Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att tänka på vid ruvning.  (läst 2589 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Att tänka på vid ruvning.
« skrivet: 22 jan-13 kl 07:15 »
Förra året hade jag en höna som ruvade, men misslyckades totalt.
I år hoppas jag på bättre tur.
Men vad ska man egentligen tänka på vid ruvning?
Vad behöver jag hjälpa till med?
Förra året fick hon sköta allt själv, men det kanske man inte ska låta henne göra?
Äggen blev iaf mycket skitiga, kanske därför det inte blev några kycklingar?

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Att tänka på vid ruvning.
« Svar #1 skrivet: 22 jan-13 kl 07:19 »
Ibland kan de helt enkelt ha och göra med individen som ruvar.
Vissa av våra sköter det helt exellent. En höna jag har lägger sig gärna men roar sig sen med att kasta alla äggen överallt. De ligger verkligen helt utspridda.
I sommras var det några som låg jättefint för att sedan springa iväg i vild panik när de hörde pip från äggen.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

mysk-åsbomamma

  • Inlägg: 384
    • Uppland
SV: Att tänka på vid ruvning.
« Svar #2 skrivet: 22 jan-13 kl 10:02 »
Det bästa är att låta hönan sköta det själv. Det man kan hjälpa till med är att se till att redet där hon valt att ruva har nytt fint strö från start sen ska man peta så lite som möjligt. Ibland kan man behöva stänga för så att övriga hönor inte kommer dit och stör och lägger massa nya ägg. Det måste isf vara så att hönan kan lämna redet och uträtta sina behov och äta och dricka.

Vissa hönor vill gärna ruva men är inte bra på det tyvär. Jag hade en höna som ruvade och ruvade men det blev aldrig några kycklingar. Tillslut gav jag henne några ägg ur kläcken som hon låg på några dagar innan kycklingarna kom ut, och hon var världens bäste mamma :) slogs mot katten och nåde den som kom för nära  ;D

Lycka till!

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Att tänka på vid ruvning.
« Svar #3 skrivet: 22 jan-13 kl 11:16 »
Ett bra sätt du kan hjälpa hönan på är att inte ha redet för högt upp, eftersom hon och kycklingarna ska kunna gå ut ur redet en dag, utan att kycklingarna slår sig! Vi har haft kycklingar som har hoppat en halvmeter utan problem, men det bästa är nog att ha det på golvnivå.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dajen

  • Inlägg: 246
    • Uppland
SV: Att tänka på vid ruvning.
« Svar #4 skrivet: 22 jan-13 kl 11:41 »
Det är olika med olika individer... En del sköter det storartat på egen hand, men ibland kan det krångla av olika skäl. Jag har en orpington som är en oerhört trogen ruvare och en fantastisk mamma, men hon är ranglåg vilket gör att andra hönor kör bort henne från redet när de vill in och värpa - och då kan hon lägga sig var som helst sen och ruva på ingenting. Henne måste jag göra en avspärrning åt när hon ruvar, så att hon får vara ifred. Sedan har jag andra som flyttar sig när någon vill in och värpa men som går tillbaka till äggen sen, då räcker det ju med att man har märkt dem och att man lyfter på hönan och plockar bort nytillkomna ägg varje dag. Vissa hönor är klantiga, bajsar ner äggen, trampar sönder dem...vissa accepterar att bli flyttade med ägg och allt, vissa avbryter ruvningen om du stör det minsta. Att ha redena lågt är ett bra tips, sedan gäller det nog att hålla ett öga på det hela och se hur det funkar. Efter ett tag lär du känna dina ruvhönor :) Jag sumpade hela min första kycklingkull. Hönan hade inte lämnat redet på 16 dagar (hon måste ju ha ätit och druckit men det var på rekordtid i så fall), jag skulle resa bort några dagar och ville inte riskera att kycklingarna skulle kläckas i stora flocken när jag var borta. Så jag flyttade hönan och äggen till en stor kaninbur, vilket verkade fungera utmärkt i ett par dagar. Men när jag sedan åkte bort ledsnade hon på sitt tillfälliga boende och klev av äggen. Jag fick kasta allihop med nästan fullgångna kycklingar i. Det var inte kul. Numera låter jag alltid den hönan vara ifred - hon vaktar både rede, ägg och kycklingar alldeles utmärkt på egen hand och jag behöver inte lägga mig i. Lycka till!

 

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Att tänka på vid ruvning.
« Svar #5 skrivet: 22 jan-13 kl 12:26 »
En höna jag har lägger sig gärna men roar sig sen med att kasta alla äggen överallt. De ligger verkligen helt utspridda.
I sommras var det några som låg jättefint för att sedan springa iväg i vild panik när de hörde pip från äggen.

 ;D Finns det något charmigare än galna hönor  ;D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

bengarn

  • Inlägg: 65
    • Blekinge
    • Kullarps äoch fä
SV: Att tänka på vid ruvning.
« Svar #6 skrivet: 22 jan-13 kl 12:50 »
Vi har gjort ruv-reden till surhönor... Helt enkelt ett flyttbart rede med en bit nät framför, när man märker att en höna börjat ruva flyttar men henne och äggen till en egen bur med ett "ruv-rede" och fäller ner nätbiten framför henne (på kvällen)!

Dan efter har hon i regel accepterat det nya redet och då kan man ta bort nätet utan att hönan går ifrån äggen! Har funkat skitbra för oss, hönan får vara ifred för både folk och fä och göra det hon är bäst på!... Än så länge har vi inte haft en enda misslyckad ruvning!...

Eftersom redet även står direkt på marken är det lätt för kycklingarna att ta sig in o ut också!

//Niklas
Bor på gård på landet så långt bort från civilisationen men kan komma plus en kilometer med sambo, 2 barn, hund, katt och en hel hoper av höns, ankor och några kaniner.
Hemsida: http://kullarps-fjader-och-fa.webnode.se/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 4 användare (1 dolda)
Niklas Nyström, Be, isa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser