Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur får jag höstlammen att öka i vikt  (läst 7012 gånger)

agge

  • Inlägg: 231
hur får jag höstlammen att öka i vikt
« skrivet: 14 okt-07 kl 20:35 »
Jag har lamm som är födda i feb/mars som ännu inte är slaktmogna.
Vi ger dem tillskott i form av korn två ggr / dag men de verkar stå still i vikten.

hustran

  • Inlägg: 1803
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #1 skrivet: 14 okt-07 kl 20:57 »
Det är nog ingen ide att göda längre, tror att ökningen avstannar med ljuset. det kostar dig bara pengar nu.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #2 skrivet: 14 okt-07 kl 21:07 »
klipp dom ....  dom äter mer om dom fryser lite...
+ att dom tillgodogör sig fodret bättre
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

agge

  • Inlägg: 231
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #3 skrivet: 14 okt-07 kl 21:13 »
Det ska jag prova.
Jag har också fått rådet att krossa spannmålen för att då tillgodogör dom sej fodret bättre.
Någon som vet om det är så.

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #4 skrivet: 14 okt-07 kl 21:27 »
Klippa är bra, särskild om du hade gjort det en månads tid innan planerad slakt.
 
Vad är det för ras, och hur bedömmer du att lammen inte är slaktmogna?

Om du ger mycket spannmål til lamm som helt enkelt är små i växten, får du som resultat små, feta lamm. Då är det ändå bättre att slakta nu och nöja sig med små och lagom feta...
« Senast ändrad: 14 okt-07 kl 23:15 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

agge

  • Inlägg: 231
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #5 skrivet: 14 okt-07 kl 21:55 »
Rasen är korsning med mycket texel i.
det är bagglamm som väger mellan 36 och 39 kg.
Tidigare år har vi skickat även såna här små till slakt men det ger ju inget vidare.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #6 skrivet: 14 okt-07 kl 23:15 »
Jag har lamm som är födda i feb/mars som ännu inte är slaktmogna.
Vi ger dem tillskott i form av korn två ggr / dag men de verkar stå still i vikten.


Födda feb/mars.... dom borde ju varit slaktmogna senast i Augusti.

Har du bara gett korn?
det fungerar dåligt på köttraserna, Texel är ingen ras som ska svältas...
Ge ett protein foder! som Fårex.
Ett foderintag på 16 MJ och 170-190 gram råprot om dagen krävs mellan 30 - 40 kg levande vikt
för att lammen ska växa.
« Senast ändrad: 14 okt-07 kl 23:35 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #7 skrivet: 14 okt-07 kl 23:29 »
klipp dom och kör dom på sparlåga .... du har väldigt lite för att göda upp dom nu.

vänta med att öka fodret till priserna stiger igen i januari
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #8 skrivet: 15 okt-07 kl 00:00 »
Har också lamm som behöver öka i vikt, flera har för dåligt hull och några tycker jag till och med är magra. De är födda i månadsskiftet april/maj. Träckprov ska tas och skickas imorgon. Några har dessutom fått diarre (se annan tråd) lite bättre idag men, inte på alla så jag ska höra med veterinär imorgon. Mina får också korn men, har förstått att det inte räcker. Det finns bete fortfarande och jag har börjat ge silage men, det äter de inte utan väljer hellre bete (det är är jättefint silage och tackorna äter det så det är inte det som är problemet). I år tycker jag de är dåliga i hull över lag även tackorna. Vet inte om det berott på det förbenade regnandet i hela sommaren. Läste någonstans att ständig blöta ger dåligt bete eller om det är parasiter. Det senare får jag ju förhoppningsvis reda på snart.

Om jag köper färdigt kraftfoder, såg att du Rosa rekommenderade Fårex men, tror att "min" affär bara har Fiol (får och lamm och vad det nu är). Hur lång tillvänjning behöver lammen då? För full ranson direkt lär väl inte vara aktuellt?

Att klippa lammen är inget alternativ eftersom jag har gotlandsfår.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #9 skrivet: 15 okt-07 kl 00:29 »
Har du Ekologisk djurhållning så kan du inte använda säd+Fårex.
Då får du använda ett Ekologiskt koncentrat +säd.

Ett annat oekologiskt alternativ är "Lammfor 300", som är ett helfoder (både säd+koncentrat)
Eller Sv.foders fårhelfoder "Fiol Får"  :)

Det tar minst 14 dagar innan våmmen har anpassat sig till ett nytt foder.
Börja med en liten giva och öka lite, lite varje dag, så att lammen hela tiden äter rent.
Minsta lilla tendens till att de lämnar foder, minska givan direkt. Och öka igen först om de äter rent på den mindre givan.

Ha ljust (lampa) till de lammen du vill "göda" minst 16 timmar per dygn
så påverkas inte tillväxten negativt av vintermörkret.

Mvh
« Senast ändrad: 20 okt-07 kl 11:56 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

agge

  • Inlägg: 231
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #10 skrivet: 15 okt-07 kl 20:26 »
Tack för era tips.
Jag ska testa Rosas fodertips till de största och klippa de minsta.
Det är lamm efter gamla korsningstackor delvis texel  födda -99 och -00, samt några trillingkullar och flasklamm som inte växt bra. Kan det vara en orsak till att de är sena i växten.
Vi har några rena texel tackor deras lamm har växt helt enligt regelboken.

annan

  • Inlägg: 918
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #11 skrivet: 16 okt-07 kl 19:49 »
Att klippa lammen är inget alternativ eftersom jag har gotlandsfår.

?
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #12 skrivet: 16 okt-07 kl 19:55 »
Citera
Att klippa lammen är inget alternativ eftersom jag har gotlandsfår.

visst är det de....   tar ca 9v för dom att få ny ull som är lagom lång för att spara skinnen.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

annan

  • Inlägg: 918
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #13 skrivet: 16 okt-07 kl 19:58 »
jo mitt förra inlägg blev ju rätt så ...kort..., menar som klipparn, att visst kan du väl klippa dom! varför inte?
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

agge

  • Inlägg: 231
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #14 skrivet: 17 okt-07 kl 18:55 »
Noteringen  från swedish meats är :
idag vecka 42. för ett   R+ 16- 22 kg = 24,50kg plus ev planeringstillägg på 3:-/kg
v.02 2006 var priset för samma lamm 26:-kg plus ev planeringstillägg på 6:-/kg
v.05 2006   -"-                                    27.50 kg  plus  -"-                            7:-/kg

så visst gör det skillnad.

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #15 skrivet: 17 okt-07 kl 21:53 »
jo mitt förra inlägg blev ju rätt så ...kort..., menar som klipparn, att visst kan du väl klippa dom! varför inte?

Jag vill spara skinnen som mattskinn (ju längre ull desto bättre och nu är den kanske 1-1,5 dm) och som plädskinn och de är ju klippta till 35 mm. Inte växer ullen så mycket på några veckor?! Dessutom är det ju den fina lammullen jag vill ha på skinnen inte någon utvuxen vinterull.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:höstlammen att öka i vikt
« Svar #16 skrivet: 20 okt-07 kl 10:53 »
Noteringen  från swedish meats är :
R+ 16- 22 kg = 24,50kg plus ev planeringstillägg på 3:-/kg
v.02 2006 var priset för samma lamm 26:-kg plus ev planeringstillägg på 6:-/kg
så visst gör det skillnad.

Skillnaden är ju ingenting!! om man bara har en handfull Lamm... (och inte 600 st)
1.50 mer per kilo för ett 16 kilos lamm blir 24 kr mer !! i betalning för att man haft lammet i flera månader ! Och matat med hö och kraftfoder och ströat..

(Så för den som inte har ett avtal om planeringstillägg är det ju inte intressant)

Den uppriktiga sanningen är ju att man ska kolla lammen på sensommaren och skilja ut de som är för tunna
och mata på dem redan då så de hinner gå till slakt i Oktober /November.

/Rosa
« Senast ändrad: 20 okt-07 kl 11:58 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #17 skrivet: 20 okt-07 kl 11:47 »
I år tycker jag de är dåliga i hull över lag även tackorna. Vet inte om det berott på det förbenade regnandet i hela sommaren. Läste någonstans att ständig blöta ger dåligt bete eller om det är parasiter.

Ett blött bete sänker närings-intaget genom att foder- och därmed näringsintaget minskar, eftersom får/idisslare bara klarar att äta en viss mängd grönmassa.

Grovt förklart så blir det som att man skulle ge djuren bara halva fodermängden varje dag... om det spöregnar varje dag på betesgräset.
Då blir dom tunna i hullet  ;D

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #18 skrivet: 20 okt-07 kl 13:54 »
Ett blött bete sänker närings-intaget genom att foder- och därmed näringsintaget minskar, eftersom får/idisslare bara klarar att äta en viss mängd grönmassa.

Ja, om man har lite hö över kan man ge dom när gräset är allt för dyblött. Mitt intryck är at det är bra för vommen med lite torrsubstans, och fåren uppskattar det. Om det räcker til att bättre på näringsintaget vet jag inte - beror väl på kvaliteten på höet.
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

annan

  • Inlägg: 918
Re:hur får jag höstlammen att öka i vikt
« Svar #19 skrivet: 20 okt-07 kl 18:02 »
Jag vill spara skinnen som mattskinn (ju längre ull desto bättre och nu är den kanske 1-1,5 dm) och som plädskinn och de är ju klippta till 35 mm. Inte växer ullen så mycket på några veckor?! Dessutom är det ju den fina lammullen jag vill ha på skinnen inte någon utvuxen vinterull.

aha jag förstår, ja visst är det fint med långa skinn, vi har flera som jag har mkt svårt att göra mig av med :-[ (ps glöm inte att poängtera det för de som bereder skinnen, fast det har du säkert redan tänkt på.)
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser