Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan höna med kycklingar adoptera nya kycklingar?  (läst 2814 gånger)

MariaLunden

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
Kan höna med kycklingar adoptera nya kycklingar?
« skrivet: 17 mar-14 kl 11:04 »
Jag har en Dvärgsilkeshöna som fick två kycklingar i fredags. Jag har Sussexägg i min kläckare som ska kläckas nästa onsdag. Det kommer att skilja 12 dagar mellan kycklingarna. Kan jag lägga in de nykläckta kycklingarna till hönan efter ett dygn. Det vore ju bra då de ska gå ihop sen med mina andra Dvärgsilkeshöns. :-)

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kan höna med kycklingar adoptera nya kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 17 mar-14 kl 11:16 »

Tveksamt.  De ser nog alltför olika ut.
En höna tittar noga på sina nykläckta kycklingar när de börjar krypa fram. Att tillföra kycklingar som ser likadana ut i färg och form brukar gå bra, konstigt nog även om storleken skiljer.
  Men det är skillnad mellan hönor i detta avseende, en del är väldigt toleranta medan andra är jättenoga. Så man kan pröva,  men får kolla noga i början.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

MariaLunden

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
SV: Kan höna med kycklingar adoptera nya kycklingar?
« Svar #2 skrivet: 17 mar-14 kl 11:21 »
Tack för svaret, mina två silkeskycklingar är ljustgulbruna och lite randiga tror att de blir röda sen, och jag tror att sussexkycklingarna är ljusgula och är ju helt annan ras så då kanske det är säkrast att ha dem för sig själva, synd det vore ju bra med en adoptivmamma som uppfostrar dem.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Kan höna med kycklingar adoptera nya kycklingar?
« Svar #3 skrivet: 17 mar-14 kl 11:50 »
Jag säger som Sonja, man får prova sig fram. Jag brukar lägga in olika gamla kycklingar under hönor som har kycklingar sen tidigare. Det brukar för det mesta gå bra och speciellt under silkeshönorna för de brukar vara mer toleranta än mina stora raser. Det som kan vara knepigt är om det skiljer för mycket i ålder mellan de små och de äldre kycklingarna. De nykläckta vill ju gärna ligga under hönan ett par dagar. Men med en klok och engagerad hönsmamma brukar det gå bra. Prova och observera så ser Du om det går bra. Lycka till. :)
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

MariaLunden

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
SV: Kan höna med kycklingar adoptera nya kycklingar?
« Svar #4 skrivet: 17 mar-14 kl 12:30 »
Då provar jag, ska jag släppa in alla kycklingar samtidigt eller en i taget?

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Kan höna med kycklingar adoptera nya kycklingar?
« Svar #5 skrivet: 17 mar-14 kl 12:48 »
Jag brukar "kasta in" allihop på en gång, men då har jag lång erfarenhet och så vet jag precis vilka hönor som accepterar nya kycklingar på en gång. Du kan väl börja med en kyckling åt gången med nån halvminut emellan och prova. Helst ska hönan ligga och värma de redan befintliga kycklingarna och ha lite halvskum belysning där hon ligger. Då brukar hönan i bästa fall tappa räkningen på antalet och kycklingarna hinner vänja sig lite också. Sen är det bara att observera och vänta. Håller tummarna  :D
Ett tillägg: Du ska inte släppa in de nya kycklingarna framför näbben på hönan utan Du stoppar in dom en och en under den liggande hönan annars finns det risk att de får sig ett hack. De behöver "boa" in sig under hönan som blir större och större ju fler Du lägger in.
« Senast ändrad: 17 mar-14 kl 13:22 av Kålrabbis Mamma »
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

MariaLunden

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
SV: Kan höna med kycklingar adoptera nya kycklingar?
« Svar #6 skrivet: 30 mar-14 kl 07:48 »
Tänkte berätta hur det gick... Äggen kläcktes först på dag 24(två stycken) när jag gett upp hoppet, dag 25 lade jag in dem till hönan de var då två veckor yngre än de andra och det gick jättebra :-) fick en till kyckling dag 25 som jag lade in idag också även det fungerade. Så nu har mina tre små dunbollar fått en "mamma"

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Kan höna med kycklingar adoptera nya kycklingar?
« Svar #7 skrivet: 31 mar-14 kl 21:33 »
 :D
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Struten

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
SV: Kan höna med kycklingar adoptera nya kycklingar?
« Svar #8 skrivet: 07 apr-14 kl 11:07 »
Jag har nu låtit en av mina hönor bli adoptivmamma.
Hon hade ruvar fram 2 egna kycklingar (av 4 ägg). I kläckaren har det blivit 14 små, två och tre dagar efter hennes egna. Jag började lite försiktigt med en i taget, men pga ett längre strömavbrott blev jag tvungen att bära ut allihop betydligt snabbare än jag tänkt mig. Än så länge går det bra i alla fall. Hon har skrockat lite men alla verkar accepterade.  Jag har satt ut värmetaket till dom också så får dom lite mer när strömmen väl kommer tillbaka. Det känns som att 16 kycklingar är väl mycket under en ganska liten araucana, men det finns inte mycket annat att välja på just nu.

 

Vilhelm

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Kan höna med kycklingar adoptera nya kycklingar?
« Svar #9 skrivet: 16 feb-19 kl 06:46 »
Behöver rådd... vi har två små kycklingar, i en större grupp, som dock inte blir godkända av hönnan. Det skiljer sig i färg på dessa två då de är vita och de andra sju är mörka. Vad skulle  skulle vi göra? Sambon säger att vi ska låta hönan gå tillbaka till hönshuset. Då låta de små växa upp till sammans och inte separerade. Men vad tycker ni? 6 av 9 är adopterade.
2 vita är redan separerade, men då sitter vi i problem att kommer behöva intrudusera dem ensamma till stora gruppen efterpå. Vi har 10 vuxna hönor ute. Till våren om kycklingar med mamman flyttas ut till hönshuset och två vita växer upp med värme lampa, vi kommer har tre grupper utte och risken är att dem två vita kommer inte blir accepterad endå av hela flocket.
Skulle man tar bort mamman och låt alla kyklingar var tillsammans eller skulle man behålla mamman med svarta kyklingar och seperara vita?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 3 användare (2 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser