Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det som tar våra älsklingar?  (läst 756 gånger)

Neiklots Duva

  • Inlägg: 24
    • -
Vad är det som tar våra älsklingar?
« skrivet: 14 okt-19 kl 22:42 »
Skiter snart i allt vad höns har o göra.. Blir bara så otroligt ledsen. 😭😭

Kl 4 hade jag vår ensamma  paduan höna inne o gosade med henne, och klippte henne runt ögonen.

Hennes, syster försvann för en vecka sedan och hittades i söndags en bit från oss påkörd, hon försvann utan ett spår.

En timme senare är hon jag hade inne o pysslade om borta. 😭😭 Inte ett spår av henne heller. . Hela familjen har letat igenom hela tomten och skogen, inte ett spår! Den andra vi hittade såg inte ut att ha blivit tagen av ett rovdjur, jag fattar inte. 😭😭

Det måste ju vara räven som håller på såhär.
Nu kommer resten av hönsen inte ut innan jag byggt en hönsgård, men jag vill ju egentligen ha frigående höns. Om jag inte  skiter i Dethär nu.  Djuren ger mig glädje men att bli av med djur som man tycker om som mest är ju sinnessjukt... Ingen mer fattas, ingen som är upprörd, juni (hunden) markerar inte som hon gjorde den gången vi såg den.  😭😭😭

Ledsna barn, ledsen jag 😭😭 vi hade bara dessa 2 paduaner och de var som små gosedjur. ❤️😭

Söker med ljus och lykta efter nya paduaner..  De saknas i hönshuset och är inte detsamma utan  ❤️💕 Någon som kan avvara någon /några? Kan köra en bit. Bor i Småland. Barnen är ledsna lcer detta och det vore bäst med några nya barnen kan få pyssla om lite extra. ❤️

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vad är det som tar våra älsklingar?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-19 kl 08:08 »
utan hönsgård är det dukat bord för räv, grävling, mink, mård, iller och diverse rovfåglar samt jakthundar. Har de lärt sig vart maten finns så kommer de tillbaka.. Hönsgård är det enda som skyddar...
Fjäderfän och kaniner

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Vad är det som tar våra älsklingar?
« Svar #2 skrivet: 15 okt-19 kl 09:53 »
Ja, hönsgård, med nättak behövs mot rovfåglar också.  Man kan släppa ut hönsen när man själv är ute. Och kalla in dem med godis (solrosfrö t.ex. ) när de ska in.  Förstås träna signalen för godisservering innan man börjar släppa ut.  De lär sig snabbt.

 

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Vad är det som tar våra älsklingar?
« Svar #3 skrivet: 15 okt-19 kl 11:11 »
Man kan göra hönsgården lite roligare för hönsen med t.ex. sandbad, helst under tak (eller bord) så  det håller sig torrt, och olika nivåer att vara på.  Gamla stolar och bord som annars gått till tippen funkar bra för hönsen. De bryr sig om att det ser skräpigt ut!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser