Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika bidrag att söka för uppbyggnad av gård.  (läst 6823 gånger)

Birger_rödskägg

  • Inlägg: 88
    • Värmland
    • www.asenfolkets.se
Olika bidrag att söka för uppbyggnad av gård.
« skrivet: 28 jan-20 kl 10:47 »
Söker överallt efter stöd och bidrag att söka, men hittar inte mycket info om det eller hur mycket man kan få.
Vilket jag behöver veta lite sådär för att kunna räkna ut det mesta innan jag börjar odla/bygga m,m

Har en blandskog på ca 30 ha som jag söker bidrag för att låta vara/hålla mångkulturen vid liv.
Har 12 ha med mark jag skall odla grönsaker/spannmål och hampa på.
Kommer ha olika kurser och husbyggen på denna gård.

Olika maskiner som skall köpas in som jag måste utveckla för att lättare använda/släpper ut mindre skit.

Detta är en del jag söker och verkar inte få någon hjälp från myndigheter, lite så de håller allt hemligt.
Hört om ett par gårdar som överlever tack vara olika stöd.
Behöver en vägledning om vart jag skall gå och fråga.
 
Det man sår får man skörda.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Olika bidrag att söka för uppbyggnad av gård.
« Svar #1 skrivet: 28 jan-20 kl 10:54 »
Länsstyrelserna brukar ha information om bidrag som går att söka via dem öppet tillgängliga på webben. Så ägna några timmar åt din lokala länsstyrelses hemsida till att börja med.

 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Olika bidrag att söka för uppbyggnad av gård.
« Svar #2 skrivet: 28 jan-20 kl 12:35 »
Det finns massor med hjälp att få, Jordbruksverket och Länsstyrelsen kan t.ex. hjälpa till med tolka regleverken för "EU-stöd", och Skogstyrelsen kan hjälpa till med att tolka regelverken för stöd i skogen (men där finns det få stöd, jämfört med jordbruksstöden).

Men du måste själv läsa på, börja med att studera hemsidorna, och "myndigheterna" har inte någon roll som "rådgivare", utan de svarar på mer konkreta frågor.

Vill du ha hjälp med rådgivning om olika stödformer och vad som skulle vara lämpligt för dig, så är det bästa att köpa någon timmes rådgivningstid från en "EU-stödsrådgivare".

De största företagen inom området är LRF Konsult (som snart byter namn till Ludvig & co), och Hushållningssällskapet. Det finns också mindre rådgivningsbyråer eller fristående rådgivare lite här och där i landet.

En rådgivare kan hjälpa dig att hitta bidragsformer som är relativt "svårhittade", och vet hur kopplingen mellan olika bidrag ser ut.

Det är ofta en bra investering i sin verksamhet vid uppstart, att ta hjälp, för  det är verkligen en djungel av bidrag.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Olika bidrag att söka för uppbyggnad av gård.
« Svar #3 skrivet: 28 jan-20 kl 21:28 »
Jag håller med om att det är rörigt att söka stöd och det finns stöd för både det ena och det andra. Ibland söks det på jordbruksverkets hemsida och ibland hos länsstyrelsen. Sen finns det säkert mycket att söka hos tillväxtverket.

Jag tycker själv att jag är duktig på att söka men har fått egentligen bara vanliga Eu-stöd, dvs jordbruksstöd som gårdsstöd. Det enda investeringsstöden jag fått var för rovdjursstängel men det var en liten summa.

Jag sökte en gång för renovera ladugården (investeringsstöd) för det stod att de satsade på det. Jag sökte kanske 100 tusen men fick avslag för det stod att de inte ger bidrag åt hobbybesättningar. Sen läste jag att nån några mil härifrån fått 300 tusen för att renovera ladugården förra året. Och han har inte ens en riktig gård utan en villatomt. Han har ju jobbat på länsstyrelsen så han har säkert insiderinfo om hur man gör som inte jag har. En annan granne fick 20 miljoner för att renovera ladugården. Eller de byggde ju nytt.

Här där jag bor har länsstyrelsen aldrig haft några "kurser" i hur man söker bidrag. Jag pratade lite med en människa där när vi var på utflykt i deras regi och försökte fiska i hur man bär sig åt för att få stöd för gärdsgård, och då sa hon "vi ger bara bidrag till företag.. " men jag är ju företag? Alla som har jordbruk är väl företag.

I år har vi skickat in för att få stöd för allt möjligt i byggnadsverk men kommer antagligen få avslag. Jag har sökt för byggnadsvård förrut också och fått avslag.

Men är det bara Eu-stöden för jordbruk du har funderigar över kan du ställa dem här, dvs om det är specifika frågor. Jag kan inte dra hela regelverket för det tar nog 10 timmar.

silverräven

  • Inlägg: 5
    • Östergötland
SV: Olika bidrag att söka för uppbyggnad av gård.
« Svar #4 skrivet: 13 feb-20 kl 17:07 »
finns vissa län som jhar stiftelse för Jordbriks sattsning , Örebrolän och Hallands län har ja sett har dels för köp av mark och dels för ekonomi byggnader va även på västra sidan av landet kommer ej ihåg vilka några av dessa skulle vara inne nu i Februari

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Olika bidrag att söka för uppbyggnad av gård.
« Svar #5 skrivet: 13 apr-20 kl 21:13 »
finns vissa län som jhar stiftelse för Jordbriks sattsning , Örebrolän och Hallands län har ja sett har dels för köp av mark och dels för ekonomi byggnader va även på västra sidan av landet kommer ej ihåg vilka några av dessa skulle vara inne nu i Februari

https://www.prytzfond.se/
 Vi fick ett räntefritt lån när vi köpte vår gård. Finns möjlighet om man vill investera i maskiner eller byggnader också


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser