Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrering av utekatthane ett måste?  (läst 3261 gånger)

valkyrianna

  • Inlägg: 18
    • Västmanland
Kastrering av utekatthane ett måste?
« skrivet: 26 sep-17 kl 01:18 »
Vi har två kattungar som är syskon, en hona och en hane men jag vill ej kastrera hanen. Alla påstår att jag måste, finns det inte något annat sätt att förhindra syskonen att para sig på naturligt samt att inte riskera att han jagar efter honor och springer bort för att inte hitta hem, det är inget öde jag vill vara ansvarig för. Vi vill inte sära på dom. Finns det kanske något man kan mata hanen/honan med, som det finns naturliga preventivmedel för människor borde det finnas för djuren?


Postat med Alternativ.nu´s app

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kastrering av utekatthane ett måste?
« Svar #1 skrivet: 26 sep-17 kl 06:26 »
Kastrera. Båda två  :) ! Vilket är värst för katterna, att få en massa ungar som du måste slå ihjäl med jämna mellanrum eller att se till att de inte får några ungar alls?
Jag har sett okastrerade katthonor sörja sina ihjälslagna ungar (inte här hos mig dock, mina är kastrerade), så jag tror att om katterna själva kunde tala är det inget de skulle önska sig. En fertil hankatt löper också risk att skada sig, springa bort eller dö - förutom att ge upphov till kattungar i grannskapet, så fundera ett varv till!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kastrering av utekatthane ett måste?
« Svar #2 skrivet: 26 sep-17 kl 07:18 »
Det enda helt säkra preventivmedel som finns är avhållsamhet och det går det inte att kräva av en okastrerad han- eller honkatt. Det naturliga är ju att fortplanta sig vare sig det handlar om människa eller katt.
Vill en inte ha ihjäl kattungar och se sin hankatt försvinna iväg långa tider så kastrera båda två.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kastrering av utekatthane ett måste?
« Svar #3 skrivet: 26 sep-17 kl 08:32 »
Ja, om du vill dina älskligars bästa, så är det kastrering som gäller.  Bara om du vill ha kattungar, så kan du låta bli.  Men i fallet kullsyskon blir det ju inavel, med risk för genetiska skador.

  Det finns p-piller för katt, men risken är mycket stor att det då blir livmoderinflammation, ett plågsamt sätt att dö.

  Förutom att grannsämjan blir försämrad av en lös okastrerad hankatt, så råkar en sådan i slagsmål, och kan både få och ge allvarliga skador.

  Notera att jag i princip är motståndare till kastrering!  Katter är ett specialfall, det går inte att kontrollera deras fortplantning på annat sätt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kastrering av utekatthane ett måste?
« Svar #4 skrivet: 26 sep-17 kl 09:00 »
Ett tips annars, vänj alla kastrerade hankatter med våtmat, inte torrfoder. Annars kan dom få problem med njurstenar (eller något liknande iaf).

valkyrianna

  • Inlägg: 18
    • Västmanland
SV: Kastrering av utekatthane ett måste?
« Svar #5 skrivet: 26 sep-17 kl 11:01 »
Ja, om du vill dina älskligars bästa, så är det kastrering som gäller.  Bara om du vill ha kattungar, så kan du låta bli.  Men i fallet kullsyskon blir det ju inavel, med risk för genetiska skador.

  Det finns p-piller för katt, men risken är mycket stor att det då blir livmoderinflammation, ett plågsamt sätt att dö.

  Förutom att grannsämjan blir försämrad av en lös okastrerad hankatt, så råkar en sådan i slagsmål, och kan både få och ge allvarliga skador.

  Notera att jag i princip är motståndare till kastrering!  Katter är ett specialfall, det går inte att kontrollera deras fortplantning på annat sätt.

Tack för svar. Tänker fortsätta desperat läsa på innan jag gör något. Hur länge kan jag dra ut på det?


Postat med Alternativ.nu´s app

Johannele

  • Inlägg: 63
    • Finland
SV: Kastrering av utekatthane ett måste?
« Svar #6 skrivet: 26 sep-17 kl 12:31 »
Varför vill du inte kastrera katten? Ska det göras kan man göra det ganska tidigt, redan då hankatten är 5-6 månader.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Kastrering av utekatthane ett måste?
« Svar #7 skrivet: 26 sep-17 kl 16:08 »
Jag hade en ovanligt vacker, (oækta) norsk skogkatt før många år sedan och en lika gammal hona som inte var slækt med honom. Tanken var att dom skulle få attraktiva ungar tillsammans. Hon fick p-piller då hon var helt ung før att dom inte skulle para sig innan hon blev vuxen. Sen gjorde dom det men det blev ett tidigt missfall. Sen stack hon ivæg och parade sig med någon vanlig tråkig korthårskatt istællet før honom, hænde två gånger. Men bekanta o bekantas bekanta kom med sina honkatter før parning. Då han var tre år så flyttade vi dit det fanns en kastrerad hane i grannskapet som Mio inte kunde tåla. Gissar att han førsvarade sitt revir æn fast han var kastrerad. Mio var starkast och gav den dær kattstackarn rejælt med stryk ett par gånger. Sen hotade ægaren att skjuta Mio om jag inte kastrerade så då fick det bli så. Før øvrigt var han hemkær och kom hem till mig i stort sett varje dag æven innan jag offrade kulorna. Hankatter blir inte feta och sjuka av kastrering om dom får køtt eller kattmat som innehåller næstan bara køtt, till ex Mjau bløtmat och Arcana torrfoder. Dom behøver ju inte ha fri tillgång heller.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kastrering av utekatthane ett måste?
« Svar #8 skrivet: 26 sep-17 kl 16:23 »
Ett tips annars, vänj alla kastrerade hankatter med våtmat, inte torrfoder. Annars kan dom få problem med njurstenar (eller något liknande iaf).
Bra du nämnder det.  TIllräckligt med vatten är A och O för alla våra handjur, särskilt de kastrerade.  :-*  Ibland får man smaksätta vattnet, så att de dricker lite extra.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Besksöta

  • Inlägg: 82
    • Ångermanland
SV: Kastrering av utekatthane ett måste?
« Svar #9 skrivet: 27 sep-17 kl 01:05 »
Okastrerade hankatter går och markerar överallt och slåss. Vill du hålla sams med grannarna så kastrera! Folk som låter sina okastrerade hankatter springa lösa är ett jäkla otyg tycker jag.
Ska man inte avla så finns det ingen anledning till att inte kastrera.
Från 4 månaders ålder kan man göra det, säger veterinären här.

Riskan

  • Inlägg: 19
    • Södermanland
SV: Kastrering av utekatthane ett måste?
« Svar #10 skrivet: 27 sep-17 kl 08:34 »
Kastrering är det absolut bästa. Okastrerade hankatter drar ut på längre upptäcktsfärder, är mer benägna att hamna i slagsmål, blir lättare skadade och får kortare liv. De sprejar överallt och irriterar grannarna. Kastrerade hankatter är överlag lugnare, håller sig närmare hemmet, hamnar inte lika ofta i slagsmål och lever längre. Se bara till att motverka njursten så ger du honom ett bra liv.

Kastrera honan också, annars får du dras med kattungar hela tiden. Och honan får också leva ett längre, bättre liv om hon är kastrerad, jämfört med om hennes kropp tärs av ständiga kattungekullar och löpperioder.

Rike

  • Inlägg: 56
  • Ullish
    • Västergötland
SV: Kastrering av utekatthane ett måste?
« Svar #11 skrivet: 01 jan-18 kl 14:37 »
Det finns kemisk kastrering. Då får katten ett chipp. Håller ca 6 mån. Kostar drygt 1200:- per gång.
Och vad den gör med katten för övrigt, hälsa och så , vet jag inte. Hade en hjärtsjuk katt som inte kunde kastreras för hans hjärta inte skulle klara en sövning så jag fick ta det alternativet. Men han levde bara ett år pga av sitt hjärtfel. Hundar i avel brukar man kastrera såhär.
Men som sagt. Det är dyrt och vet inte om det är att rekommendera i flera år.
Ullish

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Kastrering av utekatthane ett måste?
« Svar #12 skrivet: 01 jan-18 kl 18:26 »
Okastrerade hankatter går och markerar överallt och slåss. Vill du hålla sams med grannarna så kastrera! Folk som låter sina okastrerade hankatter springa lösa är ett jäkla otyg tycker jag.
Ska man inte avla så finns det ingen anledning till att inte kastrera.
Från 4 månaders ålder kan man göra det, säger veterinären här.
precis,har två bröder som båda är kastrerade,grannen har en okastrerad hankatt och den är en ren pest för mina katter. pinkar revir och slåss. Förstår inte heller varför man violl ha en okastrerad katt om man inte är ute efter ungar. Mina båda är sällskapskatter och en stor källa till trevnad och sällskap. Har också tidigare haft en honkatt som var äldre när hon flyttade in,steriliserades rätt omgående då jag inte vill ha kattungar . Det är ju inte så att det är ont om katter,snarare tvärtom. Det finns hundratusentals katter utan ägare eller med ägare som inte bryr sig.varför skall man öka problemet?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kastrering av utekatthane ett måste?
« Svar #13 skrivet: 01 jan-18 kl 19:23 »
Absolut inte en nödvändighet men klokt om man vill undvika tråkigheter.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Kastrering av utekatthane ett måste?
« Svar #14 skrivet: 01 jan-18 kl 22:32 »
ja kastrera för katternas skull...

dom kan annars bli skjutna av jägare ute till skogs onödigt tråkigt

men vet att det hänt...

mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Kastrering av utekatthane ett måste?
« Svar #15 skrivet: 02 jan-18 kl 01:53 »
Okastrerade hankatter går och markerar överallt och slåss. Vill du hålla sams med grannarna så kastrera! Folk som låter sina okastrerade hankatter springa lösa är ett jäkla otyg tycker jag.
Ska man inte avla så finns det ingen anledning till att inte kastrera.
Från 4 månaders ålder kan man göra det, säger veterinären här.
Slåss med grannkatterna lär dom göra vilket fall . Men fördelen är att dom inte försvinner bort utan blir mer hemmastadda och markerar överallt .

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Kastrering av utekatthane ett måste?
« Svar #16 skrivet: 02 jan-18 kl 09:21 »
Min katt slutade slåss med grannarnas katter så fort han vart kastrerad.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Kastrering av utekatthane ett måste?
« Svar #17 skrivet: 02 jan-18 kl 11:09 »
Kastrering gör väl oftast att de slutar att vara intresserade av att slåss, men inte alltid. Vi har en kastrerad grannkatt som flera gånger gått de 500 metrarna för att allvarligt klå våra kattungar, honor som hanar.

Allt sitter inte i kulorna...

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Kastrering av utekatthane ett måste?
« Svar #18 skrivet: 02 jan-18 kl 13:01 »
Världen behöver inte fler oönskade kattungar som ägaren till deras mamma inte bryr sig om. Är hanen okastrerad får du allt ha honom ha som innekatt.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Kastrering av utekatthane ett måste?
« Svar #19 skrivet: 02 jan-18 kl 13:23 »
Kastrering gör väl oftast att de slutar att vara intresserade av att slåss, men inte alltid. Vi har en kastrerad grannkatt som flera gånger gått de 500 metrarna för att allvarligt klå våra kattungar, honor som hanar.

Allt sitter inte i kulorna...
Det är inte min erfarenhet i alla fall .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

857 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser