Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  oljepress  (läst 7612 gånger)

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
oljepress
« skrivet: 06 mar-06 kl 19:05 »
ska börja odla hampa i större mängder och undar om nån vet vart man kan få tag på nån mindre fröpress!?!

tackar
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

johole

  • Inlägg: 191
« Senast ändrad: 08 maj-06 kl 10:41 av johole »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:oljepress
« Svar #2 skrivet: 08 maj-06 kl 22:19 »
ska börja odla hampa i större mängder och undar om nån vet vart man kan få tag på nån mindre fröpress!?!

tackar

Får man fråga hur du fått tillstånd till detta ? Är det krångligt ? Är det dyrt ?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:oljepress
« Svar #3 skrivet: 12 aug-06 kl 16:55 »
Jag har funderat på att pressa rapsolja, men i liten skala.

Jag har 25 tons tryck i vedklyven, och funderar på om man skulle kunna bygga någon tillsats och bruka den för pressningen.

Någon som kan spruta fram ideer för hur den kan byggas?
« Senast ändrad: 12 aug-06 kl 16:57 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:oljepress
« Svar #4 skrivet: 15 aug-06 kl 18:43 »
Jag har funderat på att pressa rapsolja, men i liten skala.

Jag har 25 tons tryck i vedklyven, och funderar på om man skulle kunna bygga någon tillsats och bruka den för pressningen.

Någon som kan spruta fram ideer för hur den kan byggas?
Är du svetskunnig borde det inte vara något större problem. Jag byggde en press för att trycka ut "mjölk" ur mina malda kokta sojabönor när jag tillverkade tofu.
Den drevs av en vanlig handdriven 6-tons domkraft.
som jag satte in i en egenbyggd stålställning med fjädrar som lyfte tillbaka pressen när jag släppte trycket i domkraften.
Allt hölls ihop av en ställning som jag byggde ihop av 2x12 tums brädor.
Pressen är nedmonterad nu men jag har kvar alla delar.
Jag kan ta bilder på den om du är intresserad.
« Senast ändrad: 15 aug-06 kl 18:46 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:oljepress
« Svar #5 skrivet: 16 aug-06 kl 09:36 »
Ja tack, du har ju provat den, så jag vill gärna se hur du gjort den.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Erkil

  • Inlägg: 33
Re:oljepress
« Svar #6 skrivet: 19 dec-06 kl 16:47 »
Får man fråga hur du fått tillstånd till detta ? Är det krångligt ? Är det dyrt ?

Industri hampa är nog fullt lagligt att odla... jag har inte hört något om tillstånd eller liknande. Men jag är inte säker.
"Den regering är bäst,
som inte regerar alls."
//Henry David Thoreau

Teacher59

  • Inlägg: 90
  • Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
Re:oljepress
« Svar #7 skrivet: 22 dec-06 kl 14:49 »
Industri hampa är nog fullt lagligt att odla... jag har inte hört något om tillstånd eller liknande. Men jag är inte säker.
All form av hampaodling är belagd med krav på tillstånd.
Du söker hos lokal länstyrelse, lämna in GPS-loggning på din odling. Dessa uppgifter ska sen gå till Polisen(Länstyrelsen handlägger)
Om du sen har upparbetningsavtal med någon tillverkare så är det grönt ljus.
Du kan tacka lobbyisterna från Hasselakollektivet för detta kravet. De går nämligen ut med att "All hampa innehåller THC" Våra politiker är dessvärre inte så intelllektuella som de påstår utan går på va dessa lobbyister säger..
Detta ställer även till för oss som vill odla hampa för energigröda. Hampa har nämligen ett ytterst högt energiinnehåll om man jämför med exempelvis sågspån som används i pellets.
Med sol i sinne, både ute o inne.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:oljepress
« Svar #8 skrivet: 22 dec-06 kl 15:28 »
Den nya regeringen har flaggat för att svenska lantbrukare skall kunna odla hampa på samma villkor som övriga EU-bönder inom en snar framtid.

Känner inte till detaljerna och turerna kring det juridiska men det är definitivt en gröda som har stor potential även i sverige.

 

Teacher59

  • Inlägg: 90
  • Soltekniker
    • www.solenergiteknikblekinge.se
Re:oljepress
« Svar #9 skrivet: 26 dec-06 kl 19:48 »
All form av hampaodling är belagd med krav på tillstånd.
Du söker hos lokal länstyrelse, lämna in GPS-loggning på din odling. Dessa uppgifter ska sen gå till Polisen(Länstyrelsen handlägger)
Om du sen har upparbetningsavtal med någon tillverkare så är det grönt ljus.
Du kan tacka lobbyisterna från Hasselakollektivet för detta kravet. De går nämligen ut med att "All hampa innehåller THC" Våra politiker är dessvärre inte så intelllektuella som de påstår utan går på va dessa lobbyister säger..
Detta ställer även till för oss som vill odla hampa för energigröda. Hampa har nämligen ett ytterst högt energiinnehåll om man jämför med exempelvis sågspån som används i pellets.
Har kollat upp lite till med såna som vet, ,
Från 2007 ska även Hampa som odlas som energigröda vara utan tillståndsplikt. Kolla gärna på jordbruksverket och gå in på SAM. Finns mycket att läsa där om just Hampa...LC.
Med sol i sinne, både ute o inne.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser