Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ang. bärbuskar, vad betyder 2L, 3L, stam mm?  (läst 2269 gånger)

Tania S

  • Inlägg: 37
ang. bärbuskar, vad betyder 2L, 3L, stam mm?
« skrivet: 21 apr-11 kl 13:20 »
Funderar på att köpa några bärbuskar. Läste om olika sorter som beskrevs som t.ex. 3L eller stam eller 2L, vad innebär det? Det har väl med storleken att göra?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: ang. bärbuskar, vad betyder 2L, 3L, stam mm?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-11 kl 13:22 »
2l betyder att krukan är på 2 liter, 3l, på 3 liter. Stam är väl en uppstammad buske, t ex vinbärsbuskar säljs så ibland.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tania S

  • Inlägg: 37
SV: ang. bärbuskar, vad betyder 2L, 3L, stam mm?
« Svar #2 skrivet: 21 apr-11 kl 13:41 »
tack!

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: ang. bärbuskar, vad betyder 2L, 3L, stam mm?
« Svar #3 skrivet: 12 maj-11 kl 21:41 »
Det stämmer. Åtminstonde 3L bör du köpa, det är minimikravet för bärbuskar enligt GROs regler om jag inte minns fel.
Desto större kruka desto kraftigare buske kan du också räkna med.
Stam betyder nog bara att den är förädlad på högstam. Rosenrips är en art jag vet brukar används som grundstam.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser