Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Dokumentär om avsaltning och odling i öken  (läst 1408 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
Dokumentär om avsaltning och odling i öken
« skrivet: 21 jan-19 kl 15:24 »
Blir knäpp.
Jag har sett en dokumentär som handlade om hur de med hjälp av solceller avsaltade havsvatten och odlade tomater i ett växthus i en öken! Då det inte finns insekter i öknen så pollinerade de tomaterna genom att spela rockmusik, vibrationerna kunder ersätta pollinerarna.
Har förgäves försökt att hitta dokumentären igen i SVT play + You tube. Är det någon här på Alternativ som kan tipsa var  den finns?
Fruktansvärt häftig film!!!
Alla borde kunna se den!

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Dokumentär om avsaltning och odling i öken
« Svar #1 skrivet: 21 jan-19 kl 15:45 »
är ju vanligt söderöver. Israel har liknande anläggningar .likaså flera andra länder runt medelhavet. Avsaltningsanläggningar för dricksvatten är mer regel än undantag i södra europa. nu planeras även i Sverige då grundvattnet stadigt sjunker iom klimatförändringarna. Har inte sett programmet men kan tänka mig " vetenskapens värld" . de har olika inslag och har ju haft program om klimatet. Finns bara vatten kan man lätt odla även i öknen.  tänk om norra afrika kunde blivit fredligt och man hade kunnat investerat i teknik. Solcellsanläggningar som försörjt även södra europa med ström och man kunde odla upp delar av Sahara  ,planterat träd och ökat stabilitet och välstånd för miljoner männisjkor i regionen.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Dokumentär om avsaltning och odling i öken
« Svar #2 skrivet: 21 jan-19 kl 17:55 »
Att avsalta havsvatten är väldigt energikrävande men om man har tillräcklig tillgång på koldioxidneutral energi och katastrofal brist på sötvatten är det en bra lösning.

En annan mycket intressant lösning är den här:
https://www.youtube.com/user/albaydha
Eftersom regnet i torra områden ofta kommer som skyfall som rinner nedför de torra backlidarna som störtfloder och ned i åarna och ut i havet allt på en gång så kan man få stor förändring till stånd genom att bygga jordvallar såkallade swales tvärs över dalarna och plantera torktåliga träd som småningom förändrar mikroklimatet.
« Senast ändrad: 21 jan-19 kl 18:17 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Dokumentär om avsaltning och odling i öken
« Svar #3 skrivet: 21 jan-19 kl 19:10 »
Norska projektet i Sahara kör om jag minns rätt med den naturliga metoden att använda solen direkt för avsaltning (i princip som i salinerna när man utvinner havssalt).
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Dokumentär om avsaltning och odling i öken
« Svar #4 skrivet: 22 jan-19 kl 08:51 »
Det häftigaste med denna dokumentär är att som pricken över i, så hade de löst problemet med pollineringen med att spela rockmusik - det finns ju inga insekter i öknen.
Min son är rockmusiker!
Avsaltning via solceller, växthus och odling i öken....kan det finnas större utmaning?!

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Dokumentär om avsaltning och odling i öken
« Svar #5 skrivet: 09 jan-20 kl 18:23 »
Här är en dokumentär om att odla i öknen och en del om hur de odlade fikon där det vore omöjligt pga. salthalterna. Där pratar de om en svamp som gjorde saltet otillgängligt/olösligt för växterna... https://youtu.be/2xcZS7arcgk?t=127
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, agneta bergkvist, GE202, sayerbýr, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser