Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Fixat Idegran sticklingar.  (läst 3042 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Fixat Idegran sticklingar.
« skrivet: 20 apr-19 kl 09:12 »
Jag grävde upp 8 Idegran (Taxus baccata) sticklingar i går. Tyvärr minns jag inte i vilken årstid jag grävde ner dem. Så kraftiga fina rötter det var på dem.

Jag satte dem i krukor så får de vara där tills jag kommer på ett ställe att plantera dem. Sticklingarna är ca: 20 cm långa. Jag hade satt dem i soligt läge liggandes ner i vanliga jorden.

Idegran är fin friväxande. Moderplantan växer under ett fönster så jag får kapa av den då ock då. Väldig livskraft i den arten. De gör sig nog bättre utåt tomtgränsen än under ett fönster.

Jag hitta en gran med. men har inget minne av vad det är för gran,vanlig eller sockertoppsgran. Om den är gjord av stickling eller inte. Det är viktigt att märka saker. Att gravera en persienn bit funkar rätt bra. Sen trycka hål med pappers-hålslagaren.  Borde sätta sådana lappar på allt jag ympar med annars har man snart glömt vad man hade för sorter.

Jag blir mer ock mer förtjust i barrväxter. Ska gräva ner lite Thuja-grenar med. Thjuja häck tycker jag är rätt fult men ha någon här ock där är okey.

  • Gäst
SV: Fixat Idegran sticklingar.
« Svar #1 skrivet: 04 maj-19 kl 11:02 »
Jag svarar mig själv då.

Jo det kan nog vara en Sockertoppsgran som slagit rot. Jag skulle då aldrig satt en vanlig gran där jag  sätter sticklingar  från vintergröna buskar osv direkt i jorden. Jag satte en bunt nya sockertoppsgran sticklingar till i jorden härom veckan
Även mer av Idegran.  Det är fuktighetshållande jord där. Det går en källåder förbi där. Jag behöver sällan eller aldrig vattna där.


Synd att man inte visste för länge sedan att Idegran var lätta att få rötter på. Då kunde man haft dem runt hela trädgården.

Jag har fått Thuja kvistar. Jag har rotat sådana förut. Jag skulle kunna tänka mig att ha dem norrut. Sen har jag en stor som vippar fram ock tillbaka när det blåser. Den är en bit nedanför fönstret. Den stör lite då den rör sig. Ska googla om man kan kapa av den. Då får jag mer kvistar att rota. Det verkar vara en mörkare sort.

Folk undrar vad jag ska ha allting till? Undrar jag med ofta. Men det är intressant att se vad som rotar sig. Mycket får man slänga mycket också.. Det som inte tar sig. Alltid hittar man nåt ställe där olika saker kan växa i min ganska stora trädgård. Jag är lite inspirerad av damen som har Bealtaine cottage på Youtube. Vi verkar ha lite av samma filosofi.

Clematisen börjar komma i gång nu. Jag har sett en Bergsclematis som frösått sig själv som jag borde flytta. Den växer in i mina vedstaplar. Sen har jag några andra jag gjort. Jag borde ta mer skott. Jag får kolla en film igen för att ta sticklingar på bästa sätt. En gång satte jag dem i en grön butelj ock fick rötter. kanske skulle prova det igen.

 Jag har bl.a. en jättestor skär som jag inte alls vet vart jag fått skottet i från. Jag får se till att ha en anteckningsbok i fortsättningen att notera i.

För övrigt kämpar jag med fröpåsarna. De är för många. Ibland blandar jag flera olika sorters blommor ock bredsår dem. Man kan slänga med lite äldre frön med. Som man inte vet om de gror eller inte. Ja så blir man av med de fröna. Man kan inte ha miljoner av frö-krukor att passa med vatten.

Det funkar bra att bredså Tagetes. De kommer fort hos mig. Jag blandade 7 olika sorter häromdan. Olika färger olika höjder. Mr. Majestic , den randiga är en favorit. Sen en hög spräcklig sort som jag haft i alla år. Olika färgnyanser, bra förgrenad.

Salladskålen var intressant när det gäller grönsaker. Den verkar vara en snabbväxare. Jag måste få ner Majrova frön med.  Den är bra i soppa tycker jag. Sen en massa andra grönsaksfröer.

Men allt tar tid som jag brukar säga. Vad gör du som tar tid? kan de fråga på jobbet. Jag tror inte de fattar även om man säger att man "grejat i trädgården" De tänker nog mer på gräsklippning eller liknande.


Kväll:  Svårt att hinna med allt. Jag handlade växter på torget i Lidköping. 3 försäljare där.  Ginko träd 10 kr. Det var ett kap. 10 kr för allt efter 13.00 hos en försäljare. Duktigt att någon gjort dem av sticklingar. (förmodar jag)

« Senast ändrad: 04 maj-19 kl 20:55 av Fixasjälvkille »

  • Gäst
SV: Fixat Idegran sticklingar.
« Svar #2 skrivet: 23 jun-19 kl 17:08 »
Jag kan ju nämna att jag såg en film där en man tog Thuja sticklingar. Han rev av skotten från grenen. Putsade av lite där det var avrivet ock friserade sticklingen på sidorna så den inte blev så yvig. Sen ner i sandblandad jord tror jag det var, i en kruka. sen en påse över.

Jag hörde inte vad han sa för han pratade tyska.

Man kanske borde prova sticklingar på det sättet med påse över+ andningshål. Jag har haft jätteproblem med ruttnande sticklingar efter allt skyfall av regn. Jag får nog hållas med sticklingar i växthuset i fortsättningen. Jag får röja där ock göra mer hyllor. Det har blivit som ett förråd av trädgårdsverktyg mm.


När det gäller Thuja skulle de nog klippas i september. Men det kanske inte är hela världen att klippa dem i Juli. Det vore kul med mer vintergrönt.

Jag fick hem säkert 25 bukettrosor som morsan skulle kasta..i olika färger. De ska jag testa i en kruka med pås-metoden. Man begränsar väl bevattningen med denna metoden. Krukan ska bara hållas lätt fuktig inte dyblöt.

Jag har åtminstone en röd som slår ut i dagarna. Den satte jag förra året från en bukett. Den växer spikrakt uppåt som en bukettros. Den hade inget skydd eller nåt i vintras.Bara nergrävd en bit i jorden. Det kommer en intill med. Men den är inte i knopp än.
« Senast ändrad: 23 jun-19 kl 17:13 av Fixasjälvkille »

Bokesliden

  • Inlägg: 19
    • Skåne
SV: Fixat Idegran sticklingar.
« Svar #3 skrivet: 24 jun-19 kl 08:43 »
Intressant med idegran sticklingarna!

Hur enkelt är det att få dem att rota sig?

  • Gäst
SV: Fixat Idegran sticklingar.
« Svar #4 skrivet: 25 jun-19 kl 18:24 »
Ganska enkelt förmodar jag. Jag körde bara ner grenar i marken där det är lite skugga ock fukt..ja inte surt, men lite fuktighetshållande jord. kanske de var 20-30 cm långa ungefär med lite förgreningar hit ock dit. De liknar små buskar. Jag minns inte hur lång tid det tog. jag glömde av dem lite. Sen när jag tog upp dem var de fulla av rötter. Kanske går fortare med rothormon. Det jag har är från Impecta ock är gjort av Tång. Doppa i honung sägs funka med. Om man nu alls behöver rothormon.

Stoppa sticklingar i krukor har funkat mindre bra när det gäller andra växter. Men jag har lyckats i år med Ölandstok, Kiwi, Hortensia. osv. Kanske satte jag dem för tidigt på året. Nu i Juli ock framt funkar det nog bättre


Men mycket rosor har ruttnat.  Det verkar vara no-no att använda för stora krukor som står ute i regnet. Nu sätter jag en del i små Hyacintkrukor.  Helst bör man nog ha regntak över krukorna med ock handvattna dem med lagom med vatten.

Jag har i dag slängt en hel kompostkorg med ruttnade sticklingar.. Det har ju varit riktiga skyfall här i omgångar. Jag får ta nya tag ock ställa in nya sticklingskrukor i växhuset. Eller hänga krukan i en soppåse som inte är genomskinklig. Då blir det för uttorkande. Inte heller i värsta solgasset.


Jag sätter en del sticklingar direkt i jorden med. För krukor blir verkligen dyngesura. Under en buske så de får skugga.

Jag håller på lite för mycket med sånt där. men jag kan inte låta bli att prova mig fram. Just nu sulle jag kunna tänka mig en Kiwipergola. Det vore nog häftigt.  Jag har försökt med Blåregn med men det stendog. En del  buskar är lite kinkiga.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 4 användare
GE202, Niklas Nyström, peterm, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser