Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ritningar på kakelugn  (läst 10280 gånger)

maunen

  • Inlägg: 216
    • Skåne
Ritningar på kakelugn
« skrivet: 06 feb-05 kl 17:14 »
Hej!
Har just köpt ett gammalt hus som nu uppvärms med direktel och en kamin. Jag och min sambo har pratat om att göra en egen vattenmantlat kakelugn eller något liknande. Undrar nu var man kan hitta ritningar på det? Eller bara principen hur man ska dra rören i vatten tanken(arna)?

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Ritningar på kakelugn
« Svar #1 skrivet: 18 feb-05 kl 10:10 »
Här kan man se hur man bygger upp en kakelugn från grunden.

Förstår att du letar efter nåt mer "avancerat", men detta kanske duger så länge

http://www.dataphone.se/~ncteknik/Kakelugnsbygge.html

Om jag förstått saken rätt så har ni inget vattenburet system, dvs inga element.
Funderar lite på hur ni tänkt. Ska ni värma vatten för att få tappvarmvatten?

En kakelugn är uppbyggd med mycket massa, dvs tegel och lerbruk och avger värme under lång tid. Rent vedekonomiskt så tror jag inget slår kakelugnen, men det krävs förstås mer än en kakelugn i huset för att hålla värmen.

Det finns en färdig produkt som heter www.kakelugnspannan.com  Har ingen aning om vad en sån kostar, men till ett sånt system måste man ha ackumulatortank samt vattenburna element.

Själv har jag installerat en vattenmantlad kökspanna av spansk modell och är mycket nöjd, men då hade jag redan ett vattenburet system i mitt hus. Fick dock även investera i ackumulatortank.
Du hittar min kökspanna här http://www.eurofire.se/koksspis.shtml
Jag har minsta modellen utan ugn Classical nr 5 och den är oerhört effektiv ger ca 30% värme till rummen intill samt resterande 70% till tanken.

Ebba
« Senast ändrad: 18 feb-05 kl 18:19 av Ebba »

Valter

  • Inlägg: 24
    • Valters hemsidor
Re:Ritningar på kakelugn
« Svar #2 skrivet: 23 mar-05 kl 16:31 »
Hej, mina erfarenheter är boende i gammalt trähus byggt 1911, där har jag bott i 30 år. Vi har elvärme med termostater på väggen i de flesta rum, samt fem kakelugnar. Vi eldar hela säsongen i två av dem. I sovrummen blir det för varmt med kakelugn.

Två brasor ca i varje ugn per dygn. Vår årsförbrukning är ca 15.000 kWh, dvs ca 16.000 kr/år totalt inkl lyse, disk, varmvatten etc. Ved skaffar jag själv, sågar hugger, det går inte åt så mycket. Jag tror att kakelugnarna ger ca 7-8000 kWh/år, dvs lika många kronor i besparing.

Om ni vill gå kurs i hur man sätter upp/om en kakelugn eller rörspis så kan ni titta på www.dataphone.se/~ncteknik.

Valter P
Rönninge







Gandalfwhite

  • Gäst
Re:Ritningar på kakelugn
« Svar #3 skrivet: 06 jul-05 kl 15:16 »
en annan aspekt är ju att göra en finsk bakugn som fungerar som värmekälla i huset då "husmor/husfar" inte bakar, dem brukar kunna lagra värme i upp till en vecka beroende på konstruktion
mvh

Gandalfwhite


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 2 användare (1 dolda)
Fiaaa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser