Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tryckimpregnerat vid komposten  (läst 2759 gånger)

Palster

  • Inlägg: 16
    • Närke
Tryckimpregnerat vid komposten
« skrivet: 19 apr-21 kl 10:13 »
Hej gott folk! Idag lyser solen!

Jag har lite tremeters björktimmer som är för gammalt för ved och tryckimpregnerade stolpar (180 cm långa med 6 cm diameter). Nu funderar jag på att anlägga en kompost med björken som väggar, genom att slå ner tre stolppar och lägga timret mellan stolparna. Det skulle alltså bli 12 tryckimpregnerade stolpar till de två långväggarna, varav 6 stycken i direkt kontakt med kompostjorden. Kortsidorna tänkte jag göra av obehandlade brädor.

Man ska ju av hälsoskäl inte bygga en kompost av tryckimpregnerat trä. Det är ju inte så svårt att förstå varför. Men. Hur stor är påverkan egentligen? Kan jag använda de tryckimpregnerade stolparna till kompost bygget? Saknar den förhållandevis begränsade mängden tryckimpregnerat trä betydelse, eller skulle jag förgifta jorden med stolparna så mycket att jag sen inte kan använda den till grönsaksodling?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tryckimpregnerat vid komposten
« Svar #1 skrivet: 19 apr-21 kl 12:49 »
Vet du hur gamla de tryckimpregnerade stolparna är?  Förr i tiden (fram till kanske nån gång på 80-90-talet) användes ju betydligt giftigare impregneringsmedel än idag.  Å andra sidan så kan man räkna med att tryckimpregnerat virke som har utsatts för väder och vind länge, redan har fått sitt överskott av impregneringsmedel urlakat.

Björktimret blir nog inte långlivat i kontakt med jord, det ruttnar fort.

 

Palster

  • Inlägg: 16
    • Närke
SV: Tryckimpregnerat vid komposten
« Svar #2 skrivet: 19 apr-21 kl 12:56 »
Min okvalificerade gissning är att stolparna är ca 15 år gamla. Det är fortfarande möjligt att dra upp dem där de står och slå ner dem på annan plats utan att de går sönder. Då kanske en del gift har lakats dem?

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Tryckimpregnerat vid komposten
« Svar #3 skrivet: 19 apr-21 kl 21:59 »
Frågan har också intresserat mig.

Häromåret stötte jag på följande artikel:

www.tidningenbyggmaterial.se/nyheter/e/148/missuppfattningar-kring-tryckimpregnerat-virke-ger-minst-miljopaverkan-bland-motsvarande-alternativ/

Obs! detta är en branchtidning.

Jag har inte följt upp artikeln genom att t e x kontakta FOBO eller någon annan eko odlingssammanslutning, vilka alla fortsätter att rekommendera avhållsamhet från tryckat virke.

Jag citerar från artikeln:

Ett viktigt årtal för tryckimpregnerat virke är 2004. Då förbjöds så kallade CCA-medel (blandning av koppar, krom och arsenik) som träskydd.

De träskyddsmedel som används i Sverige i dag är godkända av Kemikalieinspektion och EU:s biocidförordning.


vilket bekräftar det som Torbjörn skrev i sitt inlägg.

Sedan vet jag inte om det förekommer någon risk med 'sidoimport' från gamla ej EUanslutna öststater av icke godkänt tryckat virke. Men större byggbutiker bör ju kunna tala om varifrån deras tryckade virke kommer ifrån.

Har själv inte bestämt mig i frågan - vill nog OCKSÅ ha ett utlåtande från ekobranschen eller någon miljöorganisation. Kan ju vara intressant att få reda på om de tagit ställning till förändringen...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tryckimpregnerat vid komposten
« Svar #4 skrivet: 19 apr-21 kl 23:15 »
Här har vi en som har forskat lite och kör på med tryckt virke i sin kravodling.

https://www.fstvs.se/odling/darfor-tryckimpregnerat-odling/
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Tryckimpregnerat vid komposten
« Svar #5 skrivet: 19 apr-21 kl 23:45 »
Tack Skogsvilde! intressant info.

Men notera! Anders Möller skriver om tryckat virke efter 2004 :

Det tryckimpregnerade virke du kan köpa kan fortfarande innehålla krom, även om de flesta tillverkare slutat med det. Kolla med den produktinformation säljaren måste tillhandahålla. De stolpar du vill ha är såna som bara är impregnerade med kopparsalter.

Det här, tycker jag, ställer till svårigheter för självhushållare som av olika skäl gärna vill använda beg tryckat (ett påtagligt skäl kan vara ekonomiskt) för man kan ju 99% ofta inte spåra ursprunget.

Vilket också verkar vara Palsters situation.

Jag noterar också att för Palster och Möller handlar det om stolpar. Alltså ganska liten träyta mot jord.

Men om det istället varit pallkragar eller sidor till förhöjd odlingsbädd?

Som du Skogsvilde påpekat i en annan tråd om tryckat virke så kan jord behöva koppar, vilket verkar vara det huvudsakliga ämnet i tryckat efter 2004. Men jag tycker det inte vore fel att ha koll på hur olika grödor förhåller sig till höga halter av koppar i jorden? hur mycket xtra koppar kan tryckat tillföra?

Kan det vara så att Miljöverket räknar koppar som tungmetall?

Nästa station för livsmedel är ju vi. Människan mår inte bra av för mycket koppar, det stör balansen för andra mineraler i kroppen. En allvarlig krämpa som Sjögrens sjukdom har att göra med koppar i kroppen.
« Senast ändrad: 20 apr-21 kl 00:00 av Carolus »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Tryckimpregnerat vid komposten
« Svar #6 skrivet: 20 apr-21 kl 09:53 »
Det finns ingen myndighet eller inrättning som heter Miljöverket.
Definitionen på tungmetall är att densiteten är över 5000 kg/m³. Koppar har nästan 9000 kg/m³ och räknas alltså utan tvivel in bland tungmetallerna.
Numera är man på väg att gå från uppdelningen av metaller i tungmetaller respektive andra. Visserligen finns det ju många giftiga och miljöskadliga metaller bland tungmetallerna, men även sådana som är relativt harmlösa, t ex järn. Och bland metaller som man inte räknar in bland tungmetaller, finns åtskilliga som ändå antingen är mycket otrevliga i sig eller kan bilda giftiga föreningar. T ex beryllium.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tryckimpregnerat vid komposten
« Svar #7 skrivet: 20 apr-21 kl 17:08 »
Det som är tryckimpregnerat är ju det för att det inte ska ruttna-brytas ned. Kompost ska ju ruttna -brytas ned. Så även om det inte är mycket giftigt, så hämmar det nedbrytning.
Så jag skulle ha en skiva mellan stolparna och kompostmaterialet.
kretslopp

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Tryckimpregnerat vid komposten
« Svar #8 skrivet: 20 apr-21 kl 20:50 »
Jag har läst att du tillför mer koppar till jorden om du gödslar med koskit än om du har tryckimpregnerat virke som är i jorden. 
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Palster

  • Inlägg: 16
    • Närke
SV: Tryckimpregnerat vid komposten
« Svar #9 skrivet: 23 apr-21 kl 11:42 »
Tack för alla svar! Jag tror jag bygger komposten med de stolpar jag har stående på olika håll.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Anders Flix, Be, Själv är bäste dräng, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser