Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska jag lära mig?  (läst 2454 gånger)

EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
Hur ska jag lära mig?
« skrivet: 19 maj-23 kl 12:59 »
Jag har gett mig in i ett helgalet projekt...
Jag ska alltså flytta till ett hus som stått tomt och oanvänt länge, där det inte finns vatten eller avlopp indraget. Det är slitet och skevt och vint och behöver tonvis med kärlek och jag ÄLSKAR det men just nu undrar jag om jag tagit mig vatten över huvudet. ::) ??? :o :D

Jag ska renovera ett utedass och det ska renoveras en hel del på/i huset, jag behöver bygga den där uteduschen, jag behöver en köks-/diskhörna ute osv.
Att ha en massa projekt som ska göras avskräcker mig inte - tvärtom, men...jag VET ju ingenting om att bygga!  ::) :-\

Min inställning till det mesta är att "det är klart jag kan lära mig det!".
Och det kan jag.
Men var börjar man?

Jag vet inte vilket virke jag ska använda, inte vilka skruvar, inte vilket verktyg som är bäst till olika saker osv osv.

Idag misströstar jag lite.
Jag vill komma igång men jag vet inte hur!

Har varit sambo länge men nu lever jag ensam och har liksom ingen händig snubbe att fråga.
Nyinflyttad är jag också så jag känner väldigt få ännu.
Förr har jag ibland bytt tjänster, t.ex. lagat mat och bakat och lagat kläder och stickat tröjor och sånt, mot att jag fått hjälp med sånt -jag- inte kan, nåt sånt vore ju underbart men...som sagt, känner ju ingen här.

Nån som har tips på resurser? Länktips? Videos? Vad som helst där jag kan hämta kunskap!

Och lite allmän pepp vore inte heller dumt.  :-[
Jag VILL göra detta! Jag VILL klara detta!
Klart jag kan!

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #1 skrivet: 19 maj-23 kl 14:09 »
 Så här hade jag gjort. Har du vedspis, att den fungerar och att det finns torr  ved. Kanske det är läge att kapa och spräcka den nu så den hinner bli torr till vintern. Prio 1. Är brunnen OK med ett gott vatten? Om inte länsa den ett par gånger. Prio 2. - Har du en bra sängplats som du kan hålla varm i vinter? Om inte Prio 3. Sen hade jag fixat så dasset fungerar. på vårat utedass bajsar vi på betonggolvet och strör över träspån, det fungerar utmärkt. Prio 4. Sen hade jag fixat en duch och tvätthörna. Förslagsvis med en uppladdningsbar pump (biltema) som doppas i en spann varmt vatten. Jag hade ordnat den innomhus, åtminstonne i ett uthus. Prio 5.

Skruvdragare och fogsvans, en bra hammare och ett par lådor, en med blandad spik och en med blandad skruv.

kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #2 skrivet: 19 maj-23 kl 14:32 »
Men vitigast av allt, häng inte upp dej på allt du vill göra och allt som är ogjort.  Stanna upp och njut av stunden med det som är nu. Du kommer att klara det här!
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #3 skrivet: 19 maj-23 kl 15:08 »
Bra inlägg där, Kretslopp.

När det kommer till att lära sig så är det ju med renoveringar, snickerier mm som med allt annat du har lärt dig, läs på, fråga, testa. Det är ju inte svårare att snickra än att sticka eller sy, eller för den skull att baka. Men första grejen du ger dig på blir inte perfekt, precis som första tröjan du stickade säkert inte hade så jämna maskor.

Nu tycker jag ju att det är skönt om du klarar dig själv, för det ger en del bara det, men kolla med grannarna om du hittar några med nyckelkunskaper. Här i byn är jag en av dem med mest blandade kunskaper, men alla är bra på något, och en del är riktigt duktiga, så vi byter tjänster med varandra. Och man lär sig medans man jobbar, så om du får över en bra snickare så gå inte in och baka då, utan hjälp till och fråga under tiden grannen gör merparten, en kaka kan du baka senare.

Lycka till!

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #4 skrivet: 20 maj-23 kl 13:00 »
Du har ju också massa fördelar jämförelsevis med vanliga villa renoveringar, dvs dina bygg jobb behöver inte vara överdrivet snyggt och precision perfekt och du behöver inte heller alltid använda nya och exakt måttbeställda material och framförallt slipper du ha behöriga hantverkare eller den nivån av kunskaper. Du kan göra precis som du vill och du kan bara så länge resultatet uppfyller dina egna förväntningar någorlunda. Om det inte riktig gör det i första taget kan du ju alltid uppgradera tills du nån gång uppnår dina egna förväntningar så småningom. What's the rush?

I dasset är du kanske +- 10 minuter per dag och hur man än vänder och vrider med dass grejen är det samma kompost principen i slutändan så borde det inte vara första prioritet. Men att ha en tät stuga, ordnad uppvärmningskälla, vatten/varmvatten, matlagnings möjligheter och vinter snöröjning method (vid behov) borde komma före allting. Utedusch duger bara i princip 40-80 av hela 365 dagar av året! så inte heller något att lägga helhjärtat energi på men som utbildnings/tränings jobb är sådana riskfria jobb bra.

Jag diskade på vedspisen alltså jag kokade disken i en stor saftmaja som jag köpte för en obetydlig summa på en loppis. Det gjorde mitt disk avloppsvatten relativt skonsamt för naturen men jag använde också lite diskmedel mest på sommaren då när jag diskade ute utan kokning om det var för varmt för att elda. Ute disken är bara en begagnad rostfritt diskbänk med lite stöd av husväggen och en timmerstock. Ute duschen är en stor regnvattentunna som man bara tar vatten ifrån med en ganska stor skopa och tvättar sin kropp med men i mitt fall är det skogen runtom så jag behövde inte att ha nån täckande anordning. Men om du behöver en och inte vill bygga med begagnade grejer du redan har i ditt ägo kan du bara köpa ett litet plastväxthus från Biltema för ett par tre hundra kronor när du ändå där för att köpa den där duschen eller de rekommenderade verktyg från tidigare tråd och sedan kan du modifiera växthuset för att passa in för ditt ändamål och senare nån gång kan det ändå användas som riktig växthus när du växer ifrån det ;D

Ja du har ju rätt inställning till hela det här projektet så du borde klara av det här galant men tänk hela tiden på arbetssäkerheten! eftersom du jobbar ensamt kan du inte ta onödiga risker, att det går långsamt gör det inget, jobba bara när du har 100 procent lust till det och när du är helt inspirerad då blir du mer effektivt och koncentrerad så att risken för arbetsolyckor minimerar och du uppnår betydligt högre resultat, ha absolut inga deadlines! jobbet blir klart när du är klar med det ;D Lycka till!                               

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #5 skrivet: 20 maj-23 kl 14:05 »
Finns några regler man bör kolla upp när det gäller dasset så inte myndigheterna bråkar. Kan vara så att de kräver att du söker tillstånd för att få ha ett torrdass där du tar hand om skiten själv. Det är olika beroende på vilken kommun du bor i.

Sotning är också något som kan vara lite olika, och bra att kolla innan du bygger om sådant, eller börjar elda.

Drar du in vatten, vilket de har svårt att kolla i och för sig, så måste du ha något godkänt avlopp. Där finns det många kul lösningar, men det kostar en slant... Så kör på utedusch till att börja med. Och att bära in vatten och duscha/tvätta sig inne är inte olagligt.

Sophanteringen brukar vara enkel. Man beställer billigaste godkända abonnemang av kommunen, eftersom de har monopol och det är krångligt att få tillstånd att sköta den biten helt själv.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #6 skrivet: 20 maj-23 kl 14:09 »
Och som Vasa skrev, var försiktig med arbeten där du kan skada dig allvarligt, det är jobbigt om den enda som kan bära in ved bryter benet ;D

EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #7 skrivet: 21 maj-23 kl 06:29 »
Vad ni är gulliga, TACK!!

Jag ska svara mer ordentligt sen, ska strax åka och jobba, men vill verkligen tacka för att ni är så rara!   :-[
Så fint att få sån pepp, nu känns det inte fullt så tungt.

Ved oroar jag mig för, jag har just ingen och skulle behöva köpa men just nu har jag absolut inte pengar till det. Är det helt kört att köpa ved senare?  :-\

Ha en riktigt fin dag!  :)
Klart jag kan!

EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #8 skrivet: 21 maj-23 kl 06:44 »

Finns några regler man bör kolla upp när det gäller dasset så inte myndigheterna bråkar. Kan vara så att de kräver att du söker tillstånd för att få ha ett torrdass där du tar hand om skiten själv. Det är olika beroende på vilken kommun du bor i.


Även om det redan finns ett?
Jag håller på och rustar ett befintligt.

Sotning är också något som kan vara lite olika, och bra att kolla innan du bygger om sådant, eller börjar elda.

Japp, det ska till en inspektion är det tänkt, men här kommer ett annat projekt: det måste upp en stege på taket.  ::)

Drar du in vatten, vilket de har svårt att kolla i och för sig, så måste du ha något godkänt avlopp. Där finns det många kul lösningar, men det kostar en slant... Så kör på utedusch till att börja med. Och att bära in vatten och duscha/tvätta sig inne är inte olagligt.

Nä, jag har inga planer på att dra in vatten. Jag ska inte bosätta mig här för all framtid, det blir nåt år kanske. Huset ägs av en förening jag är med i och jag hyr på så vis att min hyra betalar jag i material till renovering/div jobb.


Sophanteringen brukar vara enkel. Man beställer billigaste godkända abonnemang av kommunen, eftersom de har monopol och det är krångligt att få tillstånd att sköta den biten helt själv.


Ja precis. Ev får jag använda föreningens soptunna, men den är inte reggad på exakt samma adress, så det kan bli så att kommunen kräver att jag har egen soptunna antar jag.
Klart jag kan!

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #9 skrivet: 21 maj-23 kl 13:50 »
Jo du behöver köpa ved nu om du ska ha torr ved i vinter. Annars blir det dyrt för dej. Vad har du för eldstäder? Har du elektrisitet? 
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #10 skrivet: 21 maj-23 kl 15:06 »
Dasset kan du nog använda utan att krångla med myndigheterna tror jag, som det verkar med att du lånar huset. Kolla med sotarn vad han som minst kräver för att kunna gå upp på taket, och kolla bara regler om du tycker att det är uppåt väggarna. De flesta sotare jag stött på har varit bra.

Det enklaste är att köpa ett lass kapad och kluven ved nu i sommar, direkt av någon som inte tror han kan få stockholmspriser för ett traktorlass. Lägg gärna ut lastpallar som han kan tippa på, och skaffa en billig presenning så du kan täcka veden de få gånger det kommer regn. Det är inte så kinkigt om all ved är torr eller ej, du kan alltid ta in i huset så du har torr ved att starta med. Vill du att det skall torka fortare så travar du upp det i en eller flera floder (som murar). Köper du i vinter får du ge dubbla priset och säkert leta efter säljare. Vill du ha gratis ved så går det ju att elda med grenar som lämnas vid avverkningar, och med engångspall som man oftast får om man frågar på rätt ställe. En gumma som bodde där jag växte upp plockade ved på hygget och klarade sin vinter fint. En gubbe här i trakten gjorde likadant.

EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #11 skrivet: 22 maj-23 kl 06:50 »
En materialfråga: utedasset som finns är väldigt "rått", alltså enkla trävggar med glest mellan plankorna.
Jag skulle vilja klä insidan med något så att det dels blir tätare och dels mer lättstädat. Jag skulle vilja kunna måla insidan också.
Insidan av taket behöver också kläs med något.

Räknade på spånskivor, billigt tänkte jag. Men det blir ca 2000 kr.  :o
Inte mycket pengar egentligen, men för mig just -nu- är det det.
Kikade på råspånt, blev inte billigare.

Ytan som ska täckas är ca 16 kvadratmeter.

Förslag? Tankar?

Klart jag kan!

EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #12 skrivet: 22 maj-23 kl 06:57 »

Så här hade jag gjort. Har du vedspis, att den fungerar och att det finns torr  ved. Kanske det är läge att kapa och spräcka den nu så den hinner bli torr till vintern. Prio 1.

Vedspis finns men måste inspekteras.

Veden ja... Hur jag ska få pengar till den vet jag inte än, men det får väl lösa sig på nåt sätt.  :-\


Är brunnen OK med ett gott vatten? Om inte länsa den ett par gånger. Prio 2.

Brunn finns men har stått oanvänd läääänge. Jag ska pumpa ur den och sen testa.
Kollade igår och vattendjupet är 1,90.

- Har du en bra sängplats som du kan hålla varm i vinter? Om inte Prio 3.

Jo huset är inte ett totalt ruckel. :-)
Litet sovrum vägg i vägg med vedspisen.


Sen hade jag fixat så dasset fungerar. på vårat utedass bajsar vi på betonggolvet och strör över träspån, det fungerar utmärkt. Prio 4.

På gång. :-)


Sen hade jag fixat en duch och tvätthörna. Förslagsvis med en uppladdningsbar pump (biltema) som doppas i en spann varmt vatten. Jag hade ordnat den innomhus, åtminstonne i ett uthus. Prio 5.


Ja. Min plan är en duschhörna utomhus som solen får värma, men också en inomhus. Jag har ett stort sånt skafferi man kan gå in i, där tänkte jag att jag kan göra en lösning på nåt vis. Stå i en stor balja kanske?
Jag har inga uthus. Det finns en lada men den är fallfärdig och går inte att använda, sen är det lilla dasset och så huset.


Skruvdragare och fogsvans, en bra hammare och ett par lådor, en med blandad spik och en med blandad skruv.


Jag har skruvdragare, hammare, div mejslar och tumstock och sånt samt sticksåg. Fogsvans ska jag köpa, och skruv & spik förstås.
Klart jag kan!

EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #13 skrivet: 22 maj-23 kl 06:58 »
Men vitigast av allt, häng inte upp dej på allt du vill göra och allt som är ogjort.  Stanna upp och njut av stunden med det som är nu. Du kommer att klara det här!

Jo men där är jag. Att jag kan njuta också, menar jag. Men vissa saker -måste- ju bli gjorda. :-)
Klart jag kan!

EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #14 skrivet: 22 maj-23 kl 07:02 »


När det kommer till att lära sig så är det ju med renoveringar, snickerier mm som med allt annat du har lärt dig, läs på, fråga, testa. Det är ju inte svårare att snickra än att sticka eller sy, eller för den skull att baka. Men första grejen du ger dig på blir inte perfekt, precis som första tröjan du stickade säkert inte hade så jämna maskor.


Det är jag helt med på. Mitt problem är att jag inte vet -var- jag ska hämta kunskap. Jag står liksom på noll och vet inte var jag börjar.
Jag behöver virke till X. Jaha, och vilken sorts virke ska det vara? Vilken sorts skruv till det? Osv osv.


Nu tycker jag ju att det är skönt om du klarar dig själv, för det ger en del bara det, men kolla med grannarna om du hittar några med nyckelkunskaper. Här i byn är jag en av dem med mest blandade kunskaper, men alla är bra på något, och en del är riktigt duktiga, så vi byter tjänster med varandra. Och man lär sig medans man jobbar, så om du får över en bra snickare så gå inte in och baka då, utan hjälp till och fråga under tiden grannen gör merparten, en kaka kan du baka senare.

Jag har ett par fina människor i byn som hjälper mig med en hel del och en av dem skulle nog gladeligen göra massor, men han är 80 och inte i den bästa hälsa, så jag kan inte be honom.
Ställer jag frågor så vill han komma och fixa. Jag får försöka fråga och sen stoppa honom från att han ska göra det (inte lätt :-D ).
Han kan ju en massa.

Har slängt ut några krokar i vän-/bekantskapskretsen, kom och semestra i Dalarna kombinerat med att hjälpa mig, typ, men det är skralt med napp. Alla har väl nog med sitt.

Jag skulle ju älska att ha nån med mig som kunde visa, och så gör jag. Jag är inte en som bara står och ser på.  :)
Klart jag kan!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #15 skrivet: 22 maj-23 kl 07:25 »
Den där 80-åringen låter som en bra kunskapskälla att ha nära, och han mår nog bra av att få hjälpa till även om du känner att han är skruttig. Lura honom att sätta sig på en stol och prata dig genom arbetet, eller gå över med en skiss när det är för sent att börja jobba för dagen.

Det här forumet är ju också bra på sitt sätt, även om det blir som brevvänner med varierad svarstid. Vi är ju fler med olika erfarenhet, så du kan välja den idé som är bäst för dig utan att du trampar någon på tårna.


Veden kan du kanske betala om ett par månader även om du bokar den nu, så här på landet och till grannar brukar det inte vara så kinkigt.

Försök hitta något billigt att klä väggarna med. När jag var liten hade vi reklamskivor från bussar som väggskivor på dasset. Marlboro...

EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #16 skrivet: 22 maj-23 kl 07:40 »

Den där 80-åringen låter som en bra kunskapskälla att ha nära, och han mår nog bra av att få hjälpa till även om du känner att han är skruttig. Lura honom att sätta sig på en stol och prata dig genom arbetet, eller gå över med en skiss när det är för sent att börja jobba för dagen.

Han är fantastisk och otroligt snäll.


Det här forumet är ju också bra på sitt sätt, även om det blir som brevvänner med varierad svarstid. Vi är ju fler med olika erfarenhet, så du kan välja den idé som är bäst för dig utan att du trampar någon på tårna.


Det här forumet är GULD!
Bara peppen har gjort det lite lättare.  :)


Veden kan du kanske betala om ett par månader även om du bokar den nu, så här på landet och till grannar brukar det inte vara så kinkigt.

Man kan hoppas.
Prio just nu är nog att få upp takstegen (de går inte upp utan, jag har kollat) så de kan kolla vedspisen.
Jag vill inte köpa ved innan jag vet att jag får elda i den.


Det har suttit kartongskivor där, som jag rivit bort (de var halvruttna).
Jag vill verkligen göra i ordning dasset så det känns lite mer som ett vanligt rum. Jag är helt ok med att bo med utedass men det får inte vara ett sunkigt med spindlar och spindelnät och skit. Det pallar jag icke.
Jag vill göra i ordning det.
Försök hitta något billigt att klä väggarna med. När jag var liten hade vi reklamskivor från bussar som väggskivor på dasset. Marlboro...
Klart jag kan!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #17 skrivet: 22 maj-23 kl 10:48 »
Kartong är ju en rätt bra lösning som kan bli fint om du hittar en billig färg. Rusta brukar ha rätt billig färg, och det behöver inte vara någon bra färg när man målar på papp eller skivor inomhus, och det dessutom är tillfälligt. Vi målade med vit innertaksfärg i ladan hos fåren för att få det lite ljusare. Sedan målade dottern blommor och får på det.

Takstegen måste fästas (finns rätt billiga fästen som är godkända på t ex Byggmax). Stegen måste vara av aluminium eller massivt järn, de godkänner inte trä eller de vanliga järnstegarna av rör för det har varit en del olyckor genom åren.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #18 skrivet: 22 maj-23 kl 14:20 »
Sotarn vi hadde här kunde ta med sig stegar om han blev ombedd. Även taksttege. Det var vanligt att sommarstugor inte hade stegar, berättade han.

Osb-skiva, tror jag den heter, är en bra och inte så dyr skiva. Massonit eller tretex är andra skivor som inte brukar vara så dyra.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #19 skrivet: 22 maj-23 kl 15:11 »
OSB är visserligen rätt tålig (bättre än spånskiva) och kan bli rätt snyggt när man målar, men den har gått upp i pris. Om vi räknar rakt av på 16 m2 (men det går alltid åt lite mer) så kostar dasset då lite över 1400. Tar man oljeboard (härdad masonit som håller länge på ett dass) så blir det strax över 700 kr. Inget är billigt längre...

Riktigt billigt tyg som man spänner upp som vore det spännpapp? Jag har köpt för så lite som 5 kr/meter när det funnits udda tyg som ingen vill ha. Skulle kunna bli rätt unikt. Går ju att göra så med lättviktspresenning. Lätt att hålla rent...

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #20 skrivet: 22 maj-23 kl 15:46 »
Det behöver nog inte vara oljehärdad massonit, jag tror det räcker med vanlig. Dom tunnare kvalliterna brukar vara billigast.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #21 skrivet: 22 maj-23 kl 19:24 »
Se dock upp med att det finns kvalitetsskillnader mellan olika märken av vanlig (icke oljehärdad) masonit också. Härom året råkade jag ut för ett parti riktigt mjuk och dålig masonit från Byggmax, den gick att riva sönder som papp. Det kan löna sig att åka runt till några olika byggvaruhus och klämma och känna på den masonit de har hemma, inte bara köpa första bästa.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #22 skrivet: 22 maj-23 kl 19:47 »
Det kan löna sig att åka runt till några olika byggvaruhus och klämma och känna på den masonit de har hemma, inte bara köpa första bästa.
Att åka runt för att känna på olika board tror jag inte "lönar sig" för TS när det handlar om några kvm till ett utedass, köp hos närmaste lokala bygghandlare om det inte finns nått begagnat eller gratis mtrl som fungerar för ändamålet i de egna förråden eller närmaste kontainer. 'Palllock' , masonit eller plywodskivor går i bland att få gratis och kanske passar att frakta i personbil eller på cykel om man inte har tillgång till bilsläpkärra.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #23 skrivet: 22 maj-23 kl 22:35 »
Så... Jag är omgiven av underbara människor i den här byn!
Idag är jag så så rörd.

Min 80-årige bygranne ringde idag och sa "nu har jag bestämt att föreningen [som äger huset, vi är båda medlemmar] betalar materialet till dasset och imorgon åker jag och köper det och så hjälps vi åt att bygga".


Nu ska jag göra mig en mugg te och sätta mig och sticka och bara njuta av att livet är så jädrans fint. Imorgon på't igen med allt fixande.  :D
Klart jag kan!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #24 skrivet: 22 maj-23 kl 23:01 »
Härligt! Du skall se att det mesta ordnar sig nu. Han har säkert koll på var du skall köpa veden också, och vem vet, han kan vara på god fot med sotaren med.

EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #25 skrivet: 23 maj-23 kl 16:24 »
Tack!! :-)

Ett par andra bybor hörde av sig igår för att säga välkommen till byn och lite sånt, så himla fint!


Härligt! Du skall se att det mesta ordnar sig nu. Han har säkert koll på var du skall köpa veden också, och vem vet, han kan vara på god fot med sotaren med.
Klart jag kan!

EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #26 skrivet: 23 maj-23 kl 16:26 »
Kolla med sotarn vad han som minst kräver för att kunna gå upp på taket, och kolla bara regler om du tycker att det är uppåt väggarna. De flesta sotare jag stött på har varit bra.

Det finns ingenting alls nu, så nåt måste ju ordnas ändå.
Här i kommunen är det räddningstjänsten som utför inspektioner, som ska göras först, och de är kinkiga sägs det.

Klart jag kan!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #27 skrivet: 24 maj-23 kl 00:05 »
Det låter som ett jobb för föreningen. En takstege kostar några tusen om man handlar nytt.


EdithF

  • Inlägg: 25
    • Dalarna
    • Instagram: ika_swe
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #28 skrivet: 24 maj-23 kl 00:25 »
Det låter som ett jobb för föreningen. En takstege kostar några tusen om man handlar nytt.

Ja vi får se vad de säger, vem som ska stå för den biten.
Min ängel till granne sa att han kanske har en stege man kan använda till det.
Kan man sätta fast en helt vanlig stege?!
Klart jag kan!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #29 skrivet: 24 maj-23 kl 09:05 »
Är stegen godkänd och av aluminium så borde det vara ok. De vanliga, fortfarande godkända takstegarna av järn fungerar också. Det sotaren är rädd för är de av järnrör som rostar av inifrån utan att man märker det förrän det är för sent. De har också två olika klasser på hus. Om huset är högt (kommer inte ihåg gränsen, men jag tror det är 4 meter från mark till takfoten) måste grejerna hålla för 150 kg, medan låga hus bara behöver grejer som tål 100 kg. Mitt hus (rätt stort gammalt 2-våningshus) räknas som lågt och sotaren väger drygt 100 kg påklädd, så jag var tvungen att reta honom när han kom och bråkade om infästning av markstegen ;D

Det kan vara svårt att hitta något bra fäste för takstegar och glidskydd i gamla kåkar. Det här huset har tegel på spåntak, så det blir som att sy på förstärkningar på tyll.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #30 skrivet: 24 maj-23 kl 10:41 »
Om huset har en stadig nockplanka eller en takås vid nocken, så går det ju att lägga ett bandjärn runt den, sticka ut båda ändarna under nockpannan/nockplåten och förankra stegen där så den inte har en chans att glida ner.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #31 skrivet: 24 maj-23 kl 12:00 »
Och så har man ju skorstenen. Jag har lagt ett järn runt vardera så jag har en fästpunkt som även den tjockaste sotare kan lita på ;D

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur ska jag lära mig?
« Svar #32 skrivet: 24 maj-23 kl 12:25 »
Det finns talstegar med nockbågar också.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 5 användare (1 dolda)
malarmaster, kretslopp, jeno0038, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser