Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lieorv?  (läst 12179 gånger)

Okki

  • Inlägg: 74
    • Västerbotten
Lieorv?
« skrivet: 19 jul-12 kl 13:59 »
Jag funderar på att försöka göra ett lieorv, men jag har faktiskt ingen aning om hur jag ska börja eller vilka material jag ska använda. Är det någon här som har erfarenhet om hur man gör en?

Tacker för svaren.  ;D

Marcus N

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: Lieorv?
« Svar #1 skrivet: 19 jul-12 kl 15:19 »
Hej
jag funderar på samma sak :) och har läst mig fram till att ask trä ska vara bäst att använda sen har jag hittat några intressanta sidor hoppas dom är till hjälp

hur man bygger:
 gyldendal.dk/.../uddrag_le_enkle_liv.ashx

orv och lie typer samt lite till :
http://www.melicamedia.se/lie/index.html
Lagom rund och god, gärna i sällskap med traktor eller med djur.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lieorv?
« Svar #2 skrivet: 19 jul-12 kl 15:26 »
Och jag skulle gärna köpa ett, om nån gör ett som passar just mig.  (OCH min pluska ...   :-[)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Lieorv?
« Svar #3 skrivet: 20 jul-12 kl 20:48 »
Nej inga egna erfarenheter men det är väl bara att ta modell av något gammalt orv.

Knaggarna brukar vara av krukvuxen björk intappade i orvet och låsta med små pluggar som troligen är av rönn. Själva orvet är ibland av björk och ibland av gran. Olika trakter har olika modeller.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lieorv?
« Svar #4 skrivet: 22 jul-12 kl 21:17 »
Kan mitt älskade men ålderstigna och därmed sköra orv tjäna som modell?  Jag har inte den blekaste aning om vilka träslag som ingår, men det verkar vara helt av trä.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

conny

  • Inlägg: 27
SV: Lieorv
« Svar #5 skrivet: 05 aug-12 kl 23:33 »
Hej! Jag tillverkar orv i ask, jag tar mått så att det blir rätt längd. tillverkar även lieringen som håller fast bladet.

Hepp

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lieorv?
« Svar #6 skrivet: 05 aug-12 kl 23:34 »
Har just tittat på maskintillverkade metallorv.  Inte kul, men ändå rätt dyra.  Vad kostar era lyxmodeller?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

RäddförDamien

  • Inlägg: 260
  • söker beskydd mot demoner
    • -
SV: Lieorv?
« Svar #7 skrivet: 05 aug-12 kl 23:41 »
Vad kostar era lyxmodeller?

Det det kostar att hålla en duktig man i mat i ett dygn.
 ;)
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lieorv?
« Svar #8 skrivet: 06 aug-12 kl 02:33 »
På vilken lyxkrog då ... 8)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

entobjorn

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Lieorv?
« Svar #9 skrivet: 08 aug-12 kl 12:29 »
Hej
Det är rätt enkelt att göra ett lieorv. Man kan utgå från en ribba i gran eller furu från brädgården och slöjda handtagen som man skruvar fast med vagnsbult och mutter. För att fästa bladet köper man ett standardfäste som används till de vanliga stålorven. Tänk på att förstärka hålen för liebladet med stålplåt så håller lien bättre.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Lieorv?
« Svar #10 skrivet: 06 okt-12 kl 15:39 »
Jag funderar på att försöka göra ett lieorv, men jag har faktiskt ingen aning om hur jag ska börja eller vilka material jag ska använda. Är det någon här som har erfarenhet om hur man gör en?

Tacker för svaren.  ;D
  Lieorv=vintergöra.  Har gjort orv av gran och al.  Helt övertygad att al är bättre. Fästa lien med läderrem eller flagglina och träkilar fungerar utmärkt. Förstärk anläggningsytan mot lien med 1mm. plåtbit,(hål för taggen). Mått och vinklar beskrivs lättast med bilder. Återkommer.


pyromanen

  • Gäst
SV: Lieorv?
« Svar #11 skrivet: 06 okt-12 kl 16:03 »
Ett tips är att prova olika orv först så du vet vilken modell du trivs med. Också viktigt att få handtagen rätt i förhållande till din kropp, för bra "arbetsställning". 

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Lieorv?
« Svar #12 skrivet: 06 okt-12 kl 16:31 »
http://www.mehr-als-werkzeug.de/category/Sensen-und-Zubehoer-3668_3671.htm   Justerbara orv.  Lite måttanvisningar.  Orvet stående med lien mot marken ska övre handtaget nå till armhålan, avståndet mellan handtagen samma som armbåge till fingerspetsar, håll orvet med raka armar och lien ska vara ca:5cm ovan mark.  Anläggningsytan för lien parrallel med handtagen.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Lieorv?
« Svar #13 skrivet: 06 okt-12 kl 19:47 »
Lien och dess marker    LTs förlag.                                                                 kjell-e-gustafsson@swipnet.se  Håller kurser,rådgivning och säljer träorv.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Lieorv?
« Svar #14 skrivet: 11 jun-13 kl 11:44 »
Hej
jag funderar på samma sak :) och har läst mig fram till att ask trä ska vara bäst att använda sen har jag hittat några intressanta sidor hoppas dom är till hjälp

hur man bygger:
 gyldendal.dk/.../uddrag_le_enkle_liv.ashx


Korrigerad länk:
http://gyldendal.dk/~/media/Files/uddrag_le_enkle_liv.ashx

Citera
orv och lie typer samt lite till :
http://www.melicamedia.se/lie/index.html


Mattias Knutsson

  • Inlägg: 15
  • Önsjöns Snickeri och Byggnadsvård
    • Jämtland
    • Önsjöns Snickeri och Byggnadsvård
SV: Lieorv?
« Svar #15 skrivet: 10 jul-13 kl 00:01 »
det finns ett par riktigt bra sidor om lien, dess skötsel och användning.

http://www.lienatverket.se/
http://www.melicamedia.se/lie/index.html

där finns en massa info om ömse men jag tyckte det var roligt att läsa om olika typers orv.
sen vore det nog smart att ta kontakt med den lokale hemslöjdskonsulenten och se om han eller hon känner till någon som tillverkar orv eller iaf. har kunskapen om hur man gör och i vilka material och så..

torde inte vara så svårt att få tag i någon som kan göra ett år dig. håll dig dock till de lokala traditionerna vad gällande form och material, själva lien (bladet) brukar finnas billigt på de flesta loppisar.

lycka till

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Lieorv?
« Svar #16 skrivet: 10 jul-13 kl 09:26 »
själva lien (bladet) brukar finnas billigt på de flesta loppisar.

??? Var nån stans?

I t ex Sörmland var detta inte ens sant 20-30 år sen, men då fanns de i alla fall billigt på vissa auktioner.

Jag har aldrig sett ett lieblad på ett loppis, fast jag besökt såna rätt mycket i 35 års tid.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lieorv?
« Svar #17 skrivet: 10 jul-13 kl 17:55 »
Loppis eller lantbruksauktion?  Men lantbruksauktioner är också rätt sällsynta numera.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hånung

  • Gäst
SV: Lieorv?
« Svar #18 skrivet: 10 jul-13 kl 18:01 »
Loppis eller lantbruksauktion?  Men lantbruksauktioner är också rätt sällsynta numera.
tja torp auktioner då om du ska va petiger :)

Mattias Knutsson

  • Inlägg: 15
  • Önsjöns Snickeri och Byggnadsvård
    • Jämtland
    • Önsjöns Snickeri och Byggnadsvård
SV: Lieorv?
« Svar #19 skrivet: 10 jul-13 kl 23:28 »
hehe, ja här i jämtland är det då gott om dem.

auktioner är också ett bra tips, kolla även på tradera och blocket.
ska man köpa en komplett lie med orv bör man kolla så att orvet är lagom långt, vilket av någon anledning sällan är fallet.
ställer man lien med lien (bladet) nedåt ska det "övre" handtaget nå till armhålan, detta är en generell regel men prova slå lite på marken för att se hur det känns.

hånung

  • Gäst
SV: Lieorv?
« Svar #20 skrivet: 10 jul-13 kl 23:52 »
Går att fuska lite med   Ja gjorde ett lieorv   av en gammal  stör   och ett handtag   liebladet  hölls fast med två slangklämmor   och sned sågat  för att bladet skulle ligga  still och samtidigt få en hyfsad vinkel . Man tager vad man haver heter det ju  :) Men det är inge att slå med i längden  men duger till att peta ner lite gräs till kaninerna .

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Lieorv?
« Svar #21 skrivet: 11 jul-13 kl 01:30 »
...Sida med enkla lieorvar man kan göra själv...

http://www.scytheconnection.com/adp/snathmaking/index.html

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Lieorv?
« Svar #22 skrivet: 11 jul-13 kl 11:38 »
Fiskars blad går att köpa på Jula, de har även slipsticka

hånung

  • Gäst
SV: Lieorv?
« Svar #23 skrivet: 11 jul-13 kl 11:52 »
Fiskars blad går att köpa på Jula, de har även slipsticka
Fel postat
« Senast ändrad: 12 jul-13 kl 10:27 av håning »

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Lieorv?
« Svar #24 skrivet: 12 jul-13 kl 10:13 »
Du kan väl söka kontakter bland annat i Hudiksvall och Härnösand .Att bara säga att det inte går det tror ja inte på  för som det är nu så är du ju livegen i princip något måste ju göra och det är bara du skälv som kan det.


Jaha ? Förstår inte hur det är relevant ?  ;D ;D

hånung

  • Gäst
SV: Lieorv?
« Svar #25 skrivet: 12 jul-13 kl 10:26 »

Jaha ? Förstår inte hur det är relevant ?  ;D ;D
Nä det inlägget vart fel postat  :)

Exmoran

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Lieorv?
« Svar #26 skrivet: 13 aug-18 kl 22:31 »
 Auktioner och loppis i all ära, men de bästa grejorna har jag hittat på s.k. veteranmarknader. Där blandas privatpersoner och proffssäljare och man behöver inte vänta i timmar på att det man är intresserad av ska ropas ut. Bara att handla (köpslå/pruta brukar också funka ibland ::)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser