Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur och med vad skall jag isolera mitt tak  (läst 10809 gånger)

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« skrivet: 07 nov-16 kl 10:30 »
Hej

Som jag har skrivit i några andra trådar så har jag nyligen köpt ett hus från 1929. Isoleringen är inte någon höjdare och huset är lite små svårt att värma upp. denna vintern får vi bita ihop och sticka tjocka ullstrumpor men jag börjar redan planera inför nästa sommars renovering.

Har fått rådet att isolera taket är bland det viktigaste för att behålla värmen och då jag endå planerar att fixa till övervåningen så passar detta utmärkt för nästa år.

Så här ser min övervåning ut idag




Planen är för tillfället:
  • Öppna upp i taket i det som är vårt sovrum idag så det blir öppet som resten av övervåningen
  • Bygga garderob med skjutdörrar in till det lilla vindsutrymmet på ena sidan
  • Bryta upp och räta upp golvet i sovrummet (Samt lägga mer isolering?) 
  • På något sätt isolera taket på hela övervånigen

Min önskan är att behålla stilen med öppet upp i tak och synliga takstolar och bjälkar. Måste man sätta tjockare isolering funderar jag på någon lösning där man fuskar och bygger rent estetiska takstolar utanpå det riktiga om det gick att förstå.

Hoppas på att få lite tipps på vilken typ va isolering jag skall ha i taket och golvet samt annat bra att tänka på som bruka komma fram i diskussionerna på detta underbara forum! 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #1 skrivet: 07 nov-16 kl 11:04 »
Vad är det för slags isolering i taket idag och hur tjock är den?

Passa på under denna vinter och analysera hur huset beter sig - är det värmeläckage genom stora plana ytor eller kalldrag som är det största problemet? Kolla med IR-termometer någon riktigt kall dag om det finns enstaka ställen där väggar och tak är kallare än vanligt på insidan, håll koll på var snö och rimfrost smälter först utanpå huset för att avgöra samma sak.

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #2 skrivet: 07 nov-16 kl 11:40 »
Vad är det för slags isolering i taket idag och hur tjock är den?

Passa på under denna vinter och analysera hur huset beter sig - är det värmeläckage genom stora plana ytor eller kalldrag som är det största problemet? Kolla med IR-termometer någon riktigt kall dag om det finns enstaka ställen där väggar och tak är kallare än vanligt på insidan, håll koll på var snö och rimfrost smälter först utanpå huset för att avgöra samma sak.

Hej tack för bra tipps, Idag vet jag inte förra ägaren visste inte heller mer än att det inte va så mycket. På kattvinden och i "innrväggarna" i sovrummet är det cm 2cm frigolit och sedan ser man ut på sticketaket på andra sidan. Väggarna i resten av huset är typ o isolerade och byggda med 3" bräder

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #3 skrivet: 07 nov-16 kl 15:46 »
Ursäkta trådlån, men jag har liknande problem i mitt hus, jag har funderat på lösull i ett utrymme där det finns en liten vind, men jag har hört olika saker angående fukt och mögel kring detta i äldre hus, någon som vet mer om saken?
Jag fryser avgjort hellre än riskerar att få in ännu mer mögel, det var ett mindre helskotta att ta bort ruttet virke på logen förut (timmerstomme vinden är oisolerad)...


Jag behöver också isolera teket i ett litet utrymme som idag fungerar som kallgarderob, men jag misstänker att den stjäl värme från resten av huset och skulle ändå behöva en riktig varmbonad garderob, i det rummet är det öppet upp till innertaket som består av brädor med ett äldre spåntak över (på detta modern plåt).

Jag vill inte använda plast eller andra täta material då jag vill kunna kallställa om jag måste (pga jobbet, har ingen riktig uppvärmning där nu förutom en halvgammal värmepump)).


Till TS, så kan det kanske vara en tanke att undersöka om det går att höja upp yttertaket och isolera den vägen om man inte vill förstöra insidan?
Om takstolarna är bra gjorda och hyggligt starka kan man nog regla ut på ovansidan och lägga nytt tak på det om man tar bort eventuella spärrskikt och annat först, samt ser till att luftspalter och annat fungerar som tänkt.

Extremt mycket jobb, men låter ju åas också som väldigt mycket jobb väntar om ni tänkt göra om insidan så jobbet kanske går på ett ut?
(om inte yttertaken är relativt nytt, dvs, men är detta halvsunkigt och ändå behöver ses över, eller om det är ett tegeltak som ar ett föråldra-t undertak så skulle jag överväga...)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #4 skrivet: 07 nov-16 kl 15:50 »
Om ni vill ha fejkade balkar sedan av tekniska skäl så tillverka eller beställ sådana av tjockt, massivt trä, de ser bäst ut i längden och har en helt annan känsla än plastsmäcket.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #5 skrivet: 07 nov-16 kl 18:39 »
Ursäkta trådlån, men jag har liknande problem i mitt hus, jag har funderat på lösull i ett utrymme där det finns en liten vind, men jag har hört olika saker angående fukt och mögel kring detta i äldre hus, någon som vet mer om saken?
Jag fryser avgjort hellre än riskerar att få in ännu mer mögel, det var ett mindre helskotta att ta bort ruttet virke på logen förut (timmerstomme vinden är oisolerad)...


Jag behöver också isolera teket i ett litet utrymme som idag fungerar som kallgarderob, men jag misstänker att den stjäl värme från resten av huset och skulle ändå behöva en riktig varmbonad garderob, i det rummet är det öppet upp till innertaket som består av brädor med ett äldre spåntak över (på detta modern plåt).

Jag vill inte använda plast eller andra täta material då jag vill kunna kallställa om jag måste (pga jobbet, har ingen riktig uppvärmning där nu förutom en halvgammal värmepump)).


Till TS, så kan det kanske vara en tanke att undersöka om det går att höja upp yttertaket och isolera den vägen om man inte vill förstöra insidan?
Om takstolarna är bra gjorda och hyggligt starka kan man nog regla ut på ovansidan och lägga nytt tak på det om man tar bort eventuella spärrskikt och annat först, samt ser till att luftspalter och annat fungerar som tänkt.

Extremt mycket jobb, men låter ju åas också som väldigt mycket jobb väntar om ni tänkt göra om insidan så jobbet kanske går på ett ut?
(om inte yttertaken är relativt nytt, dvs, men är detta halvsunkigt och ändå behöver ses över, eller om det är ett tegeltak som ar ett föråldra-t undertak så skulle jag överväga...)'


Sitter på exakt samma situation med min garderob tror det snor mycket från resten av huset.

Har ett eternit tak i relativt bra skick känns inte som ett alternativ att riva mer än nödvändigt då ekonomin är den största faktorn. Så kommer nog bygga på insidan så mycket som det går. Kommer byta taket i samband med en planerad framtida utbyggnad av hallen. Men det är en 10år fram i tiden kanske. Och nu kom ju tesla med sitt nya solpanels tak .... man kan ju drömma

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #6 skrivet: 07 nov-16 kl 23:45 »
när man inreder vindar i flerbostadshus brukar man isolera inåt så att sparrarna hamnar inne i isoleringen och sedan på med panel/gips. Sparrarna brukar man fejka genom att klyva/såga en ny stock på längden, då får man två halvor som man klämmer dit där man hade de förut synliga. Man sätter dessa då vid den synliga hanbjälken (den som förbinder sparrarna) horisontellt.

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #7 skrivet: 08 nov-16 kl 06:08 »
när man inreder vindar i flerbostadshus brukar man isolera inåt så att sparrarna hamnar inne i isoleringen och sedan på med panel/gips. Sparrarna brukar man fejka genom att klyva/såga en ny stock på längden, då får man två halvor som man klämmer dit där man hade de förut synliga. Man sätter dessa då vid den synliga hanbjälken (den som förbinder sparrarna) horisontellt.

Yes det är faktiskt så jag tänkte göra borde bli rustikt och snyggt men halv stock med! Skönt att höra att det är beprövad metod

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #8 skrivet: 08 nov-16 kl 10:02 »
Ja, det är enklast, men det går också att ställa ribbor tvärledes på yttersidan mot råvirket i undertaket och lägga isolerings fack nedåt, men tveksamt om det är lönt annat än vid nybyggnad.

Om man går över ytorna på Fake bjälkarna med en handbila eller snidar den synliga sida, tex kan resultatet bli mycket bra.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #9 skrivet: 08 nov-16 kl 15:18 »
Det blir ljust och luftigt med att lyfta taket men ett värmeekonomiskt bakslag.
Värmen stiger uppåt och hus där det är öppet upp till nock är alltid kallare nere. Tror dock att om man kombinerar det med golvvärme kan det blir bra. Annars "nja".
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

 

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #10 skrivet: 10 nov-16 kl 09:13 »
Det blir ljust och luftigt med att lyfta taket men ett värmeekonomiskt bakslag.
Värmen stiger uppåt och hus där det är öppet upp till nock är alltid kallare nere. Tror dock att om man kombinerar det med golvvärme kan det blir bra. Annars "nja".

Tror inte det blir en så farlig förlust i detta fallet som du ser är det ju öppet redan i 70% av övervåningen så isolera om där kan ju bara göra det bättre (hoppas jag) i sovrummet så är det ett innertak men det är bara tunn tunn frigolit isolerning och sedan öppet upp till sticketaket, tvivlar på att det gör jobbet så mycket bättre än att öppna upp och isolera med något lämpligt material även även om jag är medveten om att det inte är det optimala ur värmesynpunkt borde det ändå blir samma eller bättre? Kommer inte att kombineras med golvvärme planerar inte att lägga om det gamla brädgolvet där ute min erfarenhet säger att värma upp hela övervåningen med elektirisk golvvärme skulle bli ekonomiskt självmord?

Ingen som har något tipps på isoleringsmaterial eller var man kan vända sig för tipps och råd?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #11 skrivet: 10 nov-16 kl 16:41 »
Vi körde vanlig stenull/Glasull samt fiberduk.
Ingen aning om det var optimalt eller ej.
Men det har fungerat mycket bra tycker jag.

Du bygger fack nedåt så att isoleringen ligger i varsina träfack ((ovanpå en ny, underliggande trossbotten av trämaterial) med luftspalt över (sedan duk/plast/skiva, vad ni nu tänkt er, samt asfaboard eller tjärpapp, ) så att fukt inte kan kondenseras i isoleringsmaterialet. (Borde finnas ritningar, skall länka om jag hittar korrekta ritningar)
Edit, spärrskiktet (tex papp) skall vara nedåt, mineralullen ovanpå.

Som jag skrev om i en annan tråd så blev jag förvånad över hur litet det skilde mellan att öppna upp ända upp i nock jämfört med normalt brutet innertak (i allafall i just ett sådanthär sammanhang).
Men, jag kan bara referera till vår tillbyggnad som innehåller en liknande stor sal på övervåningen, men litet smalare men längre proportioner.


Edit, Ah, blev för rörigt insåg jag nu när jag läste mitt eget inlägg, skall se om jag hittar bilder i stället så att det blir rätt...






« Senast ändrad: 10 nov-16 kl 16:48 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

brödet

  • Inlägg: 27
    • Halland
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #12 skrivet: 10 nov-16 kl 19:42 »
Vi körde vanlig stenull/Glasull samt fiberduk.
Ingen aning om det var optimalt eller ej.
Men det har fungerat mycket bra tycker jag.

Du bygger fack nedåt så att isoleringen ligger i varsina träfack ((ovanpå en ny, underliggande trossbotten av trämaterial) med luftspalt över (sedan duk/plast/skiva, vad ni nu tänkt er, samt asfaboard eller tjärpapp, ) så att fukt inte kan kondenseras i isoleringsmaterialet. (Borde finnas ritningar, skall länka om jag hittar korrekta ritningar)
Edit, spärrskiktet (tex papp) skall vara nedåt, mineralullen ovanpå.

Som jag skrev om i en annan tråd så blev jag förvånad över hur litet det skilde mellan att öppna upp ända upp i nock jämfört med normalt brutet innertak (i allafall i just ett sådanthär sammanhang).
Men, jag kan bara referera till vår tillbyggnad som innehåller en liknande stor sal på övervåningen, men litet smalare men längre proportioner.


Edit, Ah, blev för rörigt insåg jag nu när jag läste mitt eget inlägg, skall se om jag hittar bilder i stället så att det blir rätt...

Tack för tippset någon form av ritning skulle verkligen uppskattas, du satte alltså takpapp inifrån? Läste ditt inlägg om att öppna upp innan och det låter väldigt bra, särskillt då frugan redan bestämt att det skall vara så samt det blir ju mycket trevligare än att ha 1,90 i tak.

När vi har tagit oss igenom det värsta mid vintern skall jag öppna upp och se lite vad man har att jobba med men alla planering är bra planering i min värd och alla tipp är jättevärdefulla!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #13 skrivet: 10 nov-16 kl 20:11 »
Allt går runt i min skalle nu, men funktionen hos asfaboard/papp är främst att stoppa vind drag och att värme sipprar genom isoleringen.

Såhär menade jag egentligen:
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #14 skrivet: 10 nov-16 kl 20:15 »
Det skall vara fiberduk i ångspärren på bilden.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #15 skrivet: 12 nov-16 kl 14:03 »
Just till stora tak som har breda temperaturdifferanser har jag funderat över följande, en nära släkting byggde med plast i taket på deras moderna arkitektritade stuga, han fick sedan problem med att fukt från luften kondenserade på insidan av taket, trots att han kallställde på några plusgrader, samma när han ökade till jag har för mig runt 16 grader. Vet han höll på många år och kämpade med dehydrerings medel och skit inför vintern där men han fick inte till det ändå riktigt som det skulle.

Därför provade vi (tak) fiberduk (Finns särskild fiberduk för byggnadsisolering, inte markduk...) i stället på vår tillbyggnad, jag vet inte så mycket om den, men hitintills har det fungerat bra, även om den säkert inte är lika effektiv som byggplast, men har inte märkt någon större skillnad för att vara ärlig känts som att varmluften ändå stannar kvar och framför allt känns det torrt och fint i salen där ännu.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Davvve

  • Inlägg: 73
    • -
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #16 skrivet: 26 nov-16 kl 11:22 »
 ???
Om ni vill ha fejkade balkar sedan av tekniska skäl så tillverka eller beställ sådana av tjockt, massivt trä, de ser bäst ut i längden och har en helt annan känsla än plastsmäcket.
Har en ful bärande 220x45 halvsynlig regel synlig i taket. Skulle man kunna köpa en 150x150 stock handbila den lite,  gröpa ur den och sätt den över regeln?

Skulle det bli snyggt? Eller är det bättre att ta två bondsågade 175x50 och försöka göra den lite bredare bara? Ca 150 mm syns under gipset

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #17 skrivet: 26 nov-16 kl 22:11 »
Det är väl mest en fråga om personligt tycke och smak...
Gör det ni trivs med och finner mest realistiskt att tillverka tycker jag.

Men, det är bra om man undviker att addera extremt mycket extravikt om man använder en hel stock, så holka ur den ordentligt med tex en motorsåg om ni väljer det alternativet, detta alternativ är enklast att göra om det gäller saker med mindre spann som behöver täckas, en stock blir fort hiskeligt tung att hantera annars.

Flera sammanlimmade brädor (så att man får en ränna) blir tillräckligt bra om man lägger ned litet tid på att slöjda med dem tycker jag.
Fast med det alternativet tycker jag nästan det är snyggast om man har släthyvlade sidor och bara fasar av nederkanterna något, tex i 45 graders vinkel.

Har dock aldrig provat att bila tunna brädor så jag vet inte hur det blir, men av sådant jag gjort så tycker jag personligen att det blir snyggast om träet får tala för sig själv sas, det är lätt att man gör det för rustikt med råsågade ytor och liknande, men råsågade ytor blir inte bra inomhus.








Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #18 skrivet: 11 jan-18 kl 13:17 »
Då börjar vi om!

Jag har ett projekt som väntar...på ovanvåningen i min lada har jag ett rum som är isolerat i golvet men nu ska jag ge mej på taket och väggarna.

Taket består av plåt, läkt, takmasonit och takstol med djup 195. Alla dessa bilder på tak och isolering och luftspalt och ångspärrar gör mej förvirrad och trött.

Jag tänker mej att med enklaste sätt fylla utrymmet mellan takstolarna med isolering, spika på någon typ av väv och sedan klä med liggande träpanel. Vad glömmer jag? vart gör jag fel?

Sen har jag ju en känsla om att plast är inte min grej och då har jag ju tittat på olika ekoisoleringar och jag fattar att pribilden ser annorlunda ut då.

Någon med tips?
« Senast ändrad: 11 jan-18 kl 19:51 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur och med vad skall jag isolera mitt tak
« Svar #19 skrivet: 11 jan-18 kl 19:53 »
(:)  Följdmoderering /Torpjens


Tack för dina åsikter, dom betyder mycket för mej.

Har fått förslag från en firma med lösisolering som inte ansåg att det skulle vara någon luftspalt, men jag är villig att lyssna på andra åsikter.
« Senast ändrad: 12 jan-18 kl 16:27 av torpjens »
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Palle500, von tratt, Banelinjen, Rostig, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser