Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket plåttak? Ladugård på västkusten  (läst 3527 gånger)

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
Vilket plåttak? Ladugård på västkusten
« skrivet: 12 aug-18 kl 19:01 »
Då jag insett att ständigt underhålla ett enkupigt tegeltak, som saknar "klackar" för bärläkten, kommer bli mig övermäktigt då jag jobbar utomlands och garanterat kommer vara långt borta vid stora snöras osv som gärna flyttar pannor, så har jag bestämt mig för att byta till plåt.

Tänkte spara de enkupiga pannorna, om jag eller någon annan i framtiden skulle komma på andra tankar.

Men vilket plåttak ska man skaffa? Ca 280kvm tak med två rännor, lada i vinkel. Ligger ca 200m från havet men skyddat från västan. Ekonomi spelar givetvis in.

Hur tjock plåt bör man ha? Tänkte livslängd på minst 50 år. Vanlig målad plåt? Galvad? Aluminium?

De mesta jag hittar här i forumet är de som har spån under. Jag har bara råsågade plank och bärläkt, vad jag vet. Ska man ha board även under plåt, eller lägger man den direkt på planken, med nya bärläkt? Plast känns fel att ha i en väl ventilerad lada.

Någon som varit i samma situation och faktiskt bytt till plåt?

/Johan

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilket plåttak? Ladugård på västkusten
« Svar #1 skrivet: 12 aug-18 kl 19:18 »
Jag plockade ner pannplåt som lagts nyligen och det var vanliga brädor och läkt under, samt på en del av taket var det gammalt takspån under.
Fast nu var ju det här en ladugård i Lappland och om det duger på Västkusten vet jag inte.
Här uppe har de flesta ladugårdar, lador och äldre garage och bostadshus galvad pannplåt, en del är målade, förmodligen efter att de börjat rosta efter 50 år eller nått.

Sen finns det hus med nyare målad/plastbehandlad eller nått, som färgen flagnar på efter drygt 10 år. Typ TRP 20 och liknande.

johan_paz

  • Inlägg: 32
    • Västergötland
SV: Vilket plåttak? Ladugård på västkusten
« Svar #2 skrivet: 12 aug-18 kl 20:52 »
Jag förstår att plåt inteliggerdig om hjärtat, och jag gillar de egentligen inte heller, men alternativet nu är nog betydligt värre.

Har svårt att tänka mig att all plåt som säljs idag är förstörd på 10 år. Frågan är vilken som är mest hållbar i längden.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vilket plåttak? Ladugård på västkusten
« Svar #3 skrivet: 12 aug-18 kl 21:32 »
Det mesta håller nog 50 år, men en del kommer givetvis vara flagat. Jag lade ett tak med just trp20 1985 i Norrköping, och det var den billigaste ekonomiplåt jag kunde hitta då. Det taket flagar idag 33 år senare, men det syns ingen rost på det.

Tjockleken tycker jag är viktig om man behöver gå på taket, inte för livslängden. En kvalitetsplåt kommer förmodligen vara fin om 30 år, till skillnad från en billig ekonomiplåt. Och kvalitetsplåten är inte dubbelt så dyr. Så räknar man arbetet och utseendet så välj kvalitetsplåt, har du som jag hade väldigt lite pengar och inte ville ha ett regnskadat hus, köp ekonomiplåt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Vilket plåttak? Ladugård på västkusten
« Svar #4 skrivet: 13 aug-18 kl 08:28 »
Jag förstår att plåt inteliggerdig om hjärtat, och jag gillar de egentligen inte heller, men alternativet nu är nog betydligt värre.

Har svårt att tänka mig att all plåt som säljs idag är förstörd på 10 år. Frågan är vilken som är mest hållbar i längden.

Du missförstod nog mig, jag har inget mot plåt, jag plockade ner det på en Ladugård som skulle rivas, för jag ville ha plåten.

Jag föredrar galvad pannplåt, för den verkar mer hållbar och det är pannplåt på mina hus redan och jag vill ha lika på alla.
På ena huset är det målat, den är lagd begagnat på 50-talet, på det andra är taket från 30-talet, men har börjat rosta lite, så jag funderar på att måla det bara jag kommer på vilken färg som är bra.

Jag ska köpa ny om jag inte hittar mer begagnad.
Ny kostar oprutat drygt 100 kr kvadraten här uppe
« Senast ändrad: 13 aug-18 kl 08:34 av ensamhet »

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Vilket plåttak? Ladugård på västkusten
« Svar #5 skrivet: 13 aug-18 kl 13:57 »
Den nytillverkade pannplåten kommer inte ha samma livslängd som den "gamla" tidiga sorten, miljö och hälsokrav har gjort att galvaniseringen inte blir lika bra.
De plåtslagare jag har pratat med har föreslagit aluzink-beläggning om man vill ha bra livslängd.

Jag la "fusk"falsad aluzinkbehandlad plåt (ska påminna om bandtäckt plåt) på ett garage, det blev rätt bra. Var svårare att lägga än trp20 eller tegelprofil.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

 

recraft

  • Inlägg: 35
    • Småland
SV: Vilket plåttak? Ladugård på västkusten
« Svar #6 skrivet: 07 aug-19 kl 21:44 »
Uppe i Norrland är ju pannplåten vanlig - kanske inte på Västkusten, hur ser ett traditionellt plåttak ut där? Men den "Norrländska" pannplåten är väldigt snygg, dvs den "dubbelrandiga" som har de två små rälarna eller vad nu de små ränderna kallas som löper mellan de större.

Ekonomistål AB verkar nytillverka pannplåt enligt denna klassiska modell. Jag är själv lite tveksam till de färgade varianterna som har en hinna av polyesterfärg ovanpå galvplåten/aluzink och hade gått på ofärgad aluzink för ett plåttak men vet inte om/hur denna variant avviker i kvalitet eller utförande jämfört med den klassiska pannplåten om den nu alls gör det.

Jag har hört att man kan måla med linoljefärg om man vill, men helst efter att ha väntat några år eller efter att ha betsat vilket inte låter så roligt att göra. Men inte gäller för klassisk pannplåt. Har sett pannplåten målad på hus uppe i Norrland, men vanligen inte. I Tornedalen är den ibland grönmålad, vet inte exakt vilken kulör eller om det är en lokal tradition eller inte.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

274 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser