbarhet. Du sätter en "deg" med 25 g jäst (jag delar ett jästpaket i 2 delar- i 2 byttor) (= att jag får 4 kromosomlimpor) Blandar i ljummet 37gradigt vatten + mjöl. Detta får stå i 1-2 dagar.  
« Senast ändrad: 05 feb-05 kl 21:58 av Häxan »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser