Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Introducera unga kycklingar i gammal flock  (läst 784 gånger)

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
Introducera unga kycklingar i gammal flock
« skrivet: 27 jul-23 kl 23:48 »
Hej har 4 höns, ca 1 år. Nuvarande flock är väldigt lugnt och harmonisk. Tänkte nu skaffa 3 kycklingar, ca 15 veckor. Ingen tupp finns i flocken. Är det något särskilt jag ska tänka på, räkna med kan hända?

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Introducera unga kycklingar i gammal flock
« Svar #1 skrivet: 28 jul-23 kl 09:21 »
Det brukar gå bättre att sätta in flera nykomlingar än en ensam.
Förstör de gamlas revir genom att flytta runt allt som går att flytta och sätt in nya saker som de inte sett tidigare.
Då får de fullt upp och hinner inte lägga så mycket tid på att mobba nykomlingarna.
En tupp skulle öka förvirringen ytterligare och han drar uppmärksamheten till sig när han ska visa var maten finns.
Skaffa gärna en tupp också men välj inte en som är för liten i förhållande till de vuxna hönsen för då åker han på spö.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Introducera unga kycklingar i gammal flock
« Svar #2 skrivet: 28 jul-23 kl 10:13 »
Jag hade en tupp men han hade tyvärr starkt revirförsvar och gick mot attack. Han stressade även hönsen mycket. Flocken blev mycket lugnare när han fick flytta.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Introducera unga kycklingar i gammal flock
« Svar #3 skrivet: 28 jul-23 kl 11:46 »
Djur är individer så det går aldrig att generalisera.
Jag har två flockar med tupp i varje och de märks knappt.
Kluckar när maten kommer och tjoar till när någon större fågel flyger förbi.
Griniga tuppar mister huvudet.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Introducera unga kycklingar i gammal flock
« Svar #4 skrivet: 30 jul-23 kl 21:46 »
Tack för tipset jag har storstädat och stökat runt lite, imorgon kommer de nya yngre hönsen. Mina nuvarande går fritt betande ute så tänkte att de lär nog inte märka av de nya direkt, jag misstänker att de nya kommer ligga å trycka i ett hörn inne i bodelen, tänkte sen att de nya kan få vara ute i stängslad hage och de nya får gå fritt ute, och sakta introducera dem sen för ute bete också. Men nätterna har jag inte möjlighet att ha dem särade så hoppas att det inte blir mobbing på morgonen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 3 användare
Handyman1969, kretslopp, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser