Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?  (läst 33300 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #80 skrivet: 27 jan-19 kl 19:07 »
Det fungerar inte om det är riktigt fastbrända och kompakta avlagringar. Om "fett-knepet" ska lyckas, så måste sotet/kolet vara så poröst att fett eller olja kan tränga in i det.

Gjutjärnet är ju poröst, så nog kryper varmt fett in i metallen efter ett tag. Gnor du sedan med stålullen så släpper nog sotet. Annars är det bara att värma på igen.

Eller så konkurrerar du ut marknadens bättre limmer med de fastbrända avlagringarna ;D

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #81 skrivet: 27 jan-19 kl 19:45 »
Normalt är gjutjärn inte poröst utan snarare perfekt gastätt. Det kan bli enstaka porösa ställen i samband med gjutfel (t ex gasutveckling från gjutformen), men sådant ska normalt upptäckas vid avsyningen och medföra att gjutgodset kasseras.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #82 skrivet: 27 jan-19 kl 21:54 »
Gastät i en normal godstjocklek, men inte porfri i ytan. En högblankpolerad gjutjärnsdetalj är nog ovanlig.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #83 skrivet: 28 jan-19 kl 08:03 »
Funkar det på liknande fastbränt sot? Det går verkligen inte med stålborste längre.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Har visserligen kört i ugnen på nästan full värme först, gör de förkolnade resterna rätt luckra. Men har använt ättika både för fastbränd mat i kastruller och för gjutjärnspannor, och det har funkat fint.
Ingen människa är illegal

Vafanskajagmeddentill

  • Inlägg: 14
    • -
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #84 skrivet: 28 jan-19 kl 21:24 »
Har visserligen kört i ugnen på nästan full värme först, gör de förkolnade resterna rätt luckra. Men har använt ättika både för fastbränd mat i kastruller och för gjutjärnspannor, och det har funkat fint.
Ska nog prova med ättika. Fick tag på en borrmaskin med ståltrådstrissa. Så jag fick bort lite mer sot.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #85 skrivet: 14 feb-19 kl 23:06 »
1: Lägg i en diskmaskins tablett, koka upp med vatten, lägg på ett lock.
Ex- tallrik, låt den stå över natten.
Diska ur, skölj med kranvatten. om inte allt sot är borta .
Börja om på ruta 1.
OBS: Blanda inte rengöringsmedel.
Olja in.
« Senast ändrad: 14 feb-19 kl 23:21 av Silverhammer »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #86 skrivet: 15 feb-19 kl 08:31 »
Alkaliska (och möjligen sura eller enzymbaserade) medel som t ex maskindiskmedel fungerar på sot som inte är mer hopbränt än att det fortfarande finns kvar litegrann fettsyror och annat som har en chans att kunna lösas av någonting alkaliskt.

Men fullkomligt hårdbränt sot finns det inte kvar några lösliga ämnen i längre, det är i stort sett bara kol. Och sådant är som sagt - och rimligtvis känt från kemilektionerna på högstadiet - praktiskt taget helt olösligt på kemisk väg. Det återstår bara att bränna bort (pyrolys) eller ge sig på det med mekanisk bearbetning.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #87 skrivet: 15 feb-19 kl 11:06 »
Alkaliska (och möjligen sura eller enzymbaserade) medel som t ex maskindiskmedel fungerar på sot som inte är mer hopbränt än att det fortfarande finns kvar litegrann fettsyror och annat som har en chans att kunna lösas av någonting alkaliskt.

Men fullkomligt hårdbränt sot finns det inte kvar några lösliga ämnen i längre, det är i stort sett bara kol. Och sådant är som sagt - och rimligtvis känt från kemilektionerna på högstadiet - praktiskt taget helt olösligt på kemisk väg. Det återstår bara att bränna bort (pyrolys) eller ge sig på det med mekanisk bearbetning.

Jag brukar ställa gjutjärnspanna/ järn på spisen med vanligt vatten i och låsta det koka.
Då är det ganska lätt att få bort sådant som bränt fast.
Detta då fetter och sådan lyft bort av vattnet och lämnar tomrum, i vissa fall kan tom syret i vattnet expandera när det letat sig ner i småsprickorna att dessa vidgas.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

blomharet

  • Inlägg: 180
    • Östergötland
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #88 skrivet: 15 feb-19 kl 11:39 »
Jag har en gjutjärnsgryta och stekpannor som släpper ifrån sig. Har lärt mig att inte diska gjutjärn i diskmedel utan vbara varmt vatten. Vilket jag gör. Torkar och smörjer in med olja. Men när jag torkar bort överflödigt fett med hushållspapper så blir det en rejäl svart beläggning som följer med. Även från min stekpanna!? Nu undrar jag vad detta är och om det verkligen är så "hälsosamt" att använda just gjutjärn? Eller beror det på materialet? Är det någon sämre typ av gjutjärn? Giftigt? Farligt? Eller ska man diska med diskmedel? Gör jag fel? Varför blir det svart och sotigt när man torkar? Känns inte så bra eftersom jag antar att detta också kommer ut i maten som tillagas i detta? Är det någon som vet och har koll på detta? Är det normalt att gjutjärnet släpper ifrån sig "sot"? Eller är det smuts/avlagring? Ska man INTE fetta efteråt kanske!?

Själv diskar jag ut med hett vatten, återfettar då och då samt rengör/gnor/skrubbar både in och utvändigt med salt med jämna mellanrum. Så lärde min mor mig. Har haft min panna och gryta i snart 35 år så det har funkat bra.

von tratt

  • Inlägg: 1698
    • Skåne
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #89 skrivet: 15 feb-19 kl 11:47 »
Man kan skrubba hårdhänt utan vatten, men med olja, ev. med sockerbitar, om en järngryta känns ofräsch. Sen diska med vatten som vanligt.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #90 skrivet: 15 feb-19 kl 11:51 »
Nu pratar vi ju om två olika saker här. Å ena sidan "färska", inte alltför allvarliga fastbränningar. Och å andra sidan att få rent från gamla, mycket hårt fastbrända avlagringar, typ en stekpanna som har varit vanskött i många år.

 

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Gjutjärn - Släpper ifrån sig!?
« Svar #91 skrivet: 15 feb-19 kl 23:04 »
Alkaliska (och möjligen sura eller enzymbaserade) medel som t ex maskindiskmedel fungerar på sot som inte är mer hopbränt än att det fortfarande finns kvar litegrann fettsyror och annat som har en chans att kunna lösas av någonting alkaliskt.

Men fullkomligt hårdbränt sot finns det inte kvar några lösliga ämnen i längre, det är i stort sett bara kol. Och sådant är som sagt - och rimligtvis känt från kemilektionerna på högstadiet - praktiskt taget helt olösligt på kemisk väg. Det återstår bara att bränna bort (pyrolys) eller ge sig på det med mekanisk bearbetning.

Kära Torbjörn j
-just den kemilektionen på högstadiet hånglade jag nog upp någon.... :o ;)
 Om vi nu ska ha en raljerande ton ::)
Så har rätt, hårt sot löses inte upp men det blir mjukt.
TIDxKONCENATIONxTEMPERATUR fixar biffen..;).
Ett stämjärn brukar jag använda alt dockar till Högtryckstvätten. 8)
Här finns så många råd så vi borde ha de renaste gjutjärns pannorna i Sverige. :)
Oftast som någon redan har nämnt, bara varmt vattnet som kokar på plattan av efter värmen,ev diskmedel.
Grövre metoder till Loppis fynd Yess
« Senast ändrad: 15 feb-19 kl 23:12 av Silverhammer »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser