Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp När kommer lammet?? Illa instruerad tacka – Nybörjarfråga  (läst 13822 gånger)

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
Jag har tre Shropshireungtackor som jag köpte I höstas. Jag fick veta att de gått med en bagge hela livet men att de troligtvis var för små för att bli dräktiga.
Så för ca två veckor sedan lyfte jag på svansen på den största och tjocka tackan och hon hade som en liten bulle på juvret. Jag hade fått reda på att från att det går från inget juver till lite bulligt så är det ca en månad kvar till lammning, men jag hade ju inte tittat tidigare... Så efter några dagar eller nästan en vecka såg juvret ut såhär! Och Shroppar brukar inte få stora juver så den förra ägaren var lite förvånad när hon såg bilden. Det är ju helt klart inte en månad kvar, den saken är säker. Jag har gått upp vid 5 varje morgon senaste veckan för att se att allt är ok eftersom jag tycker att hon borde lamma när som helst, men det är inget tecken på att hon är på gång.
När kommer den??? Jag vet att de börjar krafsa och boa ca fyra timmar innan och att vattnet går ca en timme innan och att det då hänger en sträng därbak. Finns fler tecken? Det där med att könet blir rött innan, stämmer det? Och hur lång tid innan blir det rött? Jag kollar efter mjölk i juvret men det kan ju dröja tills efter lammet kommer första gången. Jag blir toookig av att gå i väntans tider.
Någon som har tips?
« Senast ändrad: 29 jan-10 kl 23:14 av Pip »

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Illa instruerad tacka – Nybörjarfråga
« Svar #1 skrivet: 23 jan-10 kl 11:38 »
Jag har ingen erfarenhet alls av Shropshire, men det där med juverstorlek kan skilja jättemycket. Vissa tackor får stora juver långt i förväg, medan andra nästan får juver och lamm på samma gång...

Jag skulle inte tro att det är en månad kvar, utan betydligt kortare. Särskilt om det är första gången tackan lammar.

Jag har nog inga bra tips tyvärr, jag tycker själv att det är jättesvårt att se...
« Senast ändrad: 23 jan-10 kl 18:11 av mille »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Jacob

  • Inlägg: 312
    • Uppland
SV: Illa instruerad tacka – Nybörjarfråga
« Svar #2 skrivet: 23 jan-10 kl 12:26 »
Tror nog att det är ca 2 veckor kvar (?)
Har några tackor som får sådant juver 3 veckor före och några som får det 2 dagar för lammning så det skiljer sig väldigt mycket från tacka till tacka.

När började juvret fyllas?

Köttfår

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Illa instruerad tacka – Nybörjarfråga
« Svar #3 skrivet: 23 jan-10 kl 13:19 »

När började juvret fyllas?

Juvret har sett ut som på bilden i lite mer än en vecka.

Sofiia

  • Inlägg: 7
SV: Illa instruerad tacka – Nybörjarfråga
« Svar #4 skrivet: 23 jan-10 kl 13:51 »
När lamningen närmar sig brukar juvret ha blivit väldigt spänt, och de brukar inte vilja äta på kvällen om de tänkt lamma på natten. Man brukar kunna se att magen "hänger ner" lite mer också strax innan lamningen. Det är i alla fall de tecken som jag brukar se på våra tackor hemma.

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: Illa instruerad tacka – Nybörjarfråga
« Svar #5 skrivet: 23 jan-10 kl 16:49 »
Ett annat tecken på att lamning närmar sej är att de blir röd-rosa och mer och mer svullna kring könsöppningen.
Men utan att veta när hon är betäckt så är det ju alltid lite svårare. Bara att spana och vara beredd. Lycka till!
Njuter av värme och allt det gröna!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Illa instruerad tacka – Nybörjarfråga
« Svar #6 skrivet: 23 jan-10 kl 17:06 »
Sista dygnet innan så blir även spenarna spända och fyllda... det kan vara något att hålla utkik efter :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Illa instruerad tacka – Nybörjarfråga
« Svar #7 skrivet: 23 jan-10 kl 17:31 »
Ibland går slemproppen lite innan lamningen, men det är inget man kan räkna med att hinna se på alla, ibland sker det också precis i startskedet av lamningen. Men OM du ser att det hänger lite slem från könet så vet du att det är nära förestående, max några dagar.

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Illa instruerad tacka – Nybörjarfråga
« Svar #8 skrivet: 23 jan-10 kl 18:09 »
Vi har shrop och jag instämmer med alla andra som svarat, men på ung tackor är det inte säkert att det kommer att synas när " magen hänger ner ". På äldre tackor är det oftast lätt att se när de " sjunker " och då brukar de lamma inom närmaste dygnet.
Tänk bara på att ge nyfödda lammet  selen om du inte har gett tackorna !  Kolla också att lammet diar . En del har svårt att fatta och de brukar jag lägga det ner vid juvret och öppna munnen på och stoppa i spenen och mjölka i munnen, ( vax proppen måste vara borta då ). En del ungtackor vill heller  inte ha något lamm och då har man fått lite att göra ett tag framöver  ::)  Vi har ofta fel lägen så övervakning av lammningen är att föredra....  På shropparna här är det ofta ett bakslaget framben som ställer till problem eller så kommer bara huvudet och då de har ganska stora huvuden så måste man skjuta tillbaka det och plocka fram frambenen för att det ska kunna komma ut.
Oj,  hoppas inte det jag har skrivit har skrämt upp dig nu, det var inte meningen ...Men... Det är bäst att vara För beredd  :)

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Illa instruerad tacka – Nybörjarfråga
« Svar #9 skrivet: 23 jan-10 kl 21:45 »
Jo, jag har kollat könet och det är ju "köttigt" och har varit lika länge som juvret varit där. Juvret är fast men inte hårt eller spännt.

Jag vet att det kan bli komplikationer och det är ju därför jag vill veta mer exakt när lammet kommer. Man blir sömndepreverad av att gå upp kl. 5 varje morgon i en månad... Men det borde då inte vara mer än en, max två veckor kvar då juvret är så stort.

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Illa instruerad tacka – Nybörjarfråga
« Svar #10 skrivet: 23 jan-10 kl 21:55 »
Tänk bara på att ge nyfödda lammet  selen om du inte har gett tackorna ! 

Tack för tipset, hur ger man det? Jag har inte gett selen till tackorna vad jag vet, de har mineralbalja och får fårpellets (måste kolla innehållet) men annars inget förutom hö.

Apropå slemsträng som hänger där bak så var det en liten liten sträng som hängde ner för ca 2 dagar sedan men det kom då inget lamm. Kanske var lite kiss eller nåt...

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Illa instruerad tacka – Nybörjarfråga
« Svar #11 skrivet: 23 jan-10 kl 23:04 »
Vissa får - mycket individuellt - är väldigt ovilliga att visa tecken till lammning.. Jag tittar inte "på" djuren, utan bredvid.. och om djuret tittar på mej, så förstår jag att hon inte vill visa att hon ska föda.. då får man komma tillbaka om en timme igen och "titta bredvid", sopa lite och fylla på vatten, vissla och låtsat vara upptagenn..
Jag tror du får lamm närsomhelst.
Lycka till!

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Illa instruerad tacka – Nybörjarfråga
« Svar #12 skrivet: 23 jan-10 kl 23:57 »
Man får inte ge för mycket selen till ett lamm. Doppa fingret i selen och stoppa i munnen på lammet, det brukar räcka.
Åsenfår, hundar och katter

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Illa instruerad tacka – Nybörjarfråga
« Svar #13 skrivet: 24 jan-10 kl 09:53 »
Man får inte ge för mycket selen till ett lamm. Doppa fingret i selen och stoppa i munnen på lammet, det brukar räcka.

Ok, bara lite selen alltså. Vart köper man det? Jag behöver ju ingen industriförpackning...

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Illa instruerad tacka – Nybörjarfråga
« Svar #14 skrivet: 24 jan-10 kl 10:51 »
Ring och fråga distriktarn vad de rekommenderar vad gäller selen. Du har ju duktiga får veterinärer i ditt distrikt.   :)   ( De brukar samarbeta med mitt ) De vet nog om det är selenfattiga marker där du bor.  Själv har jag en flaska flytande eselen som det bara är att ge efter dosering. Jag ger  alla lammen, även om tackorna fått tokosel 6 och 2 veckor före lammning. Det är svårt att se att alla har ätit av det.  Men eftersom du inte har så många så är det ju onödigt att ha en sån stor flaska om de inte finns i mindre förpackning. Det kanske finns recept fritt nu ? Har hört att man kan lösa upp tokosel i lite vatten och ge i munnen också . Det tar 8 - 10 dagar för selen som ges i munnen innan det tas upp helt av kroppen tror jag.
Om hon bara har fått hö så är det nog mindre risk för fel lägen ... Kanske läge att börja ge henne lite havre nu ? Ge inte för mycket kraftfoder direkt efter lammningen, det måste ökas försiktigt och hellre 2-3 gånger per dag. 
Tips :Shrop ungtackorna  brukar jag bevaka på håll och inte störa i onödan under lammningen. De kan lätt bli förvirrade  ::) . Om allt funkar blir de jätte bra mammor ! Lycka till   :)

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Illa instruerad tacka – Nybörjarfråga
« Svar #15 skrivet: 24 jan-10 kl 16:32 »
Det är selen i deras mineralbalja, den gröna från Lantmännen:

Effekt Mineralbalja Får utan koppar 10 kg
Artikelnr: 64442
         
Näringsinnehåll      Tillsatser   
Kalcium, %   10   Koppar (kopparsulfat), mg/kg   0
Fosfor, %                   6   Selen (natriumselenit), mg/kg   30
Ca/P-kvot, %   1,7   Zink (oxid), mg/kg   5 000
Magnesium, %   7   Mangan (oxid), mg/kg   1 500
Natrium, %   3   Jod (kalciumjodid), mg/kg   150
Svavel,%   0,5   Kobolt (karbonat), mg/kg   50
N/P/K-värden    0/6/0   Vitamin A, IE/kg   300 000   
      Vitamin D, IE/kg   80 000   
      Vitamin E, IE/kg   5 000   



Frågan är om det räcker att tackan fått detta, eller bör jag ge lammet ändå? Det är mycket man inte vet som nybörjare.

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Illa instruerad tacka – Nybörjarfråga
« Svar #16 skrivet: 24 jan-10 kl 17:43 »
  Jag har den gröna mineral hinken också + ger tackorna tokosel 6 veckor och 2 veckor före + att jag brukar ge lammen flytande doserat efter vikt.. Kanske är lite överdrivet men när man har haft muskeldegeneration en gång så vill man inte se det igen.... :'(     30 gånger doseringen är giftigt .
//www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19631127000031&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Illa instruerad tacka – Nybörjarfråga
« Svar #17 skrivet: 25 jan-10 kl 11:20 »
Det här är inte lätt. En del tackor visar hur tydligt som helst att de ska lamma om ett par timmar. Andra grejar och fixar i flera veckor, andra ser man absolut ingenting på.

Har några luringar, gutekorsningar, som snarast tenderar att bli lite mindre uppsvälda och klotformade inför lamning. Jag kan se dem äta som vanligt på morgonen, vid lunchtid är de försvunna, på eftermiddagen kommer de med torra och fina små lamm, bara så där.

Det säkraste sättet, det enda, enligt mig, är att ha koll på när baggen fick komma till. Men inte heller det är klockrent. En del tackor väntar en månad med att släppa till. Man kan förbättra oddsen genom att flushning, ha baggen långt borta och sådant. Inget är helt säkert.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Illa instruerad tacka – Nybörjarfråga
« Svar #18 skrivet: 29 jan-10 kl 15:43 »
Har nu givit Tokosel till alla tre då de andra kanske oxå är tjuvbetäkta, det visar sig inom 6 veckor. Så får jag ge lammet när/om det kommer. För det har ännu inte kommit. Och juvret har blivit mindre fast/fullt men det sade ju Fåraherden att så kunde vara.

Jag har faktiskt börjat misströsta, det känns som att det inte kommer komma lamm. Kan de vara skendräktiga? Men hon är ju fet och stinn som en kossa!

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
SV: Illa instruerad tacka – Nybörjarfråga
« Svar #19 skrivet: 29 jan-10 kl 22:20 »
Nu har jag ännu fler frågor.
Senaste 2-3 veckorna när jag varit ut och kollat tackan har jag kännt på juvret. Det har då varit varmt, varmare än min hand, trots att det varit neråt -25 grader. Men nu i kväll när jag kände på det var det ganska kallt trots att det bara är -14 ute. Vad kan det bero på?

Jag har börjat stänga in fåren i en lada om nätterna så det inte kommer lamm i någon djup snödriva, då skulle det definitivt försvinna... Min fråga är, ser får i mörker? Det finns inte belysning i ladan  men det är några glipor i väggarna så lite stjärn/månljus kommer nog in, men med betoning på lite. Kan de se nog att äta eller ev. slicka rent ett lamm??

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
Då jag inte heller har svar på det frågan har vi installerat en liten ljussvag lampa som lyser om natten..
Hur ser hon ut runt könsöppningen, någon skillnad? När jag tänkt på saken var mina shropshire-förstföderskor "mjölkfyllda" länge, ett par- tre veckor iallafall, men sen svullnade de upp ordentligt runt slidan, och så hade man lamm..

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
De ser inte sådär jättebra i mörker och det rekommenderas att man har lite ledljus på natten i lamningstider. Å andra sidan vet jag dem som medvetet har släckt för att tackorna då är mer benägna att lamma under dygnets ljusa tider.

Själv vågar jag inte vara så djärv, så mina har nattbelysning.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
Ungtackor kan dessutom bli lite vimsiga och gå ifrån sina lamm och då kan det för att krångla till det lite mer en annan tacka få för sig att lammet är hennes. Se till så du kan skilja ifrån tackan i en egen kätte ifall det behövs.
//Luff

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
Nu är jag ingen fårexpert än, men jag har hört/läst att får ser dåligt i mörker och att man rekommenderas att ha en liten lampa tänd dygnet runt hos fåren vid lamningen. Jag har en liiiten lampa vid fårens skjul nu, men den är mest där för att jag skall ha lite ledsyn fram till strömbrytaren till den riktiga belysningen. Det finns säkert många som har kanonlamningar utan belysning, men kanske kan du dra en utomhuskabel ovanpå snön dit och hänga upp en liten glödlampa, det underlättar ju även vid tillsyn kring lamningen?

Edit: Ojsan, jag missade att läsa sida 2 innan jag svarade, såg att du redan fått tips om att sätta upp en lampa...
//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
Tack för alla svar.
Funderar på hur jag skall lösa det där med ljus. Det är ingen el indragen till ladan och den ligger på andra sidan vägen så det är svårt att dra en kabel, plogning osv.

Jag har kollat vulvan varje dag och den ser lika svullen ut nu som för 3 veckor sedan. Inte rödare heller. Imorse hade hon en liten slemsträng hängande där bak, men det hade hon en gång för en vecka sedan också. Väldigt tunn och kort men ändå.

Kan får gå över tiden som människor? Hur gör man då? Jag vet ju inte befruktningsdatum så det är knepigt, men om lammet blir för stort kan det ju bli katastrof. Eller om lammet har dött i livmodern, vad händer då? Blir de sjuka efter några veckor eller? Hon är så ullig så det är ju svårt att känna utanpå efter lammrörelser...

Ingrid68

  • Inlägg: 232
    • -
Vi fick lamm igår natt.
Den tackan bäddade och  bäddade och bäddade hela kvällen. Och sen var hon som en ilsken tiger på de andra tackorna och höll "rent" på andra runt den platsen hon valt.
Hon åt kraftfoder men inget grovfoder. Vulvan var illröd och väldigt svullen och slemmig. Juvret var oxå vädigt rött.
Det är lite av de tecken vi ser hos tackan när det är dags. Men då har vi finull och jag vet inte om det skiljer sig.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Jag hade en tacka som också hade gått med bagglammen innan jag fick hem henne men hon var troligtvis också för liten för att vara betäckt. Plötsligt upptäckte även jag ett juver som var ganska stort. Oj då lamm! tänkte jag Vad kul! Men det kom inga lamm. Tackan hade enligt vet. en avvikelse och i samband med att hon var ganska fet så hade hon utvecklad detta juver som inte blev mindre. Jag fick rådet att slakta bort henne då det var stor sannolikhet för juverinflamation om hon skulle bli dräktig. Inte för att vara negativ men för att berätta att dom kan få stora juver även om dom inte är dräktiga. Hoppas du snart får fina lamm.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

agge

  • Inlägg: 231


Kan får gå över tiden som människor? Hur gör man då? Jag vet ju inte befruktningsdatum så det är knepigt, men om lammet blir för stort kan det ju bli katastrof. Eller om lammet har dött i livmodern, vad händer då? Blir de sjuka efter några veckor eller? Hon är så ullig så det är ju svårt att känna utanpå efter lammrörelser...

Det är jättesvårt att veta exakt när lammen kommer , så nu kör jag med stämpel på baggarna. + - en vecka på datumen brukar jag räkna. Om det är ett dött lamm som inte kommer ut blir tackan såpass dålig att du ser att nåt är fel. i de allra flesta fall klarar tackan av att lamma helt själv o en morgon finns där bara ett lamm.

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
Jag hade en tacka som också hade gått med bagglammen innan jag fick hem henne men hon var troligtvis också för liten för att vara betäckt. Plötsligt upptäckte även jag ett juver som var ganska stort. Oj då lamm! tänkte jag Vad kul! Men det kom inga lamm. Tackan hade enligt vet. en avvikelse och i samband med att hon var ganska fet så hade hon utvecklad detta juver som inte blev mindre. Jag fick rådet att slakta bort henne då det var stor sannolikhet för juverinflamation om hon skulle bli dräktig. Inte för att vara negativ men för att berätta att dom kan få stora juver även om dom inte är dräktiga. Hoppas du snart får fina lamm.

Intressant. Får jag fråga om hur stort juvret var, var det som min tacka (bilden)? Ungefär hur länge väntade ni på lammet innan ni ringde vet?

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=67533.msg548745#msg548745

Jag har en bild i denna tråden. Jag hade vet ute för annat i juni tror jag det var men han sa inte något om juvret även om jag visade honom det. Sedan hade jag en annan vet i sep som tyckte att hon skulle bort pga risken för juverinflamation. Det blev väl lite större än på bilden under sommaren
« Senast ändrad: 02 feb-10 kl 13:32 av Snarrbon »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=67533.msg548745#msg548745

Jag har en bild i denna tråden. Jag hade vet ute för annat i juni tror jag det var men han sa inte något om juvret även om jag visade honom det. Sedan hade jag en annan vet i sep som tyckte att hon skulle bort pga risken för juverinflamation. Det blev väl lite större än på bilden under sommaren


Tack för tråden. Jag vet ju när de blev skiljda från baggen så om inget har kommit innan 20 mars så blir det inte lammstek i höst, snarare tackstek i sommar... :(

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Ah det är ju länge till 20 mars så det ordnar sig nog skall du se :D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

glim

  • Gäst
Får ser ganska dåligt i mörker , vad man vet, så en liten nattlampa eller gärna värmelamp a(ger tillräckligt ljus). Beträffande trötthet av att kliva upp tidigt, rekomenderas att sova i fyra timmars pass, alltså kolla fåren var fjärde timme.
Risken att nå`t går på tok är då minimal. Under lamningstider  får hel nattsömn "stryka på foten" men det är det definitivt värt när man står där med levande avkommor efter så gott som varje tacka. Hälsningar /Marita

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
Beträffande trötthet av att kliva upp tidigt, rekomenderas att sova i fyra timmars pass, alltså kolla fåren var fjärde timme.
Risken att nå`t går på tok är då minimal. Under lamningstider  får hel nattsömn "stryka på foten" men det är det definitivt värt när man står där med levande avkommor efter så gott som varje tacka. Hälsningar /Marita

Jo, jag har ju gått upp varje morgon vid 05tiden i tre veckor nu, känns bara lite orimligt att ha 4 timmars pass när man bara har en tacka som troligtvis är dräktig och som man inte vet när hon betäcktes...

glim

  • Gäst
Kan bara bli bättre... nästa år har du själv koll på betäckningen och fler får och då kanske det känns mera värt mödan. Önskar dej lycka till och om du kan så ta en "tupplur på dagen. ;)

Blåhaken

  • Gäst
Mja här har mörker aldrig varit problem vid lamningen... för andra än för fårskötaren vill säga :P Tänder den arme nattvakten lampan kan känsliga individer dessutom avbryta...
Verkar som om stora flertalet föredrar avskildhet o stilla nattetid... o:)
Förr fick ingen främmande (helst fick bara "matmora" närvara) gå in i ladugården när en ko skulle kalva så att hon inte oroades - det är bara kvinnor som förväntas klara stress utan uppehåll i värkarbetet i samband med transporter, nya lokaler och åskådare med instruktiva tillrop vid förlossningen...

Tackor sänker kroppstemperaturen ett dygn i förväg, ses som ökad andhämtning. Ett säkert tecken, men som fordrar viss vana, är att senorna kring svansroten slappnar av så att det blir två gropar på vardera sida om svansroten - du kan greppa om svansroten. Då lammar tackan inom dygnet. Får brukar ha lätt för sig - det går oftast bäst utan mänsklig assistans. Det är dock bra (ifall man inte hunnit stänga in tackan i en egen kätte) om det är så pass gott om plats att hon kan dra sig undan flocken någon kvadratmeter i alla fall. Många lamm i kullen kan ju också ställa till det - något lamm förirrar sig till de andra fåren - men om det är ungtackor är det inte troligt att de får mer än högst 2 vardera.

Många gånger är man "överambitiös" från början med att vilja hjälpa till att dra ut lammen eller gå in med handen för att man tror något ligger fel eller hjälpa till att torka osv. (vill man vara med o torka för mycket är risken att tackan blir stressad o inte fäster sig vid lammet eller att lammet blir så fokuserat på skötaren att det blir krångel när det sen ska leta spenen).
Lamm brukar vara extremt omständliga med att leta spenen dessutom, många gånger vill skötaren då hjälpa till, men det blir oftst bara mer krångel - det är helt normalt om lammet fumlar länge, det vill gärna memorera tackans lukt och inte äta direkt. Är tackan bara klippt så bör man inte oroa sig. Är man osäker om lammet sugit (t.ex. har tackan lammat på natten o när man upptäcker det ligger lammet o ser ut att sova) kan man känna med fingret i lammets mun - känns lammet varmt har det ätit, känns munnen däremot sval eller t.o.m. kall har det inte ätit o behöver hjälp...

Lycka till!

Wisteria

  • Inlägg: 293
Jo jag tänkte på det där med selen man kan spruta lammungen också, (det kanske är nån som redan skrivit det..)då vet man exakt hur mycket den får, fast det är lite krångligt med sprutor så är det ändå kärt besvär när man har haft lammungar som fått muskeldegeneration.. Hoppas att det går bra med din lammning!

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
Ursäkta trådkapningen, men är det nån som kan ge exakt antal dräktighetsdagar som ni lyckats räkna. Jag hade ju turen att se en av mina tackor betäckas oräkneliga gånger, och utifrån det datumet är hon nu på dag 150 i dräktigheten. 145 dagar har jag läst, med vissa variationer från 142-148 (150 har jag nog läst också) Vidare har jag läst att tackor med endast ett foster gärna bär lammen lite längre än tvillingfödande, och min ras tillhör ju de mer en-födande. I går såg jag inga tecken på lamning, inget juver, ingen svullnad.. Till saken hör att jag nästa helg ska till sthlm på mässa med mitt nya jobb... Aarrgh,.. Måtte hon hinna lamma innan dess så sambon, som är rädd till o med för hönsen slipper assistera...
//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
Kan inte svara på antal dagar, men har en fråga. Är du säker på att hon är dräktig? Hon kan ju ha blivit betäckt men att det inte tagit, eller att hon kastat senare. Om hon inte visat något som helst dräktighetstäcken tänker jag...



JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
Hejsan, jo sjävklart finns den risken också. Händer det inget inom några dagar så lär hon väl inte lamma förrän om ytterligare nån månad, hade ju glapp mellan baggarna i höstas. Vi får väl se.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
Det varierar ju, men 154 dagar är den kortaste tid jag sett hos mina päls-/blandfår.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
Det varierar ju, men 154 dagar är den kortaste tid jag sett hos mina päls-/blandfår.
Oj, 154.. Ja det skiljer ju en del beroende på vilka böcker man läst. Då kan det kanske dyka upp nåt under veckan här.. Bred som en ardennermärr är hon, och jag tyckte att hon var lite insjunken vid svanspartiet när jag kände idag, men det kan ju ha varit inbillning, kunde inte jämföra med de andra tackorna för de ville inte låta sig klämmas på. Men Sano, har du varit med om även typ 160-165 dagar också? (Jag såg ju som sagt betäckningen, så det är ju antingen nu eller om minst en och en halv månad, då jag vart bagglös en vecka efter betäckningen och skaffade ny först 1,5 månader efteråt.)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Pip

  • Inlägg: 806
  • Pip
    • Uppland
Nu har det kommit lamm! Jag var och tittade till henne för 10 minuter sedan och då hörde jag ett litet litet bräk. Smög dit och då låg där ett litet vitt helt nyfött lamm. Efter några sekunder såg jag i skuggan bakom tackan, ett lite större svart lamm!  :) Nu kan jag inte gå och lägga mig. Startar en ny tråd med ny frågeställning. Tack för alla svar i denna tråd.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Stort grattis Pip   :D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Vad kul, grattis!!!!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
Grattis till de små liven!!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser