Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge som stångas  (läst 10117 gånger)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Bagge som stångas
« skrivet: 29 apr-11 kl 13:48 »
Nu har vår finullsbagge fått flytta till grannarna eftersom vi ska skaffa Klövsjöfår vad det lider. Dock har han börjat stångas... är det för att han har kommit på nytt ställe och vill försöka bossa eller kan det vara nåt annat? Vad kan man göra åt det? Jag vågar inte riktigt gå in och försöka sätta honom på plats eftersom jag är höggravid och inte vill riskera nåt...

Kan man kastrera en bagge född -08 eller har det ingen effekt på såna här dumheter?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Fårtokig

  • Inlägg: 162
    • Skåne
SV: Bagge som stångas
« Svar #1 skrivet: 29 apr-11 kl 13:59 »
Går han ensam? Dom kan bli lite knasiga då... Blev själv stångad i rumpan av världens snällaste bagge som gick ensam på bete när jag var gravid. Blev sån tur var mer paff är öm  ;)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Bagge som stångas
« Svar #2 skrivet: 29 apr-11 kl 14:46 »
Har de klappat honom på huvudet? Det sätter ju garanterat igång stångeriet.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Bagge som stångas
« Svar #3 skrivet: 29 apr-11 kl 15:05 »
Går han ensam? Dom kan bli lite knasiga då... Blev själv stångad i rumpan av världens snällaste bagge som gick ensam på bete när jag var gravid. Blev sån tur var mer paff är öm  ;)
Har de klappat honom på huvudet? Det sätter ju garanterat igång stångeriet.

Nope, han går med "sin" tacka och de två lammen som kom för en vecka sen. Jag har sagt åt dem att inte klappa honom på huvudet just för att undvika att han stångas.

När han fortfarande bodde hos oss hade han sina små ryck ibland och fick för sig att jaga lammen, men det har gått över, nu har han alltså börjat stånga folk istället =/
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Bagge som stångas
« Svar #4 skrivet: 29 apr-11 kl 16:27 »
Kan man kastrera en bagge född -08 eller har det ingen effekt på såna här dumheter?

Nej det går inte (aldrig  >:D ) att kastrera till en snällare bagge.
Baggen är som du skriver mer vaksam när flocken flyttat och just runt 3 års ålder tycker jag en del kan bli lite väl stöddiga. Dock har ingen här jagat lamm ungar
                                                                            MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Bagge som stångas
« Svar #5 skrivet: 29 apr-11 kl 17:51 »
Nej det går inte (aldrig  >:D ) att kastrera till en snällare bagge.
Baggen är som du skriver mer vaksam när flocken flyttat och just runt 3 års ålder tycker jag en del kan bli lite väl stöddiga. Dock har ingen här jagat lamm ungar
                                                                            MvH Cokett

Ok, då är det bara att vänta ut tills han känner sig tryggare då?! Vad är det bästa, att de nya ägarna är hos dem så ofta som möjligt så att han vänjer sig vid dem?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Bagge som stångas
« Svar #6 skrivet: 29 apr-11 kl 19:37 »
Jag kan nog säga ( utan ha träffats av  o:) )att din bagge är väldigt trygg  ;) En osäker visar andra tendenser ex. med att fly.
Frågan är om de nya ägarna kommer att klara av att hantera situationen, Den kommer sannorlikt att eskalera om man inte är van . En bagge kan bli väldigt falsk med åren i människors sätt att se.Dom är inte dumma att lära sig läsa vårt beteende.  :)
Det är väldigt vanligt att beteendet ändras vid flytt av orsaker vi ofta inte kan förutse.
                                       MvH Cokett
« Senast ändrad: 29 apr-11 kl 19:39 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Bagge som stångas
« Svar #7 skrivet: 29 apr-11 kl 19:45 »
Kan ju vara en kombination ov olika faktorer, som tex flytten (vill försvara sin nya flok), nya människor (vill visa vem som bestämmer),  (vill försvara lammen mot de okända människorna) ect. Men är nog bra om du kanske kan vara med men låta de andra sätta honom på plats. Hoppas de går bra och att han slutas att stångas!
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Bagge som stångas
« Svar #8 skrivet: 29 apr-11 kl 20:06 »
Kan ju vara en kombination ov olika faktorer, som tex flytten (vill försvara sin nya flok), nya människor (vill visa vem som bestämmer),  (vill försvara lammen mot de okända människorna) ect. Men är nog bra om du kanske kan vara med men låta de andra sätta honom på plats. Hoppas de går bra och att han slutas att stångas!

Då kommer vi ju till den stora frågan: hur sätter man en bagge på plats? Det är ju några kilon som ligger bakom... Nog för att han inte tar sats flera meter och stångar, men det känns ju branog ändå.

Oss har han som aldrig gjort så här mot, vi har haft honom sen i augusti förra året. Det var bara när vi hämtade hem honom från några andra grannar med brunstiga tackor som han blev lite upprörd på oss  ::)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

sari358

  • Inlägg: 22
    • Jämtland
SV: Bagge som stångas
« Svar #9 skrivet: 29 apr-11 kl 20:55 »
mannen i huset försökte sätta baggen på plats... kan berätta att baggar är långsinta, dem var aldrig mera kompisar. Med mig var baggen snällare, jag bara skälde på han och han stångade bara när jag matade "för långsamt".
Enligt uppfödaren vi hade skämt bort han.
nå jaa, i varje fall, han smakade gott...

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Bagge som stångas
« Svar #10 skrivet: 29 apr-11 kl 21:09 »
Ta en pinne i handen och vifta den framför baggen. Han tappar då koncentrationen och klarar inte av att göra två saker samtidigt ;D BÅDE titta på pinnen OCH stångas. Visa er absolut inte rädda för honom, det triggar dom ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Bagge som stångas
« Svar #11 skrivet: 29 apr-11 kl 21:21 »
Ta en pinne i handen och vifta den framför baggen. Han tappar då koncentrationen och klarar inte av att göra två saker samtidigt ;D BÅDE titta på pinnen OCH stångas. Visa er absolut inte rädda för honom, det triggar dom ;)

Han kommer inte se pinnen som nåt hotfullt då?

Antar att det värsta man kan göra när han stångar är att ta ett steg tillbaka?!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Bagge som stångas
« Svar #12 skrivet: 29 apr-11 kl 21:23 »
Ta en pinne i handen och vifta den framför baggen. Han tappar då koncentrationen och klarar inte av att göra två saker samtidigt ;D
Så sant så  ;D  ;D ..Men är man ovan att hantera djur kan detta bli rena döden för den ena eller andra
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Bagge som stångas
« Svar #13 skrivet: 29 apr-11 kl 21:25 »
Antar att det värsta man kan göra när han stångar är att ta ett steg tillbaka?!
Nej, det är att vända rumpan till, som är det värsta man kan göra ;D ;D ;D
Han kommer garanterat att sitta i den med 50 km/h hastighet :o ;D

Nej, han kommer inte att se pinne som något hotfullt om du rör den fram och tillbaka framför dina ben, i ögonhöjd...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

anne-lie50

  • Gäst
SV: Bagge som stångas
« Svar #14 skrivet: 29 apr-11 kl 21:43 »
han har ju som vi vet flyttat runt ganska mycket nu, ny miljö, nya människor, nya rutiner, låt han vara, försök inte kela med honom, de är inga gosedjur som man har i sängen, får han bara vara ifred så lugnar han säkert ner sig, men försök INTE att tukta honom , det är lönlöst, det triggar honom bara mer

neppelina

  • Inlägg: 241
  • Det blir inte roligare än man gör sig =)
    • Västergötland
SV: Bagge som stångas
« Svar #15 skrivet: 30 apr-11 kl 07:48 »
Hade en gutebagge på jobbet som stångade ner mig för ett berg. När jag låg där å trodde jag mer el mindre var död så stog han ovanför mig & vänta på att jag skulle resa på mig......mitt inne i en hage. Va ju tvungen att resa mig å försöka ta mig där i från. Då tog han sats igen men missa. Sen försökte jag smyga till grinden, säkert det funkade *NOT*.  Sprang sista biten å kastade mig över grinden, med han efter å stångade rätt i grinden så det small!

Förutom lite skrapmärken, blåmärken lite överallt & väldigt öm så klarade jag mig ganska bra. Men tipset är som nån sa pinne & visa dig aldrig rädd.
Bor på landet med man, 3 barn, finulls får, belgiska jättar, franska vädurar, rexar & vita lant kaniner, höns & myskankor, 5 katter & 2 hundar......fullt upp mao =)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Bagge som stångas
« Svar #16 skrivet: 30 apr-11 kl 11:33 »
Baggar behöver som regel andra baggar att umgås med på sommarhalvåret. Tackor med små lamm är väldigt ointressant. Han är säkert frustrerad, men också vaksam efter flytten. Beter sig de nya människorna som om de är rädda för honom, så blir han uppmuntrad.

Ska han användas mer i avel, får man väl stå ut med beteendet tills han gjort sitt, men att ha med sig ett tillhygge i form av en färsk gren att slå över nosen om han försöker kan hjälpa.
Ska man behålla en bagge länge ska den vara snäll, annars försvinner vitsen med det. Upplever finull som mer benägna att stångas än t.ex gutar, där vi aldrig har några problem. Vi har gott om "äldre" baggar. Den äldste är fem år.

Trandans

  • Inlägg: 71
    • Skåne
SV: Bagge som stångas
« Svar #17 skrivet: 30 apr-11 kl 12:36 »
Med en blomspruta  :)  i ett hölster är jag beväpnad... Röd och grann är den och inställd på stråle! Upp med klövarna!

 

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Bagge som stångas
« Svar #18 skrivet: 30 apr-11 kl 15:57 »
 
 ;D ;D ;D anfall är bästa försvar
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Jan B

  • Inlägg: 24
  • Intresse djur och natur
    • Dalarna
SV: Bagge som stångas
« Svar #19 skrivet: 03 maj-11 kl 12:25 »
Hej betsla!
Du måste vara försiktig, när det gäller din egen graviditet!
Någon annan måste gå in om baggen behöver omhändertas.
För dig är det din egen personliga lycka som gäller.
Lycka till, min vän!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser