Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Björkbark  (läst 3195 gånger)

ojkooj

  • Inlägg: 108
  • 2 Brahma
    • -
Björkbark
« skrivet: 01 okt-16 kl 15:14 »
Hej! Jag har hittat en del saker man kan göra av björkbark. Bland annat ryssolja och att lägga i marken när man gör planterings land.  Förra året gjorde jag en fågelmatare av barken. Den blev snygg men inte så hållbar.

Björkbarken jag vill göra något av är den som ramlar av vedträna.

Någon som har någon idé?

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Björkbark
« Svar #1 skrivet: 01 okt-16 kl 15:34 »
Blev lite förundrad när du skriver att den inte blev som hållbar?
Var nån gång uppe i Sundsvall och såg en utställning över fynd de gjort vid en utgrävning. Det var nån period järnåldern fynden komm ifrån. Bland annat var där en kniv skida som var gjord av näver. Den såg ut som om den var ditlagd nyligen.
 På vilket vis kan man använda ryssoljan i trädgården ? Mer än att skrämma i väg sossar.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Björkbark
« Svar #2 skrivet: 01 okt-16 kl 16:40 »
Näver är hållbart om man använder färsk näver direkt från levande träd. Men inte om man tar död näver som ramlar av veden!

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Björkbark
« Svar #3 skrivet: 01 okt-16 kl 21:38 »
Sån där skräpnäver duger nog bara till att göra ryssolja av.
Skall du näverslöjda eller ha näver för byggnadsändamål behövs det större flak av god kvalitet. Dem skördar man såhär:
https://www.youtube.com/watch?v=zyH11fqaYYo


Förresten duger din skräpnäver till en sak till. Då man gjuter babbitslager är en liten näverbrasa praktisk att sota axeln och formtrissorna med.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

gopo

  • Inlägg: 204
SV: Björkbark
« Svar #4 skrivet: 29 jun-17 kl 10:54 »
Du kanske kan göra näverflöten?  ::)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 3 användare (1 dolda)
Sjul, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser