Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ärta som brytböna?  (läst 1130 gånger)

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
Ärta som brytböna?
« skrivet: 14 jul-22 kl 20:18 »
Jag plockar en massa ärtskidor (som gråsockerärt), har haft dem i grytor och ångkokt.

Men frågan är, mogna med hela ärtor i, kan dessa användas på samma sätt som brytbönor i grytor? Eller blir det dåligt/träigt med skidan?

Har alltid pillat ur ärtorna och skidan brukar åka i komposten. Vore ju bättre att äta om det blir gott, eller kanske blir gasbildande i magen?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Ärta som brytböna?
« Svar #1 skrivet: 15 jul-22 kl 11:30 »
Om den råa ärtskidan går bra att äta med ärtorna i, utan att vara för träig, så går det bra att koka den och använda i matlagning också.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ärta som brytböna?
« Svar #2 skrivet: 15 jul-22 kl 14:30 »
Bästa sättet att veta om dom blivit för trådiga är att bita i en rå skida. När den inte går att bita av, seg och trådig, så är det bättre att låta årtorna/bönorna mogna lite till och sprita (plocka ur dom ur baljorna) dom. Om du låter dom torka i baljorna kan du förvara dom torra för blötläggning och sen kokning. Men också till utsäde.
kretslopp

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Ärta som brytböna?
« Svar #3 skrivet: 15 jul-22 kl 19:12 »
Om den råa ärtskidan går bra att äta med ärtorna i, utan att vara för träig, så går det bra att koka den och använda i matlagning också.

Jag har faktiskt smakat på en o den va go vågade inte äta hela för att inte få ont i magen. (Kanske är en myt IFS)

Tack för all information. Ah, men om de är träiga får jag sprita som vanligt som ni skriver. :)

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Ärta som brytböna?
« Svar #4 skrivet: 16 jul-22 kl 19:28 »
Min mage tål både ärtor och bönor, så det borde inte vara så stora problem för din.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser