Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Annat smör än "danskt" Bregott?  (läst 14181 gånger)

Tobbe B

  • Inlägg: 142
    • Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
Annat smör än "danskt" Bregott?
« skrivet: 08 nov-11 kl 11:18 »
Eftersom Bregott innehåller danska råvaror mm, så vill jag inte är det längre, vad finns det i affärerna som man kan välja istället som är helsvenskt?
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

orangutang

  • Inlägg: 68
    • Skåne
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #1 skrivet: 08 nov-11 kl 11:22 »
Nu vet jag inte var du bor, men här nere kan man iallafall köpa Skånegott från Skånemejerier.

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #2 skrivet: 08 nov-11 kl 11:31 »
En arbetskamrat säger att det inte är speciellt svårt att göra "Bregott" själv:
Kör rumsvarmt  smör och olja i mixern, har för mig att det var 80% smör och 20 % olja.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #3 skrivet: 08 nov-11 kl 11:32 »
Bregott är ju inte "smör", men om du söker pålägg till smörgås så kan du ju alltid göra eget genom att blanda riktigt smör + rapsolja:

http://www.svd.se/mat-och-vin/gor-eget-bregott_3683483.svd

Vattnet är valfritt

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #4 skrivet: 08 nov-11 kl 11:46 »
Om man köper ekologiskt bregott så ska det vara enbart svensk-producerat smör i det. Läste jag nånstans för ett tag sen... (Källhänvisning saknas...)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #5 skrivet: 08 nov-11 kl 11:58 »
Norrgott ska bara innehålla Norrländsk grädde.
http://www.norrmejerier.se/norrgott
Jag använder bara smör hemma men på jobbet har dom börjat med Norrgott och det var gott :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #6 skrivet: 08 nov-11 kl 12:35 »
Grejen med Norrmejeriers "Norrgott" och Milkos "Bredbart" är att dom bara finns lokalt. Och nu när Arla tar över Milko så lär ju Bredbart försvinna också.  :-\  Bor man mitt i Arla-land så finns det väl knappast några alternativ tror jag. Förutom det ekologiska...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #7 skrivet: 08 nov-11 kl 12:42 »
Grejen med Norrmejeriers "Norrgott" och Milkos "Bredbart" är att dom bara finns lokalt. Och nu när Arla tar över Milko så lär ju Bredbart försvinna också.  :-\  Bor man mitt i Arla-land så finns det väl knappast några alternativ tror jag. Förutom det ekologiska...

/Sara
Ja, jag såg det nu...
Att vi har Norrgott på jobbet beror förmodligen på att kommunen handlar upp så "lokalt" i Umeå, tror jag det är...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Heddan76

  • Inlägg: 341
    • Norrbotten
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #8 skrivet: 08 nov-11 kl 13:18 »
Det är ju konstigt att det finns så få alternativ till Bregott, men tusen olika varianter på smörgåsmargarin som smakar mer eller mindre dåligt. Som tur är finns Norrgott där jag bor så nu får man vara lite lokalpatriotisk även när man väljer "smör" till smörgåsen.

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #9 skrivet: 08 nov-11 kl 21:00 »
Alltså, man kan ju ha vanligt smör på smörgåsen också, hehe... Gäller bara att ta fram det från kylskåpet i tid eller förvara det i skafferiet. Hyvla smör kan man göra med så blir det mjukt efter en liten stund.

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #10 skrivet: 08 nov-11 kl 21:03 »
Som skrivits innan: använd vanligt smör som det är eller mixa det rumsvarmt med valfri olja.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #11 skrivet: 08 nov-11 kl 21:05 »
Det var (är?) väl så att det svenska smöret inte räckte till, därför måste man importera. Åtminstone här var det tomt på Bregott-hyllorna en tid, fanns bara lättare varianter.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

fräsen

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #12 skrivet: 08 nov-11 kl 22:11 »
Enligt en artikel jag läste i, Land eller Atl tror jag.. så är de arlaprodukter som är helsvenska märkta med arlakon.
Googlade lite för att hitta källa på detta men gick bet.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #13 skrivet: 08 nov-11 kl 22:25 »
Läste på Bregott-paketen när jag var på affären idag, och enligt texten på baksidan så tillverkas det ekologiska och extrasaltade bregottet på bara svensk grädde. Dom andra stod det att vid brist på svensk grädde importerades grädde från finland (tror jag det var) och danmark för tillverkningen.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Neiklot

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #14 skrivet: 08 nov-11 kl 22:36 »

Mjo, att kalla bregott för smör vet jag inte.
Även om bregott säkerligen är det "bordssmör" som är mest likt smör.

Här använder vi riktigt smör.

Lite hårt att bre men en stund vid vedspisen så går det bra.
(Eller så får man ha det ståendes i skafferiet, funkar bra nu när det är lite kallare.)

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #15 skrivet: 08 nov-11 kl 22:41 »
Läste på Bregott-paketen när jag var på affären idag, och enligt texten på baksidan så tillverkas det ekologiska och extrasaltade bregottet på bara svensk grädde. Dom andra stod det att vid brist på svensk grädde importerades grädde från finland (tror jag det var) och danmark för tillverkningen.

/Sara

Jag läste just på det paket med ekologiskt bregott som står i kylen här, och på det står inget alls om varifrån grädden kommer.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #16 skrivet: 08 nov-11 kl 23:03 »
Taget från arla.se: "Bregott ekologisk är som Bregott normalsaltat, men gjort på svenska ekologiska råvaror. Det är kärnat av KRAV-ekologisk svensk färsk grädde och rapsolja, adderat med en nya salt."
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #17 skrivet: 08 nov-11 kl 23:29 »
Jag läste just på det paket med ekologiskt bregott som står i kylen här, och på det står inget alls om varifrån grädden kommer.

Under näringsdeklarationen längst ner till höger på undersidan: "Tillverkad på Arla Foods mejeri i Götene av svensk grädde."

:)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Tobbe B

  • Inlägg: 142
    • Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #18 skrivet: 12 nov-11 kl 15:10 »
Flora har jag aldrig köpt, är det ett bra alternativ? Svenskt?
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

Existens?

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #19 skrivet: 12 nov-11 kl 15:18 »
Flora är svenskt..men det är ju inte direkt samma sak, det är ju ett vegetabiliskt alternativ, med ytterst lite mjölk i.

JOW

  • Inlägg: 145
    • Värmland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #20 skrivet: 12 nov-11 kl 15:29 »
Flora är margarin och den som vet hur margarin tillverkas undviker det resten av livet...

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #21 skrivet: 12 nov-11 kl 15:30 »
Under näringsdeklarationen längst ner till höger på undersidan: "Tillverkad på Arla Foods mejeri i Götene av svensk grädde."

:)

/Sara
Äsch, missade det  :-[
Fast det borde väl stå med stora bokstäver på locket?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Tobbe B

  • Inlägg: 142
    • Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #22 skrivet: 12 nov-11 kl 15:37 »
Flora är margarin och den som vet hur margarin tillverkas undviker det resten av livet...

Förklaring?
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

JOW

  • Inlägg: 145
    • Värmland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #23 skrivet: 12 nov-11 kl 16:01 »
Tobbe

Om du vill lära dig mer om margarintillverkning så gå in på gunnarlindgren.com

Här följer ett utdrag:

För att kunna användas för margarinframställning måste fettråvarorna raffineras för att uppnå lämplig hållbarhet (härskningsstabilitet), konsistens och smak.

* Syrabehandling med fosforsyra och neutralisering med lut där man tar bort bl.a. lecitin och fria fettsyror

* Blekning (med blekjord) som minskar mängden färgämnen

* Deodorisering (med vattenånga) där man tar bort smak och luktämnen samt eventuella lösningsmedelsrester.

Vissa fettråvaror härdas eller omestras för att ges en önskvärd smältpunkt och konsistens.

* Härdning: Genom behandling med vätgas och nickekatalysator adderas
väte till de omättade fettsyrornas dubbelbindningar varvid mättnadsgraden
och smältpunkten höjs.

* Vid omestringen spjälkas fettsyrorna från glyceroldelen och återesterifieras till nya triglycerider. Vid omesterifieringen används natriummetylat och efter raffinering kan rester av metanol förekomma
.
* Fraktionering: Vissa oljor t.ex. palmolja kan delas upp i olika fraktioner med olika smältpunkt; en fast (palmstearin) och en mera flytande (palmolein). Processen sker genom långsam nedkylning i
kombination med filtrering tillsammans med lösningsmedel.



Vid smörtillverkning kärnas grädde...

Existens?

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #24 skrivet: 12 nov-11 kl 17:01 »
Något för veganer/vegetarianer att bita i... :)

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #25 skrivet: 12 nov-11 kl 17:08 »
Allt vegitabilist fett är dock inte dåligt.

JOW

  • Inlägg: 145
    • Värmland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #26 skrivet: 12 nov-11 kl 17:31 »
Allt vegitabilist fett är dock inte dåligt.

Nej, fett från kokos och oliv är bra. I övrigt är det mesta mer eller mindre ohälsosamt.

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #27 skrivet: 12 nov-11 kl 17:36 »
Nej, fett från kokos och oliv är bra. I övrigt är det mesta mer eller mindre ohälsosamt.

Fett från kokos och oliv är bara bra om det är kallpressat, det samma gäller allt vegetabiliskt fett. Linfröolja är bara bra om den förvaras helt utan att komma i kontakt med solljus. Det samma gäller nästan all olja, men linfröoljan är extremt känslig.

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #28 skrivet: 12 nov-11 kl 18:06 »
Fett från kokos och oliv är bara bra om det är kallpressat, det samma gäller allt vegetabiliskt fett. Linfröolja är bara bra om den förvaras helt utan att komma i kontakt med solljus. Det samma gäller nästan all olja, men linfröoljan är extremt känslig.
Att äta liniolja är slöseri med bra träskydd  >:D
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #29 skrivet: 12 nov-11 kl 18:22 »
Att äta liniolja är slöseri med bra träskydd  >:D

Är övertygad om att det räcker till båda användningsområdena. Linfröolja är rikt på omega 3, som är väldigt viktigt för kroppens funktioner, exempelvis avgörande för hjärnans utveckling. Man ska dock vara försiktig med att överdosera, max en matsked om dagen räcker gott som ett naturligt kosttillskott. Men man bör noga med att köpa den som är avsedd som livsmedel om man tänker äta den.  ;D

JOW

  • Inlägg: 145
    • Värmland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #30 skrivet: 12 nov-11 kl 18:38 »
Fleromättade fetter är väldigt känsliga och oxiderar lätt. Det bör därför ätas i sin naturliga form och inte processade.
De flesta vegitabiliska oljor innehåller massor med omega-6 vilket är kraftigt antioxidantiskt och bör undvikas.
Det omega-3 som vi äter bör komma från djur eftersom vi har svårt att tillgodogöra oss vegitabiliskt omega-3.

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #31 skrivet: 12 nov-11 kl 18:46 »
Fleromättade fetter är väldigt känsliga och oxiderar lätt. Det bör därför ätas i sin naturliga form och inte processade.
De flesta vegitabiliska oljor innehåller massor med omega-6 vilket är kraftigt antioxidantiskt och bör undvikas.
Det omega-3 som vi äter bör komma från djur eftersom vi har svårt att tillgodogöra oss vegitabiliskt omega-3.

Finns många olika läror om fett. Det här var dock första gången som jag hörde någon uttrycka att en antioxidant skulle vara dåligt. Min åsikt är att lagom av allt är bra, så länge man använder sig av naturliga råvaror. Vegetabilisk omega 3 skiljer sig i uppbyggnad från animalisk, och jag är övertygad om att kroppen mår bra av båda varianterna.

JOW

  • Inlägg: 145
    • Värmland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #32 skrivet: 12 nov-11 kl 19:40 »
Sorry, skulle givetvis ha varit oxidant. Inte antioxidant...

Visst kan kroppen tillgodogöra sig vegetariskt omega-3. Dock i mindre utsträckning än det animaliska

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #33 skrivet: 12 nov-11 kl 19:53 »
Visst kan kroppen tillgodogöra sig vegetariskt omega-3. Dock i mindre utsträckning än det animaliska

Jag hävdar att upptagningsförmågan av olika näringsämnen är individbaserad. Människan har inte evulotionerats fram på exakt samma sätt med exakt samma föda över hela världen. Skillnaden i behov är olika beroebde på hudfärg och andra genetiska faktorer. Sannolikt är upptagningsförmågan varierande utifrån samma parametrar. Men vi VET inte, för vetenskapen är skitnödig inför att det kan skilja mellan olika raser. Alla ska vara lika. Inte undra på att alla går och blir sjuka.

Sorry. Spårade ur. Over and out.

pyromanen

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #34 skrivet: 13 nov-11 kl 09:48 »
Bregott är ju inte "smör", men om du söker pålägg till smörgås så kan du ju alltid göra eget genom att blanda riktigt smör + rapsolja:

http://www.svd.se/mat-och-vin/gor-eget-bregott_3683483.svd

Vattnet är valfritt


Har alldrig förstått vad det är i bregott som några tycker är så läskigt att dom tycker det är värt att lägga tid, energi och disk på att mixa egen!? Någon som kan svara på detta?

Enligt innehållsdeklarationen på bregottpaketet så består det av: Grädde, rapsolja, mjölksyrakultur, salt, vitamin A och D.  Inga av dessa ingredienser skrämmer mig!

En gång fick jag hos några bekanta fika med hemmamixad "bregott", vilket de var mycket stolta av. För de åt inte "plastkulor". Det var inte en sån situation där det var läge att börja ifrågasätta, så det gjorde jag inte, men jag funderade en del.  Finns det nån sorts vandringssägen om plastkulor i bregott?  har det tidigare funnits andra ingredienser i bregott än nu? eller finns det nåt i bregott som inte står i innehållsdeklarationen ?

JOW

  • Inlägg: 145
    • Värmland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #35 skrivet: 13 nov-11 kl 10:21 »
Plastkulemyten gäller margarinet Lätt&Lagom om jag kommer ihåg rätt.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #36 skrivet: 13 nov-11 kl 10:23 »
Plastkulemyten gäller margarinet Lätt&Lagom om jag kommer ihåg rätt.

Ja, och jag är skeptisk till alla sk. bordsmargariner som jag inte kan uttala ingredienserna i...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Existens?

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #37 skrivet: 13 nov-11 kl 10:55 »
Fast plastkula är ju rätt lätt att uttala..

Skulle vara intressant om det finns nån som någonsin har hittat en plastkula i margarin..

Cauldron

  • Inlägg: 85
    • -
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #38 skrivet: 13 nov-11 kl 11:02 »
Från SLV:
"Finns det plastkulor i margarin?
Att det skulle finnas plastkulor i margarinet är en seglivad myt. I Livsmedelsverkets tidning Vår Föda från 1972 kan man läsa att verket det året hade fått många förfrågningar om detta. Hur uppgiften om plastkulor i margarinet kunnat få så stor spridning spekularade man i redan då och den teori som presenterades var att det bredbara margarinet förväxlades med en tandkrämssort som lanserades ungefär samtidigt och som innehöll plastkulor för rengöringseffektens skull. Men i margariner finns inga plastkulor. Plast får över huvud taget inte förekomma i mat. "

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Fett-och-oljor/Finns-det-plastkulor-i-margarin/

pyromanen

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #39 skrivet: 13 nov-11 kl 12:30 »
Ja, och jag är skeptisk till alla sk. bordsmargariner som jag inte kan uttala ingredienserna i...
Jag med. Köper ALLDRIG sånt och äter hällre brödet torrt än med lätt o lagom, lätta eller dylikt. Tycker inte det är gott alls!  Vi har smör och bregott hemma.

Min fundering gällde de som inte vill köpa bregott utan mixa egen "bregott". Varför?

Lövåsen

  • Inlägg: 85
    • Södermanland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #40 skrivet: 14 nov-11 kl 08:49 »
Varför man gör eget smör är för att det blir mycket godare än det smaklösa som finns
att köpa i affären

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #41 skrivet: 14 nov-11 kl 08:54 »
Varför man gör eget smör är för att det blir mycket godare än det smaklösa som finns
att köpa i affären

Men det som ger smak till smöret är ju syrningskulturen. I norden har vi traditionellt haft mera mjölksyrningskultur till smöret än många andra dela av Europa, d v s vi har traditionellt gjort smör på äldre mjölk!

pyromanen

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #42 skrivet: 14 nov-11 kl 09:34 »
Varför man gör eget smör är för att det blir mycket godare än det smaklösa som finns
att köpa i affären
Jo, varför några som har den möjligheten kärnar smör från egenmjölkat mjölk/grädde istället för att köpa smör kan jag absolut förstå. Det jag inte förstår är de som köper smör och rapsolja i vanliga affären och sen envisas med att själv mixa ihop detta för att få "bregott".

Existens?

  • Gäst
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #43 skrivet: 14 nov-11 kl 09:36 »
Det är väl för att dom vill vara säkra på att slippa plastkulorna... ;)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #44 skrivet: 14 nov-11 kl 10:22 »
Ett alternativ som inte varit uppe är att göra egen färskost. Funkar utmärkt som klister på smörgåsen. Annars kör vi mest med rent smör, hyvlat med osthyveln.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #45 skrivet: 28 nov-11 kl 20:25 »
Jo, varför några som har den möjligheten kärnar smör från egenmjölkat mjölk/grädde istället för att köpa smör kan jag absolut förstå. Det jag inte förstår är de som köper smör och rapsolja i vanliga affären och sen envisas med att själv mixa ihop detta för att få "bregott".

För att (icke-ekologiskt) Bregott inte alltid är gjort på svensk grädde, utan ibland dansk och finsk. Som sagt längre upp i tråden ;)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #46 skrivet: 30 nov-11 kl 23:21 »
Jag ville börja använda smör av alla möjliga skäl. För att när som helst kunna ta en macka med bredbart smör på köpte jag en "beurrier"/smörklocka/ butterbell. Helt fantastisk!
Man låter smöret bli lite mjukt så det går att packa i en porlsinsdel som ser lite ut som en klocka, tulpan. Den delen vänder man upp-och-ner i en annan lite större porslinsbytta med 1 cm kallt vatten i. Då blir smöret instängt, luftfritt. Hela skapelsen kan stå på köksbordet, diskbänken eller var man vill och det håller sig bredbart.
Den största nackdelen är att den är för liten! Vi är många och det tar slut på en gång. Skulle vilja ha en som man får i ett halvt kilo smör på en gång. Nån som är keramiker?
För övrigt är jag helnöjd med detta sätt. Det finns andra varianter också men denna blir väldigt hygienisk då man stänger ute bakterier i luften.
http://www.google.se/search?gcx=w&ix=c2&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=butterbell

http://www.butterbell.com/page/butterbell

Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

tubbe

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #47 skrivet: 20 feb-12 kl 13:18 »
När det som vanliga hackas Arla så vill jag då tipsa om "Svenskt smör" från Arla. Tillverkat i Sverige och är vad det heter.
Att Bregott skulle innehålla danska produkter är jag osäkert tveksam till. Men det står i så fall tydligt på förpackningen.

Vänliga hälsningar
Arla anställde Tubbe


hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #48 skrivet: 20 feb-12 kl 14:18 »
det är ju inte omöjligt att göra sitt smör av grädde själv heller. ;D Inte alls så svårt. Vispa så klumpar det sig snart och blandar man i lite creme fraice så får man det lite syrligt och gott. Salta efter smak.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #49 skrivet: 20 feb-12 kl 14:34 »
det är ju inte omöjligt att göra sitt smör av grädde själv heller. ;D Inte alls så svårt. Vispa så klumpar det sig snart och blandar man i lite creme fraice så får man det lite syrligt och gott. Salta efter smak.

... glöm inte att tvätta det bara...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Annat smör än "danskt" Bregott?
« Svar #50 skrivet: 20 feb-12 kl 14:53 »
Köper bara Norrgott :-). Norrländsk mjölk ftw!
//Lina


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 3 användare
Rörsbjär, Ett svart får, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser