Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flasklamm.. många frågor..  (läst 12423 gånger)

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #20 skrivet: 15 maj-07 kl 13:22 »
nu har jag just sprutat selma med penovet.. men jag undrar om det är samma regler för hästar o får.. om en häst får penovet i blodet så är det ju tack å adjö.. vad händer om ett lamm får penovet i blodet? det är ju inte så lätt att hitta en tillräckligt stor muskel på en lammunge, så jag fick rådet att ge subkutant.. jag ser naturligtvis till att inte få blodsvar, men OM det skulle hamna fel.. vad händer då.... nån som vet?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #21 skrivet: 15 maj-07 kl 15:44 »
Händer inget speciellt.
Se bara till att trycka för hålet tills det sluta komma blod ur det, så inte lammingen förblöder.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #22 skrivet: 16 maj-07 kl 10:25 »
ok tack! jag är alltid rädd när jag ska spruta mina djur med medel som dom kan chocka av..  men nu känns det bättre :)
i övrigt mår hon ganska bra.. ingen feber, infektionen verkar vara på gång att ge sig och hon är lika pigg som vanligt ;D
avföringen är knäpp. hon pendlar mellan lös å hård.. men så länge hon inte är uttorkad eller förstoppad så är det väl ingen fara antar jag?

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #23 skrivet: 17 maj-07 kl 07:32 »
Ny Fråga: igår fyllde Selma 2 veckor. Hon bor ännu inne på vår toalett pga infektionen.. hon har inte smakat på sitt hö, hon äter inte gräs o hov blir inte mätt av 200-250 ml ersättning..Men hon står sig ok om jag ger 200ml var 3 timme..
men då ger jag ju mer än vad som rekomenderats här på forumet.. någon skrev iosf att ett lamm kan dricka ca 2 1/2 liter, men de flesta har sagt 1 liter..
om jag ger 200ml var 3:e timme med början kl 06.00 och slut kl 00.00 så har jag ju gett 1 1/5 liter.. Samma sak om jag ger 250 ml/gång och väntar 4 timmar mellan målen... är detta ok? får hn äta över en liter
eller MÅSTE hon få i sig annat så hon klarar sig på en liter? det känns så fel att låta henne gå hungrig med en infektion i kroppen.. dessutom är hon ju inte nån stor tjej för sin ålder.. OBS! jag har ännu inte kunnat blanda helt enl anvisningarna, för då blir hon jätteförstoppad! så hennes ersättning innehåller ca 15-17 % pulver istället för de rekomenderade 20 %. ( när hon kom till mig hade hon levt nästan en vecka på en 10% blandning!) jag har ökat succesivt som veterinären rekomenderat.. hon tycket även att jag borde skaffa komjölk från en bonde, men det vore väl halv-dumt att vänja in henne på en ny mjölk nu när hon går på Penovet så magen är lite si å så?
Nu vart de mycke igen :-[ som vanligt...
men den stora frågan var alltså: kan jag ge selma, nu 2 veckor gammal, 1 1/2 liter färdig ersättning/dag? får jag ge mer? om inte, vad ska jag ge och hur får jag henne att äta det?

 

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #24 skrivet: 17 maj-07 kl 09:18 »
Det verkar som om du har hittat en balans som passar Selma.
Eftersom hon har en infektion så har hon ett ökat dygnsbehov av både näring och vätska, och då verkar din blandning och hur ofta du ger vara utmärkt.

Däremot har jag lite funderingar angående rådet du fick om att ge komjölk. Mina erfarenheter av komjölk till små lamm är inte goda, tyvärr.
Selma kan reagera kraftigt på komjölk, särskilt som hennes mage inte fungerar alldeles som den skall. Så, hade det varit jag som stod inför det valet, då hade jag valt att INTE använda nån komjölk.

Det låter överhuvud taget som om du gör ett gott arbete med den lilla.

Lycka till med den fortsatta rekreationen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #25 skrivet: 17 maj-07 kl 16:12 »
åh tack :)
Ja, hon verkar ju må bra så då fortsätter jag väl som jag gjort :)
Jag har också hört att Komjölk kan leda till döden. speciellt på väldigt unga lamm, men i vissa böcker står det att de är helt ok.. man jag tror ändå att man bör lyssna på dom som har erfarenheten.. så det får bli "bara" ersättning till Selma. komjölken dricker jag själv ;)
Tackar alla som svarat!

456 Rosa

  • Inlägg: 51
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #26 skrivet: 18 maj-07 kl 12:01 »
Har själv två flasklamm nu.... En bagge som snart skall avvänjas och ett tacklamm som är en vecka.
Det där med förstoppning... Viktiga r att lammet får röra på sig, när lamm diar naturligt och är i flock rör de på sig ganska mycket, studsar, hoppar och leker. Flasklamm blir ofta lite mer stilla om det hålls i en annan miljö med människor eller instängd ensam.
 
Bagglammet får ca 3 dl välling (Pontus) /gg  morgon lunch och kväll, han äter massa grönt gräs, hö och lite kraftfoder... Han har inte alls samma vällingsug som innan jag släppte tillbaks honom i flocken.

Tacklammet hade lite trög mage första dagarna så jag blandade lite olja i vällingen åt henne ett tag, men det är nog mest för att hon är så hiiimmla liten och svag (grannens lamm som jag övertagit) Hon har dock piggnat på väldigt bra, första  5 dagarna bodde hon inne i köket och jag gav henne välling varje timme på dagen, det hon orkade äta.
Hon skall snart få flytta ut till sommarhagen då hon är stor nog att vara ute (här är det kallt än på nätterna)..

Viktigt är att lammet för spätt hö eller gräs att tugga på, annars är det lätt att de går och snuttar på allt löst inne i huset!


Några erfarenheter från mig.

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #27 skrivet: 18 maj-07 kl 15:35 »
Motion får hon rätt bra av..Vi tar ut henne på gården minst efter varje gång hon ätit. då leker hon nån timme å busar men barn och hundar på gräsmattan. däremellan går hon lite som hon vill i huset..
när vi är ute å jobbar på gården så är hon också med oss hela tiden. min dotter promenerar även på lägdorna med Selma i hälarna  :)
 hon har noppat lite gräs, men inte tuggat i sig nåt förrän idag.. då åt hon hela 2 gräs-strån ;D så nu kanske hon börjar äta lite fast föda hoppas jag! jag ger ännu lite olja men bara en gång/dag nu.
här är det också kallt på nätterna så då sover hon inne på toaletten.. iaf tills hon är starkare, helt frisk och slutat med penovet..
hon har alltid tillgång till fint hö men hon har mest bäddat i det..
men det är sant som du säger att hon börjat pillra på ALLT hon hittar.. Om jag hade en fårflock där hon kunde spendera dagarna så skulle hon få göra det, men det finns tyvärr inte..

tror du att hon skulle må bra av att jag köpte ett till lamm relativt snart? typ så snart Selma är frisk och det är varmt nog att flytta henne till stallet/hagen. eller ska jag vänta tills hon är "stor" o slutat äta flaska?
tänkte att om vi skaffar en till så har hon ju en "kompis" även om hon säkert inte tycker att ett FÅR/LAMM är nåt att ha från början ::)
det borde ju finns nån som haft ett flasklamm nu i vår och vill bli av med det för att det är svårt att återinföra i flocken om det levt "för länge" men människor.. har för mig att bönder ofta klagar över flasklammens rymmande..
eller är det bättre med ett äldre får som INTE är nappat.. ett som fattar att det är ett får liksom..
Jag vill att Selma ska ha det bra och få leva så naturligt hon kan.. så jag skaffar det som krävs!
måste bara komma underfund med vad som krävs :)

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #28 skrivet: 18 maj-07 kl 16:11 »
Eller kanske jag skulle ta o köpa en GET som sällskap till Selma kanske? Uppskattar får och getter varandra som får-får och get-get gör, eller blir det ett fattigt substitut för en artfrände?

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #29 skrivet: 18 maj-07 kl 18:44 »
Eller kanske jag skulle ta o köpa en GET som sällskap till Selma kanske? Uppskattar får och getter varandra som får-får och get-get gör, eller blir det ett fattigt substitut för en artfrände?

Det finns lamm som har lärt sig dia på kor, lamm som adopterats av hundar och rådjurskid som fått en fårmamma. Om geten varit i färd med att få egna killingar kanske det skulle gått att få ihop dem. Det mest troliga är dock att geten slår lammet. En lika ung killing som lammet skulle utgöra ett bättre sällskap eler ännu bättre som du var inne på tidigare, skaffa en lammunge till.
« Senast ändrad: 18 maj-07 kl 18:45 av Henning »

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #30 skrivet: 18 maj-07 kl 19:31 »
Tack henning!
då ska jag kolla upp ifall nån har en lammunge "över" :)
men visst bör jag vänta tills Selma är frisk igen? eller är det typ bråttom att hitta en kompis till henne? blir det jättesvårt att få henne att acceptera ett annat lamm om vi väntar till juli t.ex?

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #31 skrivet: 23 maj-07 kl 07:37 »
HJÄLP!

idag har jag matat selma i stallet i en box. hon har varit där ofta och fått vänja sig vid lukter. ljud m m.. men hon har inte blivit lämnad förr.. idag har jag lämnat henne och hon ska få vara där en stund..
För idag blir hon 3 veckor och jag tyckte att det va hög tid att hon snart flyttade ut i stallet.. vi har inte fått tag i nåt till lamm, så hon får bo med en kanin..
men tungt hjärta har jag stängt boxdörren och håller nu på att städa upp inne på toan.. men selmas ensamma skrik hörs ända in i huset :'(

kan hon skrika så det blir farligt för henne?
alltså typ skrika ihjäl sig?

vad ska jag göra nu?

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #32 skrivet: 23 maj-07 kl 08:50 »
Själv har jag aldrig klarat att lämna mina flasklamm att vänja sig att vara ensamma. Är allt för blöthjärtad :-[.
Du märker snart om det räcker med kaninen, och nej, hon kan inte skrika ihjäl sig direkt, men håll ett extra öga på om hon äter ordentligt, för stressad och orolig är hon, och det kan göra att hon inte ger sig tid att äta.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #33 skrivet: 23 maj-07 kl 10:10 »
hon äter ändå inte hö å sånt, utan hon äter bara flaska.. så maten är jag inte orolig för  :) för flaskan går ner vad som än händer ;)hon plockar bara i sig nåt enstaka strå hö eller gräs.. självklart har hon tillgång till de, men det försvinner inte mycke..
hon har varit dålig i magen till o från pga antibiotika-kur mm, så hon har inte fått nåt kraftfoder ännu..vågar inte ge sånt förrän hon ätit lite hö ett tag iaf..

jag tog in henne i huset igen efter en timme idag, för jag tyckte det räckte men en timmes "gråt".. sen ska jag sätta ut henne senare idag igen å sen fortsätta mer å mer tills hon vant sig tänkte jag.. kaninen är livrädd för henne för hon skriker så mycke, så dom hade då verkligen ingen glädje av varandra :(
Jag söker med ljus och lykta efter nån som har ett liten tacklamm till salu, för jag vill inte sätta ihop henne med ett stort lamm eller får.. dom kan ju va lite hårda.. men än så länge har ingen haft nåt lamm till salu... men jag vill ju att hon ska få en kompis så hon slipper bo själv.. det är ju jätte-elakt att hålla ett flockdjur ensamt.. o hon kan ju inte bo på vår toalett å i vårt kök hela livet ;D

Men om det "bara" är jobbigt men inte farligt att hon skriker, så får jag/hon väl stå ut ett tag till.. en timme åt gången.. suck.. lilla stackare :(
jag var faktiskt rädd att hon skulle skrika sönder sig typ.. och när jag öppnade boxdörren sen så sprang hon upp till huset å upp på bron å tittade på mig som om hon ville säga: "du mamma, de va nån som stängde IN mig i ett STALL!!! se till att ingen gör så igen! "

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #34 skrivet: 25 maj-07 kl 10:04 »
nu har jag fått tag på ett lamm!! kanske...
men nu kommer alla mina sedvanliga frågor igen, hoppas nån vet svaren!
detta lamm är även hon ett tacklamm och 3 veckor som selma, men hon har tills nu gått med sin mamma.. hon är en av trillingar och nu har tackan blivit less på att ha 3 barn o sagt ifrån att hon inte vill ha denna tjej längre.. bonden som äger henne har försökt flaskmata henne, men då hon aldrig är matad med napp förr så vägrar hon!

han skulle försöka ett par gånger till, men sen vet han inte vad han ska ta sig till..  :-\
Om jag nu får ta hit henne, vad ska jag göra då?
KAN man tvinga i henne ersätting?  selma har nu börjat äta gräs o hö, så hon får bara ersättning 4x250 ml/dag, men denna nya tjejja måste väl få i sig mindre mängd och oftare? hon har ännu inte smakat fast föda och vill heller inte..

så, HUR får jag i henne ersätting? HUR tvingar man henne att ta flaska?
och sist men inte minst, hur länge klarar hon sig utan mat innan det är "kört"? ???

hjälp!!!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #35 skrivet: 25 maj-07 kl 11:33 »
Vårt första lamm var 3 veckor när vi fick henne, trilling precis som den du skriver om. Hon hade inte druckit ur flaska, men när hon kom hem till oss, och inget annat alternativ fanns, så lärde hon sig snabbt att dricka ersättning ur flaskan.

De första gångerna så fick vi "tvinga" henne att dricka, vi höll huvudet och tack vare ett extra stort hål i nappen, så sprutades vällingen ner i munnen o halsen på henne, och hon svalde. Och upptäckte snart att det där var allt rätt gott :o :D.

Så du behöver inte oroa dig, hon kommer att ta emot den ersättning som erbjuds, bara du är tillräckligt "tuff".
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Jullan i norr

  • Inlägg: 85
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #36 skrivet: 25 maj-07 kl 12:00 »
Då får jag väl försöka så! tack för tipset!! hon kommer till oss på söndag och då har bonden förhoppningsvis lyckats visa henne att flaska=mat ;)

Det ska tydligen finnas en napp som är mer lik en spene än den napp jag har nu, en bambino-napp..
vet nån var jag hittar en sån? apoteket hade ingen, lantmanna hade inte heller nån sa dom, fast de va typ en prao jag fick prata med där..

vidare undrar jag vilken sorts vitaminer som lämpar sig bäst till di-lamm? nåt från KRAFTs sortiment?
åsså skulle jag behöva veta när jag ska avmaska och med vad? det låter lite osäkert om tackorna är avmaskade på dom gårdar där lammen fötts..

(gud va skönt att så många vet så mycke o är så intresserade av att hjälpa! vad skulle jag göra utan er ???)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #37 skrivet: 25 maj-07 kl 12:25 »
Jag vet att det finns såna nappar på en firma som heter BMS. Billiga är de dessutom ;D, 21 kr/fp? om 3st.

http://www.bmsab.se/

Ring dit o hör om de kan skicka express, om du inte hittar nån i närheten. De(BMS) brukar vara bra att ha o göra med.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #38 skrivet: 25 maj-07 kl 12:36 »
Hej, Nappar kan du beställa hos LG-produkter.

Om du ger lammnäring och lammfor eller annat kraftfoder för lamm behöver du inte ge extra vitaminer.

Det är inte heller så stort bekymmer med parasiter på sådana lamm som du har. De har ju knappast fått i sig parasiter från gräset på de gårdar de kom ifrån och de får inte inälvsparasiter från mamman som kattungar och hundvalpar. Du kan alltså lugnt avvakta med avmaskning eftersom du inte har andra får som infekterat markerna.
« Senast ändrad: 25 maj-07 kl 12:36 av Henning »

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Flasklamm.. många frågor..
« Svar #39 skrivet: 26 maj-07 kl 19:25 »
Var på lantmannabutiken idag och såg att de hade lammnappar.
Så om du inte fått tag i nån ännu, så hör igen med din lantmännen/odal/granngården.......om de verkligen inte har . Kanske hade Praon inte riktig koll ::).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

727 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser