Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips/förslag gällande värprede  (läst 1192 gånger)

Ida Nilsson

  • Inlägg: 44
Tips/förslag gällande värprede
« skrivet: 24 sep-20 kl 21:59 »
Har just nu 5 värpreden med spån i men hönorna väljer ändå att lägga ägg på golvet elr på bajsbrädan under sittpinnarna alternativ ute i trädgården. Förslag på vad jag kan göra så att dom börjar använda redena??

Kan påpeka att jag redan har värpägg i plats i redena för att locka dom.

 

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Tips/förslag gällande värprede
« Svar #1 skrivet: 24 sep-20 kl 23:23 »
Det viktiga är väl att äggen blir lätta att hitta för dig.  Se vad som händer om du sätter ett värprede på golvet där de lägger ibland.  Likaså i trädgården, eventuellt med regnskydd över.  Samt: är dina plastägg mycket lättare an riktiga ägg? Där jag bor hittar man golfbollar i skogen så jag har golfbollar som redägg. Ungefär samma vikt. Redäggen verkar ha viss  effekt.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Tips/förslag gällande värprede
« Svar #2 skrivet: 25 sep-20 kl 09:37 »
Du kanske skall testa och lägga halm eller hö i värpredena. Har testat att bara ha spån i mina värpreden, men de la inte äggen där, när de sedan fick hö (tar lite från hästarnas hö) så lägger de alltid äggen där.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Tips/förslag gällande värprede
« Svar #3 skrivet: 25 sep-20 kl 16:36 »
Du kanske skall testa och lägga halm eller hö i värpredena. Har testat att bara ha spån i mina värpreden, men de la inte äggen där, när de sedan fick hö (tar lite från hästarnas hö) så lägger de alltid äggen där.

Ja, och de kan vara kinkigare än det. Mina gillar vårat hö men inte vår halm.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tips/förslag gällande värprede
« Svar #4 skrivet: 25 sep-20 kl 17:12 »
Mina höns ville ha det mer avskilt där dom värper så jag satte en bit presenning på framsidan som dom kunde krypa under och gömma sig bakom när dom värpte.
kretslopp

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Tips/förslag gällande värprede
« Svar #5 skrivet: 25 sep-20 kl 17:39 »
Här använder vi spån underst sedan hö och eller mossa. De flesta föredrar de reden med både hö och mossa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser