Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras ska jag välja?  (läst 2017 gånger)

quentin

  • Inlägg: 4
    • -
Vilken ras ska jag välja?
« skrivet: 26 dec-19 kl 18:08 »
Hej
jag ska skaffa några getter typ 2 och undrar vilken ras man ska välja.
Jag skulle gärna vilja mjölka men de behöver inte ge så mycket mjölk.

Har funderat på jämtget eller kanske göingeget men vet inte
Någon som har tips?

Kan man ha killingen kvar hoss geten om man ska mjölka?

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Vilken ras ska jag välja?
« Svar #1 skrivet: 28 dec-19 kl 16:38 »
Hej. Vad kul att du vill ha getter o någon av våra gamla svenska lantraser (I genbank!) Yess  Själv har jag Göingegetter, det var vad jag fick tag på i rimligt avstånd. Har nu haft dem i 4 år, igår fick jag en liten Killing. När jag mjölkar (händer då o då ) har jag fått 5 dl, helt okej för mig. Jag tycker du ska kontakta allmogegeten.se (vår gemensamma förening för våra svenska allmogegetter , Göinge, Jämt o Lapp getterna). så hjälper de dej att hitta en mindre grupp att börja med, och på rimligt avstånd från dej!. Jag har två flickor annars att kunna sälja de är födda iår. Bor i södra Östergötland. Lycka till ;D
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

quentin

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Vilken ras ska jag välja?
« Svar #2 skrivet: 28 dec-19 kl 17:10 »
Tack för ditt svar.
Tror nog att jag ska satsa på  jämtget.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vilken ras ska jag välja?
« Svar #3 skrivet: 28 dec-19 kl 17:31 »
Valet är naturligtvis fritt, men det brukar vara lättare att få tag på avelsdjur om en har den ras som kommer från ens egen landsända. I ditt fall, om landskapet du angett stämmer, finns det flest göingegetter inom rimligt avstånd. Finns förstås folk som har getter från en annan landsdel (en har lappgetter i Bohuslän, t ex), men då kan en få åka riktigt långt i jakt på nya djur.

Vill du läsa mer om getskötsel, titta här:
http://allmogegeten.se/skotsel_index.html
Sen får du 4 nummer per år av föreningens tidning Heidrun om du går med i Föreningen Allmogegeten, där finns mycket intressant och lärorik getläsning!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

quentin

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Vilken ras ska jag välja?
« Svar #4 skrivet: 30 dec-19 kl 15:46 »
Tack för tipset


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 2 användare
xaelanar, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser