Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ser ert brunnsvatten ut?  (läst 2270 gånger)

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
Hur ser ert brunnsvatten ut?
« skrivet: 14 feb-19 kl 17:09 »
Drog precis upp en hink med handstora rötter, gråsuggor, spindlar och myggor i... Tittar man ner i brunnen så ligger det saker och simmar på ytan. Hur ser ert dricksvatten ut - det ska inte vara såhär va?


Postat med Alternativ.nu´s app

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur ser ert brunnsvatten ut?
« Svar #1 skrivet: 14 feb-19 kl 18:56 »
Det organiska materialet måste bort, alltså rötterna, gråsuggorna osv. Det ruttnar annars och ger dålig smak, potentiellt magsjuka. Egentligen skulle du rensa hela brunnen och sedan ordna ett lock som är tätt så inga nya djur kommer dit. Men om du har rötter i kanske det är en gammal stensatt brunn? Då är det svårt att få tätt

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Hur ser ert brunnsvatten ut?
« Svar #2 skrivet: 14 feb-19 kl 19:45 »
Det är cementringar men det har vuxit in ett par rötter mellan dem på ett ställe. Skönt att höra att du tycker som jag, ska ringa en reparatör imorgon och fram tills det är klart hämtar vi vatten från byn.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur ser ert brunnsvatten ut?
« Svar #3 skrivet: 14 feb-19 kl 20:06 »
Håller med att det behöver städas ur.
Men så länge det inte smakar fel så brukar det inte vara illa alls.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur ser ert brunnsvatten ut?
« Svar #4 skrivet: 14 feb-19 kl 20:41 »
Det är cementringar men det har vuxit in ett par rötter mellan dem på ett ställe. Skönt att höra att du tycker som jag, ska ringa en reparatör imorgon och fram tills det är klart hämtar vi vatten från byn.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu
Om det växt in rötter mellan ringarna bör man egentligen gräva upp och göra om brunnen från början, men det är våldsamt mycket jobb. Jag har själv haft rötter i brunnen och inte gjort något, så länge de går in någorlunda djupt är det inte så farligt. Risken är ju annars att ytvatten skall läcka in.

Det du kan göra är att skaffa en dränkbar pump, tex. på biltema. Hinka ur det mesta vattnet för att snabba upp processen, sedan pumpa ut bottensatsen. Vänta sedan en stund till det runnit tillbaka lite vatten, grumla upp det med långskaftad kratta eller motsvarande och pumpa ut igen. Gör om ett antal gånger så får du bort det mesta bottenslammet. Skaffa sedan ett tätt brunnslock, det finns plastlock att köpa för ett par tusenlappar så man slipper det tunga betonglocket.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hur ser ert brunnsvatten ut?
« Svar #5 skrivet: 14 feb-19 kl 20:52 »
Å andra sidan bör ju brunnslock vara så tunga att inte barn kan flytta på dem.  Har man ett lätt lock, så brukar man gärna lägga några tunga stenar på det.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur ser ert brunnsvatten ut?
« Svar #6 skrivet: 14 feb-19 kl 20:55 »
Å andra sidan bör ju brunnslock vara så tunga att inte barn kan flytta på dem.  Har man ett lätt lock, så brukar man gärna lägga några tunga stenar på det.
Dom jag tänker på är låsbara, eller öppnas snarare med ett specialverktyg.

Edit: nu såg jag den andra tråden. Blir nog svårt att fästa en handpump i ett sådant lock, då måste någon annan lösning till.

von tratt

  • Inlägg: 1698
    • Skåne
SV: Hur ser ert brunnsvatten ut?
« Svar #7 skrivet: 15 feb-19 kl 12:05 »
Man kan tydligen slänga en ål i brunnen som vaktmästare. Lite coolt.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur ser ert brunnsvatten ut?
« Svar #8 skrivet: 15 feb-19 kl 12:12 »
Man kan tydligen slänga en ål i brunnen som vaktmästare. Lite coolt.
Jo, men ålar skiter också...

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Hur ser ert brunnsvatten ut?
« Svar #9 skrivet: 15 feb-19 kl 15:00 »
Mmmmm fisken älskar  o lägger ägg to in vattnet  :-[ ;) ;D
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

 

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Hur ser ert brunnsvatten ut?
« Svar #10 skrivet: 16 feb-19 kl 13:45 »
Det är cementringar men det har vuxit in ett par rötter mellan dem på ett ställe. Skönt att höra att du tycker som jag, ska ringa en reparatör imorgon och fram tills det är klart hämtar vi vatten från byn.
Har du någonstans där du kan köra en maskintvätt eller två? Eller funkar det ändå?

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Hur ser ert brunnsvatten ut?
« Svar #11 skrivet: 16 feb-19 kl 22:46 »
Har du någonstans där du kan köra en maskintvätt eller två? Eller funkar det ändå?

Tack! Än så länge har jag tvättat i vattnet - vi drack det ju innan jag tittade ner i det och ingen blev sjuk, men det var nog mest tur!
Tänker att det duger som tvättvatten så länge det inte färgar tvätten och så hoppas jag på att få ut nån som kan göra en bedömning så snart som möjligt.


Postat med Alternativ.nu´s app

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur ser ert brunnsvatten ut?
« Svar #12 skrivet: 16 feb-19 kl 23:38 »
Det skall till ganska mycket innan man blir sjuk av brunnsvatten i Sverige. Jag tror man måste ganska långt över gränsvärdena på det mesta som går att mäta innan man blir dålig. Och när det kommer till insekter och annat som hamnar i brunnen luktar och smakar nog vattnet dåligt långt innan det är farligt att dricka.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hur ser ert brunnsvatten ut?
« Svar #13 skrivet: 17 feb-19 kl 09:28 »
De gånger man blir sjuk av brunnsvatten är väl om det är förorenat av colibakterier eller liknande - alltså om det läcker in från något dåligt avlopp i brunnen, om lakvatten från en gödselstack i närheten tar sig ner i den eller så.

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Hur ser ert brunnsvatten ut?
« Svar #14 skrivet: 17 feb-19 kl 11:26 »
Det låter bra, men vi ska iaf fixa till den - man vill ju att barnen ska ha rent dricksvatten... Men det borde betyda att man kan tvätta i det åtminstone, det varken luktar eller smakar illa än...


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

KorvGrisen

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Hur ser ert brunnsvatten ut?
« Svar #15 skrivet: 13 apr-19 kl 15:09 »
Ett par bekanta har en brunn som är borrad för cirka 1 år sen. Jag vet inte hur ytvattnet och brunnen ser ut invändigt, men vattnet som kommer ut är lite åt det gula/ljusbruna hållet.
Tydligen så är det inget fel på vattnet enligt företaget som grävde den. (?) Både mina bekanta och jag dricker av det och ingen av oss har blivit sjuka av det.

Letade lite och hittade information och kom på att de sagt att det berodde på Humus.
Nu luktar varken deras vatten något och smakar ingenting... Det är även helt klart förutom den gula/ljusbruna färgen.


Citerat från AquaExpert.se:
Citera
Gult Vatten
Om du upplever att ditt dricksvatten är gult kan en möjlig förklaring vara hög humushalt. Humus är egentligen delvis nedbrutna och omvandlade organiska material. De är inte skadliga för kroppen, men är inte kul att leva med. Att duscha, diska och tvätta i gult och grumligt vatten som inte luktar gott känns allt annat än lockande. Den otrevliga smaken gör det dessutom omöjligt att dricka och använda i matlagning.

Brunt Vatten
Brunt och rostfärgat dricksvatten som luktar och smakar ovanligt kan bero på höga halter av järn och/eller mangan. De två metallerna skapar avlagringar som är svåra att bli av med i toaletter, handfat och badkar. Rörsystem och varmvattenberedare kan bli igentäppta, med dyra kostnader som följd. Missfärgat vattnet kan även ge bruna och rostfärgade fläckar på din tvätt. För att orsaka förgiftning måste koncentrationen vara hög, men barn är i riskzonen.

Källa: http://aquaexpert.se/vattenproblem/missfargat-vatten

På samma webbsida stod det även om andra färger på vattnet som kan tyda på andra problem. Det kan kanske vara till hjälp för någon.


TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Hur ser ert brunnsvatten ut?
« Svar #16 skrivet: 14 apr-19 kl 13:08 »
Man bör ta ett vatten prov vart 3 år ca vatten förändras över tid i "vatten täkter"

mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 3 användare
xaelanar, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser