Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge behöver vulktejp vulkas?  (läst 8926 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
Hur länge behöver vulktejp vulkas?
« skrivet: 16 feb-19 kl 15:19 »
Har tejpat ordentligt runt en koppling som läcker ganska mycket. Nu rinner det inte längre utan droppar bara från kopplingen- men visst behöver tejpen vulkas? Hur länge? Kan det vulkas medan vattnet är på- och det sipprar lite lite droppar ut?

Det är en tillfällig lösning- men hade varit skönt att få det tätt. Ska jag lägga på ännu mer vulktejp eller täta med något annat uppepå för att även få bort droppandet?


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur länge behöver vulktejp vulkas?
« Svar #1 skrivet: 16 feb-19 kl 15:29 »
Har du töjt ut den när du lindade?
Om man sen tar och klämmer åt med handen över vulktejpen och vrider handen fram och tillbaka och gnuggar så det blir lite varmare så brukar det bli tätt.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Hur länge behöver vulktejp vulkas?
« Svar #2 skrivet: 16 feb-19 kl 15:40 »
Jo, töjt ut, men det läcker fortfarande. Hur många varv behöver jag linda? Lindat ganska många varv nu....

 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur länge behöver vulktejp vulkas?
« Svar #3 skrivet: 16 feb-19 kl 15:54 »
Brukar linda lite och gnugga, sedan lite till och gnugga om det inte är tätt. Lite = 2-3 lager

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hur länge behöver vulktejp vulkas?
« Svar #4 skrivet: 16 feb-19 kl 16:47 »
Det är ingen idé att linda på mer eller hoppas att det ska bli tätt så småningom, om det är blött innanför vulktejpen. Den fäster inte alls på en våt eller fet yta.
Så jag föreslår att du lindar av vulktejpen och antingen ser till att ytorna blir perfekt torra och rena (stäng av vattnet, torka torrt, tvätta med isopropanol, blås på med hårtork eller varmluftpistol för att torka) innan du lindar på igen, eller också skruvar du isär kopplingen och åtgärdar läckan korrekt.

Tänk på att vulktejpen är så mjuk att om det är minsta lilla vattentryck bakom läckan, kommer den att ge efter så småningom även om den har fastnat så bra den kan.

Om du ska åtgärda läckan mer seriöst så bör du till att börja med ha klart för dig vad det är för slags koppling och vilken yta i den som det är meningen ska sköta tätningen. Man kan inte dra alla sorter över en kam utan det är stor skillnad på t ex radiatorkopplingar, klämringskopplingar, PEX- eller PEM-kopplingar, kopplingar med överfallsmutter och fiberbricka som packning, kopplingar med koniska rörgängor där gängorna ska täta med hjälp av t ex gängtejp, blånor+ linolja eller modern VVS-tätning.

Bilder kan som vanligt underlätta rådgivningen.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Hur länge behöver vulktejp vulkas?
« Svar #5 skrivet: 16 feb-19 kl 16:49 »
Fast marknadsföringen är ju att du ska kunna täta läckande vattenrör "under rinnande vatten eller pågående läckage"

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hur länge behöver vulktejp vulkas?
« Svar #6 skrivet: 16 feb-19 kl 17:51 »
Men kanske inte under tryck.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur länge behöver vulktejp vulkas?
« Svar #7 skrivet: 16 feb-19 kl 17:58 »
Om det är lite vattendropp så fungerar det för mig i alla fall

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Hur länge behöver vulktejp vulkas?
« Svar #8 skrivet: 16 feb-19 kl 18:45 »
Jo kan vara det höga trycket som är orsaken, för vid dropp har det funkat tidigare för mig, men här är det svårt.  Vulktejp och silvertejp det är bra grejer :D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur länge behöver vulktejp vulkas?
« Svar #9 skrivet: 01 mar-19 kl 10:29 »
Så här gör jag när det ska användas vulktejp vid vattenläcka. Eller annat trycksatt. 

Stäng av trycket, torka rent.
Ta fram tråd, helst björntråd men annan grövre tråd funkar oxå.

Lägg ett lager vulktejp, sedan ett inte speciellt tätt lager med tråden som armering.
Sedan ett lager vulktejp, och kanske mer tråd.

Är det kallt så är litemextra värme inte det minsta lilla oklokt. Det hjälper till att få igång och slutföra  den kemiska processen..


E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hur länge behöver vulktejp vulkas?
« Svar #10 skrivet: 01 mar-19 kl 11:30 »
Se till att det inte bara blir rent utan även torrt vid torkningen. Om sakerna är kalla eller luftfuktigheten hög, värm dem så att det inte finns ens tillstymmelse till kondens på dem när vulktejpen lindas på.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser