Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rottweiler/Schäfer  (läst 12091 gånger)

Per Gynt

  • Gäst
Rottweiler/Schäfer
« skrivet: 25 okt-09 kl 11:15 »
Har goda vänner som står i begrepp att köpa en blandrasvalp rottweiler/schäfer. Har för mig att jag läst någonstans att dessa raser inte bör korsas med varandra. Stämmer det och isf varför?

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Rottweiler/Schäfer
« Svar #1 skrivet: 25 okt-09 kl 11:52 »
jupp, är en svår korsning. såg såna valpar i blänkaren igår och killen och jag fick oss ett litet skratt om det. sen skakade vi på huvudet åt det och tyckte synd om valparna som förmodligen inte kommer att hamna i nåt bra hem nån av dem och har ett kort och jobbigt liv framför sig.

det är generellt så att man inte ska korsa två starka raser. i min värld ska man ju helst inte korsa hundraser alls, men men. den här blandisdiskussionen hade vi ju redan i våras och jag fick mycket folk mot mig innan jag var tvungen att låta alternativ bli för ett antal månader pga renoveringen. det lär inte dröja innan du får en massa "ja, men det spelar ju ingen roll"-svar. men både schäfer och rottweiler är starka raser med skärpa. rottweilern har dessutom dåd kraft, båda raser, men ffa rottweilern, har mycket vakt i sig. båda raser har en del kamp i sig, alltså bytesdrift. rottweiler är dessutom en ras som testar lederskapet hela livet och kräver en otrolig stark hand, samtidigt som schäfern är något mer vek. jag tänker nu främst på räkstjärtarna som vinglar omkring, inte de mera sällsynta bra brukslinjerna på schäfern, men en sån blandad med en rottis vore ännu värre. schäfer och rottweiler har visserligen en hel del gemensamma egenskaper, men de egenskaper som är olik varandra har visat sig att de inte brukar klaffa så bra, vilket gör att hunden blir svår att hantera.

man måste även komma ihåg att det i princip aldrig ingår de bästa individerna i en bladrasavel, oftast är ju ingen av föräldrarna varken mh-testade eller fysiskt utvärderade och ännu mer sällan meriterade. då både rottweiler och schäfer är en ras, som är starkt sönderavlade, så kan man få en valp som har en uppsjö med psykiska och fysiska problem. det kan gå hur bra som helst, men troligtvis inte med en sådan blandning. schäfer/rottisblandningar brukar kräva erfarna och duktiga förare och det är sällan sådana som tar sig an en sån hund.

frågan är ju varför det just ska vara en sån blandis? för att både schäfer och rottis är fina hundar och man genom en blandning får både och?  ::) alla valpar är ju söta, det är klart, men vad ska de ha hunden till? eller tycker dina kompisar att det inte spelar nån roll vad det är för hund egentligen? det kan ju inte handla om pengar, eftersom blandisar nuförtiden är oftast lika dyra som vidspridda raser såsom schäfer och rottis med stamtavla, utvärderade och meriterade föräldrar och en uppfödare som har en försäkring. jag vill inte vara elak på något sätt med dessa frågor, jag är bara nyfiken, eftersom jag fortfarande inte förstår drivkraften bakom ett sådant köp eller funderingen kring ett sådant.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Per Gynt

  • Gäst
SV: Rottweiler/Schäfer
« Svar #2 skrivet: 25 okt-09 kl 12:33 »
Tack för ditt svar! Det är inte så att mina vänner har bestämt sig för att det måste vara en korsning av just dessa två raser. De önskar sig en vall/vakthund och såg en annons om dessa blandrasvalpar nå´nstans och tänkte väl att det kan bli en bra hund.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Rottweiler/Schäfer
« Svar #3 skrivet: 25 okt-09 kl 18:56 »
men alltså till vallning passar väl andra raser bättre.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Rottweiler/Schäfer
« Svar #4 skrivet: 25 okt-09 kl 19:28 »
Ska man ha en vaktande vallhund så ska man ha en ren schäfer (finnns även andra raser naturligtvis) . Rottisen vaktar flock bra men vallar väl inte direkt.
Korsningen är INTE att rekommendera. Mkt tuffa hundar där vaktegenskaperna förstärks.

Man får intrycket av icke hundvana spekulanter och då är det direkt vansinne att köpa en sådan hund.

Kolla in omplaceringsannonser på dylika korsningar - finns massor som omplaceras pga "allergi" i värsta slyngelåldern. Dom är helt enkelt hårda o tuffa.
//Luff

Per Gynt

  • Gäst
SV: Rottweiler/Schäfer
« Svar #5 skrivet: 26 okt-09 kl 09:14 »
LillaSophie, javisst. Men deras hund ska både kunna valla och vakta/varna mot inkräktare.
Tack för svar Luff! Hade nog för mig att det är så som du skriver. Ville få synpunkter från er mycket hundkunniga här på forumet för att ta med till vännerna.

Existens?

  • Gäst
SV: Rottweiler/Schäfer
« Svar #6 skrivet: 26 okt-09 kl 09:29 »
Det kan väl kanske vara läge att fokusera lite på vallningen istället för vakten. Alla hundar säger ju till mer eller mindre om det kommer folk objudna. Och det är ju inte nödvändigt att dom attackerar inkräktarna, väl?  Jag har en granne med travstall, han har några rottiskorsningar gående som vakthundar, nackdelen som jag ser det är att även välkommet folk tvekar att gå ur bilen. Jag tycker inte det är roligt om folk som kommer till oss ska vara livrädda för hundarna.(även om hundarna kanske är snälla)  Vi har 7 stycken här, och nog fan hörs det när det kommer en bil på gården ::) men för den skull så är ingen rädd för dom sen när dom hälsat.
Den dom är mest rädd för är min gamla hund, en korsning mellan schäfer och  bordercollie, hon är nästan helt svart och ser lite ut som en svart schäfer. Hon är också ett exempel på att vallningen kanske inte alls slår igenom i en korsning, hon vallar inget nämnvärt.
Hon älskar människor men är ändå inte helt 100% i mentaliteten jämfört med dom andra här. Kommer barn så låter vi henne inte vara själv med dom, normalt gör hon inget, men skulle nån dra henne i svansen t.ex, då nafsar hon, och det gör hon även mot mig. Det där har hon väl förmodligen fått från båda sina föräldrar.

Per Gynt

  • Gäst
SV: Rottweiler/Schäfer
« Svar #7 skrivet: 26 okt-09 kl 10:15 »
Naturligtvis ska hunden vara social och pålitlig och inte attackera!

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Rottweiler/Schäfer
« Svar #8 skrivet: 26 okt-09 kl 10:24 »
jag ansluter mig existens. vakten har du hos de flesta hundar. jag är absolut inte insatt i vallhundar, men en vallhund vaktar väl sin flock också, så att det redan finns vaktegenskapen i viss mån hos vallhundar? det finns ju många olika vallraser, nånting passande bör ju finnas. det är bara att prata med nån kunnig på skk t ex.

annars kan man ju alltid skaffa en vallhund och en vakthund om man nu vill ha en vakthund i stil med rottis eller liknande som har en viss avskräckande verkan också. att ha fler än en hund har jag märkt är ändå lättare än att bara ha en enda. att försöka blanda till sig en vall- och vakthund genom att korsa olika raser är bara att förkasta.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Mickel Räv

  • Gäst
SV: Rottweiler/Schäfer
« Svar #9 skrivet: 27 okt-09 kl 12:29 »
Jag har hört någonstans att Briard är en av de få raser som både vaktar och vallar och gör båda sakerna bra.
Gunilla

Sussilo

  • Gäst
SV: Rottweiler/Schäfer
« Svar #10 skrivet: 01 nov-09 kl 13:22 »
Har själv haft både Briard och Groenendael. Båda var mycket bra som både vall- och vakthundar och trevliga, arbetande, familjemedlemmar.
« Senast ändrad: 01 nov-09 kl 16:03 av Sussilo »

Neaa

  • Inlägg: 49
SV: Rottweiler/Schäfer
« Svar #11 skrivet: 22 feb-10 kl 07:17 »
En schäfer är ju oftast förarvekare än en rottis, det behövs för de har mycket mer driv och högenergi som kan slå emot gränsen till stress...vilket inte rottis har! Båda raserna har mycket kamplust! Hos schäfern är den lättkontrollerad tack vare förarvekheten, hos rottisen blir det aldrig ett så stort problem då de inte är så högintensiva eller har tendenser till stress! Blandar du schäfer och rottis får du ofta en hund som inte alls är förarvek, har en enorm kamplust, är högenergiska och alltså mycket svåra att hantera....

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Rottweiler/Schäfer
« Svar #12 skrivet: 22 feb-10 kl 07:24 »
Kolla blocket och omplaceringssidor...majoriteten är schäfer/Rottis korsningar i 1 års åldern...märkligt många som blir "allergiska" mot sina hundar just i den åldern.  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Fialottagodisråtta

  • Inlägg: 14
    • Småland
SV: Rottweiler/Schäfer
« Svar #13 skrivet: 22 feb-10 kl 07:55 »
Det är en del som tröttnar..... http://tjuvtittat.se/category/lappar/page/9/
Hoppas länken funkar!
/Fia
Så mycket roligt det finns att lära!

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Rottweiler/Schäfer
« Svar #14 skrivet: 11 okt-10 kl 20:11 »
Hej!


Vi har haft en Rottis/Schäfer blandning och bekanter med.

Det är bara att rekommendera. Finfina hundar med bra psyche om föräldrarna är stabila (som alla föräldrar ska vara).

Bra vakt och skydd, även utomordentligt lämpligt för sök.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Elcyion

  • Inlägg: 85
    • Uppland
SV: Rottweiler/Schäfer
« Svar #15 skrivet: 11 okt-10 kl 20:30 »
Som Ulla Barvefjord skrev i sin bok "rottweiler". En renrasig rottis har en stor vaktinstinkt men ska hela tiden kolla med föraren vad den ska göra INNAN den agerar.
Att blanda upp den instinkten med tex vallhundar (som har snabb reaktionsförmåga) leder ofta till allvarliga beteende/instinkts krockar. Tex i vakten.
Först går rottisen in och vaktar men vallhundens snabba reaktionsförmåga gör att hunden riskerar att handla innan den har kollat av med föraren vad som ska göras. Vad leder det till? Jo, en hund som attackerar andra.
Visst, det kan gå bra. Bara för att du blandar två raser behöver inte det betyda att båda två går igenom 50/50 i beteendet. Men är det en chans/risk värd att ta? Jag anser inte det.
Rottis, schäfer och dobberman är perfekta exempel på hundar som bör hållas renrasiga pga starkt utvecklade instinkter.
Jag skulle snarare titta på andra (ren)raser.

Jag vet att vissa vallar med (mellan) schnauzer. De har vakt och alarmerar om det kommer någon. Kanske Riesen kan användas där också om de vill ha en större hund?
De belgiska vallhundarna kan också vara en bra idé, OM de noga kollar upp kenneln. Tyvärr verkar det som om den gruppen (precis som alla andra grupper/raser) har börjat falla pga utställningsavel. Men tror nog det ska kunna finnas en del bra kennlar kvar, bara man gör ett bra förarbete.
Schäfer kan fungera. Om de lyckas hitta en med lite mer vallinstinkt i. Jag vet att folk i USA har aktiverat dem genom vallning.
Du fick även förslag på två andra raser längre upp som jag skulle kolla upp. Kan absolut ingenting om dem själv.
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Rottweiler/Schäfer
« Svar #16 skrivet: 11 okt-10 kl 20:38 »
Jag har en korsning rottwailer/schäfer/golden/collie och han är iallafall en makalöst bra gårdshund/vakthund/brukshund/familjehund  :-* Han har aldrig gjort nåt fel.

Jag har i min ungdom sysslat med lydnadsträning, med andra hundar, den här är inte reglrätt "tränad" med i den mening att vi gått kurser och lagt ner särskilld tid till "träning" utan han har varit med på jobbet dvs. i stall, tävlingar mm. när vi jobbade med travhästar och formats efter vad situationen kräver.

Alla raserna märks i honom, men vid olika tillfällen. Hade jag bara haft tid och tillräckligt med intesse, hade han blivit en utmärkt vallhund, nu vallar han lite på frihand, utan utbildning  :P
« Senast ändrad: 11 okt-10 kl 20:41 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 3 användare
javill, peterm, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser