Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart ska man ha kycklingarna?  (läst 1497 gånger)

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
Vart ska man ha kycklingarna?
« skrivet: 16 jun-19 kl 15:43 »
Har visat sig att det blev lite svårare än väntat att försöka tajma att hönshuset blir klart med att det finns unghöns tillgängliga, så nu har det blivit lite av en spontanlösning av det hela och jag gick och bokade några dunbollar! När dom kläcks om ca 3 veckor ska jag adoptera ett litet gäng och hoppas på det bästa; känner mig lite sådär lagom livrädd eftersom jag inte haft höns innan, och kycklingar känns väldigt ömtåligt. Så jag tänkte kolla om ni kanske har lite tips.

Blir nog pallkrage och värmelampa ett tag, 5 kycklingar borde få plats där till en början, men när ska man flytta dom till något större? Har ju läst att dom ska ha tillskottsvärme tills dom blir 8 veckor och då är dom väl lite stora för pallkragar (storsilke).

Sen är det lite debatt på vart pallkragen ska vara här hemma. Själv menar jag att källaren nog blir bäst eftersom temperaturen håller sig jämn, medans andra familjemedlemmar tror att det blir för svalt där. Hönshuset ska vara klart tills dess så det är alternativet, men jag är lite nervös för temperaturväxling beroende på tid/väder.

Och om någon har lite tips på bottenmaterial i pallkragen vore det kanon, försöker dom äta spån tro?

 

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Vart ska man ha kycklingarna?
« Svar #1 skrivet: 16 jun-19 kl 16:52 »
Jag har en marsvinsbur av lite större format som i har kvar från den tiden vi hade just marsvin. Den är egentligen perfekt skulle jag säga.
Man kan dock använda i stort sätt vad som helst. Pappkartong förutsatt att man inte har andra djur inne som hundar eller katter som kan välta eller krypa in och ta något. Sätt bara något gallerian på.

Jag brukar inte ha spån de första dagarna, tills de lärt sig var maten är. Jag har istället hackad halmströ, finns i de flesta djurbutiker. Man kan ha tidningar också. Jättelätt och bra.

Jag har så bra beskaffat att jag har hästboxar dit jag flyttar ut dem när de är 2-3 veckor. Annars är det skönt att få ut dem till annan plats då ungefär. Det kan vara ett garage, ett skjul eller annat som är vindtätt.

Då kan man köpa kompostgaller och sätta ihop till långa burar och ha andra delar som tak. Sätts ihop med kabelstrypare.

En annan sak man kan göra är att köpa en gammal studsmatta för några hundra (som ca 2-3 paket kompostgaller) och sätta galler uppepå och runt.
Detta kan man flytta till garaget eller vad man nu vill, för att sedan ta ut till gräsmattan i väntan på hönshus. Allt går.

De bör ha något att gå in i för regn eller om det är sommar bara presenning över halva för skugga och regnskydd. Lampan kan hänga under om det är nära ett hus så sladden når. Om de är ute alltså.

Mina senaste fick gå ut när de var fem veckor och hade lampa, vindskydd och solskydd då.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 9 användare (3 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, ärt, Manimals90, kickan1971, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser