Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Skånsk Blommehöna  (läst 50194 gånger)

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #20 skrivet: 03 okt-08 kl 12:23 »
Kan blommehöns vara rasrena fast de inte är blommiga, alltså inte har de vita fläckarna längst ut på fjädrarna.?
Har två unghöns som skall vara av blommeras (4-6 mån) och utan minsta vitt i fjäderspetsarna.


Köp djur med genbanksintyg så vet du vad du får. Anslut sedan dig själv till genbanken så vet dina köpare vad de får.....
Kan du inte få något genbanksintyg har du jätte fina höns av osäker härstammning.......
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #21 skrivet: 23 okt-08 kl 23:24 »
Mina äldsta unghönor är 20veckor (7st).. inga ägg än
Väntar oxå för mina vuxna hönor (8st) ruggar o jag får inga ägg alls nu :(

Tycker verkligen om blommorna men dom har långa värpuppehåll tyvärr..

Får så mycket frågor om dom.. vad det är för speciella fina höns vi har.. dom pryder verkligen upp gården..
Har 5 ägg i kylen och folk skriker efter att få köpa ägg från mina vackra frigående höns..
« Senast ändrad: 23 okt-08 kl 23:28 av Oskarsgården »
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #22 skrivet: 24 okt-08 kl 08:04 »

Värpstart har inte bara med ålder att göra utan också med ljusförhållandena.
 Jag hade Blommehöns för många år sedan och vill minnas att de även påverkades av vädret. Under vintrriga perioder slutade de värpa,
(här på västkusten är det ju det som gäller, perioder) medan mina Sussexhönor fortsatte oavsett väder.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

byggarebobbit

  • Inlägg: 126
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #23 skrivet: 27 okt-09 kl 16:22 »
  Hur gamla är Blommehöns generellt nör dom börjar lägga ägg?
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

Träsktrollet

  • Inlägg: 560
    • -
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #24 skrivet: 16 dec-09 kl 18:39 »
Mina Blommehönor började värpa ganska precis vid 27 veckors ålder  :)
Så mellan ca 6 - 7 månader.
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Center

  • Inlägg: 303
    • Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #25 skrivet: 27 jan-10 kl 20:29 »
Hej

Jag har hållt på med blomme i flera år och de är underbara!!!!!!
Jag håller med förra skrivare de är små i maten p ra att de är
lantraser de fick nog inte så mycket mat som våra hönor ska ha i dag!
Men de lägger ägg ändå.

Nettan

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #26 skrivet: 27 jan-10 kl 21:16 »
Om man ska generalisera så gillar jag tunga raser bättre ;) Den flock Blomme jag hade var lättskrämd, flaxig, högljud och satt i träna på nätterna. Jag lyckades nästan aldrig få in dem i hönshuset. Vilket resulterade i att tupparna började gala i björken utanför sovrumsfönstret vid 3-4 tiden på morgonen. >:( Hönorna sprang runt och gömde ägg lite varstans i trädgården så det gick massor av tid att leta ägg :-\ Tyvärr var kycklingarna som jag kläckte fram inte ett dugg bättre än föräldrarna så det var inte en hanteringsfråga...

Jag har haft 2 andra raser som betedde sig på samma sätt. Norska Jaerhöns och Svarthöns. Inga raser som jag har med på min favvislista som du förstår.  Jag gillar raser som är "uppfostringsbara", går in i hönshuset på natten, lägger äggen i redena och är och ser trevliga ut. Inte höns som flyr upp i träna när man kommer ut i trädgården!

Nu kommer många säga att mina Blomme/Jaerhös/Svarthöns är inte så och det stämmer förmodligen. Men jag har provat så det räcker för mig och har en björk utanför sovrumsfönstret även i det nya huset ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Broberg

  • Gäst
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #27 skrivet: 27 jan-10 kl 21:40 »
Jag hade blomme förut. Underbara på alla sätt förutom att de inte ville ruva. Höll sig på tomten, super på att hitta mat ute, värpte alltid inne i hönshuset, lagom storlek till en middag, mm. Jag vill dock inte ha sådana igen, hängde upp mig på det där "ickeruvandet".
Väljer du blomme så se till att köpa avkommor från ruvvilliga föräldrar. Dessa ökar har jag förstått, då detta är en egenskap som "genbanksfolket" eftersträvar med sin avel.
« Senast ändrad: 03 jan-13 kl 12:55 av Sirpa »

 

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #28 skrivet: 27 jan-10 kl 21:51 »
Som sagt jag skrev min erfarenhet av Blomme. Man ska heller inte glömma bort att dessa egenskaper kan vara väldigt bra för en frigående hönsflock då risken för rovdjursförluster minskar. Så vad som är bra och uppskattat i vissa sammanhang kanske inte passar mig och mina hönsönskningar  :D Och som sagt många andra har en helt annan bild av Blomme. 

Tyvärr är det lite så i hönssammanhang att det kan vara svårt att skriva om det man upplever negativt med en ras då folk ibland är snabba att tro att det är hela sanningen. Glöm inte att min erfarenhet av rasen är min sanning och högst subjektiv.

Angående storlek så är Blomme den största lantrasen men inte en vad jag skulle kalla tung ras.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #29 skrivet: 12 feb-10 kl 10:44 »
Jag glömde visst den ras jag haft problem med, och som jag därför förstås inte längre har.Det var skånska blommehöns. Jag försökte i flera år och med  4 eller 5 olika stammar.
Problemen var (inte samma på alla) : hyperstirriga djur, dålig befruktning,  hönor som hackade ihjäl sina eller andras kycklingar, alla hönkycklingar dog i hönsförlamning och folkilsken tupp.
Förstår ni att jag gav upp?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #30 skrivet: 13 feb-10 kl 00:16 »
Jag glömde visst den ras jag haft problem med, och som jag därför förstås inte längre har.Det var skånska blommehöns. Jag försökte i flera år och med  4 eller 5 olika stammar.
Problemen var (inte samma på alla) : hyperstirriga djur, dålig befruktning,  hönor som hackade ihjäl sina eller andras kycklingar, alla hönkycklingar dog i hönsförlamning och folkilsken tupp.
Förstår ni att jag gav upp?

Har du försökt hålla dessa sydskånska höns på samma sätt som de genom århundraden har hållits? Dvs frigående med rätt att finna sina reden utan att bli störda? Jag tror inte det. Din beskrivning stämmer inte alls med min erfarenhet.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

pilutta

  • Inlägg: 1
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #31 skrivet: 13 feb-10 kl 01:10 »
Jag glömde visst den ras jag haft problem med, och som jag därför förstås inte längre har.Det var skånska blommehöns. Jag försökte i flera år och med  4 eller 5 olika stammar.
Problemen var (inte samma på alla) : hyperstirriga djur, dålig befruktning,  hönor som hackade ihjäl sina eller andras kycklingar, alla hönkycklingar dog i hönsförlamning och folkilsken tupp.
Förstår ni att jag gav upp?
Har själv en flock blommehöns. Jättetrevliga djur! Stora och lugna, aldrig dumma mot varann eller mot kycklingar. (Lite dålig ruvlust dock om man nu ska "klaga" på nåt) Konstigt att du hade sådana erfarenheter av rasen. Jag är jättenöjd med mina!! ;D

Megan

  • Gäst
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #32 skrivet: 13 feb-10 kl 10:39 »
Jag visserligen inte haft så många blommehöns. Men både jag och min granne, som äger ett par stycken, är inte särskillt förtjusta i dessa just för att våran erfarenhet är att de är rätt elaka, stirriga och dessutom rätt skygga av sig. Så Sonja, du är inte ensam :)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #33 skrivet: 13 feb-10 kl 13:55 »
Ronnie, mina blommehöns gick fritt. Vi hade en stor, kuperad tomt med  mycket vegetation och flera små byggnader som hönsen hade tillträde till.
Fast såvitt jag minns värpte de i redena.
Detta var längesedan,  15 år eller mer. Rasen har kanske bättrar sig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #34 skrivet: 13 feb-10 kl 16:30 »
Det är nog ingen skillnad på rasen generellt. Jag hade blommehöns från de tre ursprungsbesättningarna (founderbesättningarna) under de första åren när vi hade återfunnit dem och förökade upp dem. Din erfarenhet stämmer i alla fall inte det minsta med min. Alla som jag hade var lugna och ingen individ visade något tecken på aggressivt beteende. Detta visar bara på hur olika det kan vara och att man skall vara försiktig med att dra alla i en ras över en kam.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Center

  • Inlägg: 303
    • Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #35 skrivet: 13 feb-10 kl 16:39 »
Hej
Jag har haft blommehöns i många år och
de kan vara tuffa men aldrig så jag har haft problem med dem,man kunde kanske önska lite mer ägg men istället är de inte så kräsna på mat som andra rashöns kan vara älskar matrester osv.

Nettan

Skånelantis

  • Inlägg: 66
    • Skåne
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #36 skrivet: 18 feb-10 kl 14:50 »
Som jag skrivit i några andra trådar har jag nästan helt bestämt mig för att det kommer bli Blomme-höns för min del.
Men när man läser andra trådar, bla tio-i-topp-listor osv är Blomme väldigt dåligt representerade. Är det så att just Blommehöns-ägare inte är så aktiva här, eller har de inte så många anhängare? Är lite undrande.
Skulle vara jättekul om ni som har / har haft Blomme kunde samla era för-och nackdelar om rasen här i denna tråd, och kanske sätta in bilder på era djur.
Tack för hjälpen!

johan/sandra

  • Gäst
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #37 skrivet: 18 feb-10 kl 18:37 »
Vi har fyra blommehönor och en tupp. Jag tycker de är trevliga och lugna. Käcka och sociala. Vårt hönshus är oisolerat och de har klarat vintern bra, vi skaffade dem förra sommaren och förhoppningsvis blir det kycklingar i år.

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #38 skrivet: 19 feb-10 kl 01:43 »
Jag har nog bara fördelar att nämna  :)

Finns i så många olika färger, med eller utan hätta.
Vackra tuppar!
Värper kanonbra även vintertid, stora fina ägg.
Bra vikt på slaktkroppar.
Härdiga och äter en inte ur huset.

malmolund

  • Inlägg: 262
    • Skåne
    • Sunnanå Häst
SV: Om Skånsk Blommehöna
« Svar #39 skrivet: 20 feb-10 kl 14:21 »
Jag kan bara hålla med föregående talare :). Våra blommehöns är jättetrevliga, sociala, lätta att få tama, vackra, lugna, värper bra och äter inte en ur huset. Nackdelar, nej, jag kan inte komma på någon. Det får någon annan göra som inte gillar dem. Ja, det skulle i så fall vara att de inte så där jättegärna ruvar, men för min del är det också en fördel...
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 2 användare
Efwa, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser