Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  beavara höstlöven  (läst 17344 gånger)

örna

  • Inlägg: 67
beavara höstlöven
« skrivet: 20 okt-07 kl 12:21 »
Jag har funderat på hur man skulle kunna bevara de fina höstlöven på ett bra sätt. Jag skulle nämligen vilja göra någon slags gardin/drapperi av dem :) Men om jag bara hänger upp dem som de är så kommer de ju bli skrynkliga och tappa färgen.
Någon som har en ide om hur jag skulle kunna gå tillväga?
Borde ju börja samla snart innan de blir fula i hösten...

Clementine

  • Inlägg: 123
    • Skåne
Re:beavara höstlöven
« Svar #1 skrivet: 20 okt-07 kl 16:10 »
dom tappar inte färgen om du torkar dom. för längesedan plockade jag löv i olika höstfärger o torkade o hade i några år.
att dom ändrar färg på träden beror ju på att trädet drar in näringen. när dom ligger på marken förstörs dom av regn o sånt. torkar dom behåller dom sig.
du kan kanske pressa dom? laminera dom? :) pressa dom o sen sy ihop dom? vill du bevara dom mjuka kanske du ska lägga in dom i formalin eller vad det nu e man brukar "konservera" foster o ormar o djurdelar i!  ;D ::) ;D
annars vet jag inte....
Jag har babylonsjukan!

örna

  • Inlägg: 67
Re:beavara höstlöven
« Svar #2 skrivet: 20 okt-07 kl 16:27 »
okej, färgen kanske de inte tappar om de torkar... men de kommer ju smula sönder om jag bara pressar dem och sen ska hänga upp dem eller så. Har kommit fram till att jag kanske ska knyta ihop dem i trådar och sen hänga upp dem liksom ett "pärldraperi" i förnstret.
Har kommit på att man kanske skulle kunna lacka dem  ??? Nån som har testat?

koko

  • Gäst
Re:beavara höstlöven
« Svar #3 skrivet: 20 okt-07 kl 16:31 »
Löven är förgängliga! Men visst vill man ta in dem o dekorera med dem.
Kanske kan du spreja dem med fixativ eller lack eller vanligt hårsprej efter att du har pressat dem i en bok?

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:beavara höstlöven
« Svar #4 skrivet: 24 okt-07 kl 23:13 »
Jag skulle kunna tänka mig att det kan gå att, sen man pressat löven:
Man lägger ut ett stycke väldigt tunt och, så genomskinligt som möjligt, tygstycke. sprayar med något lämpligt spraylim eller något annat klippigt. lägger ut löven och sprayar även på dem. Därefter lägger man på ett nytt tygstycke. Passa så inte det skrynklar. Och pressar på något sätt.

Vet ej om det går, men i mina tankar fungerar det.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

SarLa

  • Inlägg: 1082
  • Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
Re:beavara höstlöven
« Svar #5 skrivet: 25 okt-07 kl 16:36 »
borde väl gå att lamminera dem
lägga dem på plastfilm.. finns på rulle
för att sedan klippa ut dem.. då är det ju allfall inte såå ömtåliga

ot :
Radar gillar din bild :)
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:beavara höstlöven
« Svar #6 skrivet: 25 okt-07 kl 23:29 »


ot :
Radar gillar din bild :)

Den ser lite bättre ut än den nuna som sitter ovanför min hals ;D
Jag tycker den illustrerar min positiva anda och den lite pillemariska person jag kan vara.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:beavara höstlöven
« Svar #7 skrivet: 26 okt-07 kl 00:18 »
förrutom att lägga löv,osv i en plantpress,kan man ju föreviga dom genom att lägga dom i blågel.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:beavara höstlöven
« Svar #8 skrivet: 26 okt-07 kl 08:06 »
Jag skulle kunna tänka mig att det kan gå att, sen man pressat löven:
Man lägger ut ett stycke väldigt tunt och, så genomskinligt som möjligt, tygstycke. sprayar med något lämpligt spraylim eller något annat klippigt. lägger ut löven och sprayar även på dem. Därefter lägger man på ett nytt tygstycke. Passa så inte det skrynklar. Och pressar på något sätt.

Vet ej om det går, men i mina tankar fungerar det.

Så där gjorde vi med höstlöv när jag gick i lekskolan. Mitt vackra alster lever fortfarande.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:beavara höstlöven
« Svar #9 skrivet: 26 okt-07 kl 14:17 »


Hänga upp blir svårt, massa kul ideer ni föreslagit, men man kanske kan lägga dom under en glasskiva på ett bord, ev lägga dom mellan två glas/plexiskivir montera och sätta upp som en tavla. fast inte minst, man kan pensla dom med smält choklad, lägga i frysen, ta bort lövet och lägga chokladlövet ovanpå en glassbakelse :-D

örna

  • Inlägg: 67
Re:beavara höstlöven
« Svar #10 skrivet: 26 okt-07 kl 17:19 »
Tack för alla bra tips och ideer som har kommit här :D
Jag testade dock med att lacka dem med vanligt lack, det gick riktigt bra med de flesta av löven. Det var några sorter som inte blev så fina i färgen när de torkade, men det blir de sorterna väl aldrig när de torkar... De lite tunnare löven la jag i en bok ett tag när lacken var torr och de höllpå att torka, för de blev lite skrynkliga i kanten. Så på så sätt har jag nu fått en hel del fina höstlöv som jag kan hänga upp :D
Nu är problemet bara att jag inte har nån genomskinlig sytråd :P

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Re:beavara höstlöven
« Svar #11 skrivet: 26 okt-07 kl 22:08 »
Den finaste fiskelinan kan man ta i stället eller fin resårtråd som är genomskinlig.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

SarLa

  • Inlägg: 1082
  • Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
Re:beavara höstlöven
« Svar #12 skrivet: 31 okt-07 kl 12:03 »
Citera
fast inte minst, man kan pensla dom med smält choklad, lägga i frysen, ta bort lövet och lägga chokladlövet ovanpå en glassbakelse :-D

attans det där lät inte illa..
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:beavara höstlöven
« Svar #13 skrivet: 31 okt-07 kl 16:24 »
SarLa: Jag fyllde i helgen och bakade en chokladtårta. Då prövade jag att göra chokladlöv, och det var inte alls så pilligt som jag befarade. Jag penslade på choklad två gånger, med en stund i frysen emellan.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:beavara höstlöven
« Svar #14 skrivet: 31 okt-07 kl 16:30 »
Jag har också gjort chokladlöv en gång, men så vitt jag minns nöjde jag mig med att kyla dem i kylskåpet innan jag pillade av löven före tårtdekorerandet.

örna

  • Inlägg: 67
Re:beavara höstlöven
« Svar #15 skrivet: 05 nov-07 kl 10:30 »
Nu har jag fått upp mina löv i fönstret :D
Lackade lite olika höstlöv och så hängde jag upp dem med resårtråd och hängde dit några glasdroppar imellan, det blev riktigt fint om jag får säga det själv :)
Ska försöka få med några bilder, som dock inte blev så jättebra för det blir lite konstigt ljus när man fotograferar fönster...

örna

  • Inlägg: 67
Re:beavara höstlöven
« Svar #16 skrivet: 05 nov-07 kl 10:31 »
en till bild

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:beavara höstlöven
« Svar #17 skrivet: 05 nov-07 kl 11:46 »
Ja, det blev ju riktigt bra!  :D
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Simon

  • Gäst
Re:beavara höstlöven
« Svar #18 skrivet: 05 nov-07 kl 13:45 »
Ingen som testat Glycerin ?  ::)

örna

  • Inlägg: 67
Re:beavara höstlöven
« Svar #19 skrivet: 05 nov-07 kl 22:42 »
Jag har inte testat med glycerin, men när jag funderade på hur jag skulle fixa mina blad så sa de som jobbade i pysselaffären att det inte skulle fungera. För det fungerar så att bladen drar upp glycerinet och bevaras då av det, men eftersom jag var så sent ute hade bladen redan ställt in sig på att ramla av och skulle då inte dra in mera. Så sa de till mig iaf....
Sen kanske det beror på vad man ska ha det till med, till att hänga upp dem fungerade lacken alldeles utmärkt :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser